
Του Γ. Λογοθέτη CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Η αδιάκοπη και υπερβολική πίεση που ασκείται ιδιαίτερα από τη Γερμανία στο 2% του ΑΕΠ της Ευρωζώνης, δηλαδή την Ελλάδα, δεν δύναται πλέον να αιτιολογηθεί μέσω οικονομικής σκέψης. Δικαιολογείται μόνο μέσω «αρρωστημένης» πολιτικής, που χρησιμοποιείται, ενδεχομένως, για ίδια κυριαρχικά οφέλη και πλήρη επικράτηση της Γερμανίας ως ηγεμόνας της Ευρώπης.
Η τακτική αυτή και η εμμονή στη λιτότητα, έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων στην παγκόσμια οικονομική κοινότητα με πιο έκδηλη την διαμάχη με το ΔΝΤ που υποστηρίζει ότι για να καταστεί το χρέος της Ελλάδας βιώσιμο θα πρέπει να γίνει και νέο κούρεμα με συμμετοχή του επίσημου τομέα συν μια σειρά πρόσθετων μέτρων.
Αρκετές αναλύσεις αναφέρουν ότι το σενάριο διάσπασης της Ευρωζώνης θα παραμείνει στο προσκήνιο για τα επόμενα 2 χρόνια αφού τα οικονομικά στοιχεία της συνεχίζουν να παραμένουν αρνητικά.
Η Κομισιόν υποβάθμισε τις προβλέψεις της για την Ευρωζώνη προβλέποντας 0,4% ύφεση για το 2012, οριακή αύξηση κατά 0,1% το 2013 και ανάπτυξη 1,4% το 2013 με την ανεργία στο 11,8%.
Η επιχειρηματική δραστηριότητα συρρικνώθηκε τον Οκτώβριο με τον ταχύτερο ρυθμό των τελευταίων 3 ετών με τον σύνθετο PMI στις 45,7 μονάδες.
Βομβαρδισμός όμως αρνητικών ειδήσεων και από την Γερμανία που αποδεικνύει ότι η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης πλήττεται από την ευρύτερη κρίση χρέους. Τον Οκτώβριο, ο συνολικός δείκτης PMI υποχώρησε στις 47 μονάδες από 49,2 τον προηγούμενο μήνα και ο κλάδος υπηρεσιών συρρικνώθηκε για 6ο διαδοχικό μήνα με τον PMI στις 48,4 μονάδες.
Οι εργοστασιακές παραγγελίες το Σεπτέμβριο είχαν τη μεγαλύτερη πτώση σε διάστημα ενός χρόνου κατά 3,3% σε σχέση με τον Αύγουστο και 4,7% σε ετήσια βάση.
Αιφνιδιαστική μείωση και της βιομηχανικής παραγωγής το Σεπτέμβριο κατά 1,8% ενώ οι εισαγωγές μειώθηκαν κατά 1,6% και οι εξαγωγές κατά 2,5%.
Η Κομισιόν μείωσε τις εκτιμήσεις της για τη Γερμανική οικονομία το 2013 στο 0,8% από το 1,7% προηγουμένως και συμπίπτει με την εκτίμηση του συμβουλίου των σοφών της Γερμανίας.
Σύμφωνα με το ΔΝΤ, η Γαλλία κινδυνεύει να βρεθεί σε χειρότερη θέση από ότι η Ισπανία και η Ιταλία αν δεν προχωρήσει άμεσα σε μεταρρυθμίσεις και προβλέπει ανάπτυξη κατά μόλις 0,4% το 2013 ίδιο ποσοστό με αυτό που προβλέπει και η Κομισιόν.
Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, στις ΗΠΑ, απροσδόκητη συρρίκνωση είχε το Σεπτέμβριο το εμπορικό έλλειμμα, υποχωρώντας στο χαμηλότερο επίπεδο από τα τέλη του 2010.
Ειδικότερα το εμπορικό έλλειμμα υποχώρησε κατά 5,1% με τις εξαγωγές να σημειώνουν ισχυρή ανάκαμψη μετά από 3 διαδοχικούς μήνες πτώσης.
Η Moody’s, βαθμολογεί την πιστοληπτική ικανότητα των ΗΠΑ με ΑΑΑ αλλά αρνητικό outlook, καθώς αν δεν επιλυθούν τα μακροπρόθεσμα προβλήματα χρέους η υποβάθμιση είναι πιθανή.
Την ίδια στιγμή, ξεπέρασαν κάθε προσδοκία τα θετικά οικονομικά από την Κίνα τον Οκτώβριο.
Η βιομηχανική παραγωγή αυξήθηκε κατά 9,6% και οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 14,5% σε ετήσια βάση.
Παράλληλα ο πληθωρισμός υποχώρησε στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων 33 μηνών, αφού αυξήθηκε μόνο κατά 1,7% τον Οκτώβριο, γεγονός που δίνει περιθώρια ελιγμών στην κεντρική τράπεζα ως προς την νομισματική πολιτική που θα ακολουθήσει.
Η 3η μεγαλύτερη οικονομία παγκοσμίως, η Ιαπωνία, βιώνει την πρώτη πτώση του ΑΕΠ της εδώ και εννέα μήνες, αφού το τρίτο τρίμηνο μειώθηκε κατά 0,9% και οφείλεται στη μείωση των παραγγελιών από την Ευρώπη αλλά και της έντασης στις σχέσεις με την Κίνα. Σε ετήσια βάση η συρρίκνωση του Ιαπωνικού ΑΕΠ μεταφράζεται σε ποσοστό της τάξης του 3,5%.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Σε τροχιά υλοποίησης τίθενται δύο έργα αναβάθμισης λιμενικών υποδομών στη Σούδα Χανίων και στη Λευκάδα, τα οποία εντάχθηκαν στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου…

Σαν σήμερα, πριν 142 χρόνια γεννήθηκε ο Ευγένιος Ευγενίδης. Με αφορμή την επέτειο γέννησης του Ευγένιου Ευγενίδη, τα Ναυτικά Χρονικά αφιερώνουν μερικές γραμμές στον…

Πλήγμα για τις εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας από τη Μαύρη Θάλασσα αποτελούν οι σφοδρές ρωσικές επιθέσεις σε λιμενικές εγκαταστάσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ουκρανικοί…

Οι αλλεπάλληλες επιχειρήσεις των ΗΠΑ που έβαλαν στο στόχαστρο πλοία φορτωμένα πετρέλαιο της Βενεζουέλας απειλούν να προκαλέσουν ασφυξία στην οικονομία της, ενώ τροφοδοτούν την επωδό της…

Η τεχνολογία θαλάσσιας μεταφοράς υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (LCO₂) αποτελεί κρίσιμο κρίκο στην αλυσίδα δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (Carbon Capture and Storage – CCS),…

Καθώς η υποβοήθηση πρόωσης από τον άνεμο έχει πλέον καθιερωθεί ως τεχνικά ώριμη λύση στη ναυτιλία, η εφαρμογή προηγμένων αεροδυναμικών τεχνολογιών, όπως τα αυτόνομα…

Η τεχνολογία του υγροποιημένου υδρογόνου αποκτά κομβικό ρόλο στη μετάβαση της Ευρώπης σε ένα καθαρό και ασφαλές ενεργειακό σύστημα. Αυτό οφείλεται στο ότι το…

Με ορμή διαφαίνεται πως θα εισέλθουν στο 2026 τα VLCCs, καθώς οι προοπτικές για τα θεμελιώδη μεγέθη προσφοράς και ζήτησης θα ευνοήσουν τη ναυλαγορά.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ