
Τη διαμόρφωση από την ΕΕ ευρωπαϊκού δόγματος για τη στρατηγική στη θάλασσα, που να ανταποκρίνεται στις οικονομικές, πολιτικές, καθώς και στις προκλήσεις άμυνας και ασφάλειας, ζήτησε ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, κ. Γιώργος Κουμουτσάκος, στη διάρκεια της συζήτησης σχετικά με τις “προκλήσεις και προοπτικές για τα ευρωπαϊκά στρατηγικά συμφέροντα στις θάλασσες”.
Συγκεκριμένα, ο κ. Κουμουτσάκος, ο οποίος και συντόνιζε την εν λόγω ενότητα στο πλαίσιο του ετήσιου συνεδρίου που διοργάνωσε το ευρωπαϊκό γραφείο του Γερμανικού Ινστιτούτου “Konrad Adenauer Stiftung” (KAS) σε συνεργασία με το European Security Round Table (ESRT), με θέμα “Νέες στρατηγικές προκλήσεις για την Ευρωπαϊκή Ένωση”, παρέθεσε 7 παράγοντες που επιβεβαιώνουν την εξάρτηση της Ευρώπης από τη θάλασσα και ως εκ τούτου καθιστούν επιτακτική την ανάγκη να διαμορφωθεί ένα ενιαίο ευρωπαϊκό δόγμα για τα στρατηγικά συμφέροντα της Ευρώπης στη θάλασσα:
1. 70.000 χλμ. ευρωπαϊκών ακτογραμμών, που συνδέουν δύο ωκεανούς και τέσσερις θάλασσες, προικοδοτώντας την ΕΕ με την πιο εκτεταμένη Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη στον κόσμο.
2. 40% του ενδο-ευρωπαϊκού και σχεδόν το 90% εξωτερικού εμπορίου της, διεξάγεται δια θαλάσσης.
3. 40% του διεθνούς εμπορικού στόλου είναι ευρωπαϊκής ιδιοκτησίας.
4. 40% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ προέρχεται από άμεσα ή έμμεσα σχετιζόμενες με τη θάλασσα οικονομικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες προσφέροντας ανάλογο αριθμό θέσεων εργασίας σε ευρωπαίους πολίτες.
5. Ο υψηλός κίνδυνος δραματικών επιπτώσεων στις ευρωπαϊκές ακτές και θάλασσες από ναυτικά ατυχήματα και γενικά τη μη συμμόρφωση με τους κανόνες ναυτικής ασφάλειας.
6. Οι μεγάλες δυνατότητες που δίνει το θαλάσσιο περιβάλλον για βιώσιμη ανάπτυξη με την αξιοποίηση εναλλακτικών πηγών ενέργειας διαφόρων μορφών και τύπου όπως για παράδειγμα : ενέργεια των ωκεανών (από τις θερμοκρασιακές διαφορές) – κυματική ενέργεια – παλιρροϊκή ενέργεια – υδραυλική ενέργεια – αιολική ενέργεια – οσμωτική ενέργεια.
7. Οι συνδεδεμένες με τη θάλασσα γεωστρατηγικές προκλήσεις ασφάλειας που αντιμετωπίζει η Ευρώπη όπως : (α) η δια θαλάσσης κίνηση μεγάλων μεταναστευτικών ροών από τη νότια και ανατολική πλευρά της Μεσογείου, (β) η παρεμπόδιση της ομαλής ροής της εμπορικής δραστηριότητας μέσω στρατηγικών θαλασσίων οδών, λόγω της πειρατείας και της θαλάσσιας τρομοκρατίας και (γ) η πολιτική αστάθεια, ρευστότητα και έντονες τριβές και συγκρούσεις στις περιοχές της νότιας και ανατολικής Μεσογείου.
Στο πάνελ συμμετείχαν επίσης ο κ. R. Walter, Μέλος του Κοινοβουλίου του Ηνωμένου Βασιλείου, η κ. B. Gminder, επικεφαλής της Μονάδας Θαλάσσιας Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο Υποναύαρχος κ. B. Williams, από την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης, ο κ. M. Quillé από την EUROPOL και ο κ. D. Göge, από το Γερμανικό Κέντρο Αεροδιαστημικής.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ