
Τη διαμόρφωση από την ΕΕ ευρωπαϊκού δόγματος για τη στρατηγική στη θάλασσα, που να ανταποκρίνεται στις οικονομικές, πολιτικές, καθώς και στις προκλήσεις άμυνας και ασφάλειας, ζήτησε ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, κ. Γιώργος Κουμουτσάκος, στη διάρκεια της συζήτησης σχετικά με τις “προκλήσεις και προοπτικές για τα ευρωπαϊκά στρατηγικά συμφέροντα στις θάλασσες”.
Συγκεκριμένα, ο κ. Κουμουτσάκος, ο οποίος και συντόνιζε την εν λόγω ενότητα στο πλαίσιο του ετήσιου συνεδρίου που διοργάνωσε το ευρωπαϊκό γραφείο του Γερμανικού Ινστιτούτου “Konrad Adenauer Stiftung” (KAS) σε συνεργασία με το European Security Round Table (ESRT), με θέμα “Νέες στρατηγικές προκλήσεις για την Ευρωπαϊκή Ένωση”, παρέθεσε 7 παράγοντες που επιβεβαιώνουν την εξάρτηση της Ευρώπης από τη θάλασσα και ως εκ τούτου καθιστούν επιτακτική την ανάγκη να διαμορφωθεί ένα ενιαίο ευρωπαϊκό δόγμα για τα στρατηγικά συμφέροντα της Ευρώπης στη θάλασσα:
1. 70.000 χλμ. ευρωπαϊκών ακτογραμμών, που συνδέουν δύο ωκεανούς και τέσσερις θάλασσες, προικοδοτώντας την ΕΕ με την πιο εκτεταμένη Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη στον κόσμο.
2. 40% του ενδο-ευρωπαϊκού και σχεδόν το 90% εξωτερικού εμπορίου της, διεξάγεται δια θαλάσσης.
3. 40% του διεθνούς εμπορικού στόλου είναι ευρωπαϊκής ιδιοκτησίας.
4. 40% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ προέρχεται από άμεσα ή έμμεσα σχετιζόμενες με τη θάλασσα οικονομικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες προσφέροντας ανάλογο αριθμό θέσεων εργασίας σε ευρωπαίους πολίτες.
5. Ο υψηλός κίνδυνος δραματικών επιπτώσεων στις ευρωπαϊκές ακτές και θάλασσες από ναυτικά ατυχήματα και γενικά τη μη συμμόρφωση με τους κανόνες ναυτικής ασφάλειας.
6. Οι μεγάλες δυνατότητες που δίνει το θαλάσσιο περιβάλλον για βιώσιμη ανάπτυξη με την αξιοποίηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας διαφόρων μορφών και τύπου όπως για παράδειγμα : ενέργεια των ωκεανών (από τις θερμοκρασιακές διαφορές) – κυματική ενέργεια – παλιρροϊκή ενέργεια – υδραυλική ενέργεια – αιολική ενέργεια – οσμωτική ενέργεια.
7. Οι συνδεδεμένες με τη θάλασσα γεωστρατηγικές προκλήσεις ασφάλειας που αντιμετωπίζει η Ευρώπη όπως : (α) η δια θαλάσσης κίνηση μεγάλων μεταναστευτικών ροών από τη νότια και ανατολική πλευρά της Μεσογείου, (β) η παρεμπόδιση της ομαλής ροής της εμπορικής δραστηριότητας μέσω στρατηγικών θαλασσίων οδών, λόγω της πειρατείας και της θαλάσσιας τρομοκρατίας και (γ) η πολιτική αστάθεια, ρευστότητα και έντονες τριβές και συγκρούσεις στις περιοχές της νότιας και ανατολικής Μεσογείου.
Στο πάνελ συμμετείχαν επίσης ο κ. R. Walter, Μέλος του Κοινοβουλίου του Ηνωμένου Βασιλείου, η κ. B. Gminder, επικεφαλής της Μονάδας Θαλάσσιας Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο Υποναύαρχος κ. B. Williams, από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης, ο κ. M. Quillé από την EUROPOL και ο κ. D. Göge, από το Γερμανικό Κέντρο Αεροδιαστημικής.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών

Μπορεί να έχει δώσει τη θέση του στο «ξενόφερτο» έλατο, ωστόσο η παρουσία και ο στολισμός του παραδοσιακού καραβιού παραπέμπει στον άρρηκτο δεσμό του…

Η διεύθυνση και το δημοσιογραφικό προσωπικό των Ναυτικών Χρονικών και της εκπαιδευτικής πρωτοβουλίας Isalos.net εύχονται σε όλους τους αναγνώστες τους Χρόνια Πολλά και Καλά…

Συμφωνία χρηματοδότησης με τις Japan Bank for International Cooperation (JBIC), Mitsubishi UFJ Financial Group, Inc. (MUFG), DBS Bank Ltd. (DBS), Oversea-Chinese Banking Corporation Limited…

Η Ρωσία σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα πυρηνικό σταθμό στη Σελήνη μέσα στην επόμενη δεκαετία για να παρέχει ενέργεια στο σεληνιακό διαστημικό πρόγραμμά της και…

Ένα νέο ορόσημο για τη ναυτιλία υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα σημείωσε η Capital Clean Energy Carriers Corp., καθώς το νεότευκτο «ACTIVE» ολοκλήρωσε με επιτυχία τις πρώτες εντατικές δοκιμές μεγάλης…

Οι τουρκικές αρχές μελετούν τον καταγραφέα ήχου και το μαύρο κουτί του αεροσκάφους τύπου Falcon 50, που συνετρίβη χθες βράδυ νότια της Άγκυρας με…

Δεκατρία έργα χαλκού της Χιλής αξίας $14,8 δισ. αναμένεται να επιτύχουν σημαντικά ορόσημα το 2026, καθώς οι τιμές αυξάνονται λόγω των ανησυχιών για παγκόσμια…

Η πρόσφατη πολιτική επικύρωση από το περιφερειακό συμβούλιο της Niigata για την επαναλειτουργία του πυρηνικού σταθμού Kashiwazaki-Kariwa συνιστά μια τομή για την ενεργειακή στρατηγική…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ