
Ο πάγος στην Αρκτική Θάλασσα, όπως προκύπτει από τα πλέον πρόσφατα στοιχεία, λιώνει πολύ πιο γρήγορα από ό,τι ανέμεναν μέχρι πρόσφατα οι επιστήμονες, επιφέροντας δραματικές αλλαγές στη συγκεκριμένη περιοχή του πλανήτη και όχι μόνο.
Ιστορικά, ο θαλάσσιος πάγος στην περιοχή του Αρκτικού Ωκεανού, που δεν ξεπερνά σε πάχος τα πέντε μέτρα, σχηματίζεται κάθε χειμώνα, ενώ με τον ερχομό του καλοκαιριού ο πάγος λιώνει εν μέρει και περιορίζεται η περιοχή που αυτός καλύπτει, ενώ με τον ερχομό του χειμώνα ο κύκλος της εκ νέου δημιουργίας του αρχίζει και πάλι. Όμως, από την εποχή της δεκαετίας του 1980 η Αρκτική υπερθερμαίνεται με ταχύτητα σχεδόν διπλάσια από τον παγκόσμιο μέσο όρο, επιφέροντας μεγάλες αλλαγές στα οικοσυστήματα και διάβρωση των ακτών σε Αλάσκα και Καναδά, ενώ ενισχύει και την τάση υπερθέρμανσης του πλανήτη.
Σύμφωνα με τον Τομ Βάγκνερ, τον διευθυντή του προγράμματος έρευνας της κρυόσφαιρας της NASA, το 2016 καταγράφεται έως τώρα ως ένα από τα θερμότερα έτη του πλανήτη, με τον πάγο της Αρκτικής να υποχωρεί συνεχώς, χωρίς σημάδια επανεμφάνισης. Μάλιστα, ο ίδιος επισήμανε ότι με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία «σε σχέση με την δεκαετία του 1980 έχει χαθεί περισσότερο από το ένα τρίτο του αρκτικού πάγου» και αυτή η τάση δείχνει να συνεχίζεται και στο μέλλον. Πρόκειται για μία εξέλιξη άκρως αρνητική, καθώς η «υγεία» του πάγου αποτελεί μία σαφή ένδειξη για τη συνολική κατάσταση της κλιματικής «υγείας» του πλανήτη μας.
Άλλωστε, έχει πλέον αποδειχθεί ότι από τη συνεχή συρρίκνωση των πάγων, καταγράφεται αυξημένη διαρροή μεθανίου από τις υπόγειες «δεξαμενές» στην Αρκτική, γεγονός που οδηγεί σε μεγάλη επιβάρυνση της ατμόσφαιρας με περισσότερα αέρια που ενισχύουν σημαντικά το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Για τον Τομ Βάγκνερ «ο πλανήτης δεν αλλάζει απλά, αλλά έχει ήδη αλλάξει», γεγονός που καθιστά υποχρεωτική τη λήψη μέτρων καθώς «η τήξη των παγετώνων σε Αλάσκα, Καναδά και Γροιλανδία έχει ήδη αυξήσει τη στάθμη της θάλασσας μέχρι του σημείου που περιοχές όπως το Μαϊάμι και η Νέα Υόρκη να βιώνουν πλημμυρικά φαινόμενα».
Μπορείτε να δείτε το εντυπωσιακό βίντεο με την υποχώρηση του αρκτικού πάγου κατά την περίοδο 1987-2014 στο βίντεο που θα βρείτε εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τη δημιουργία του «NLS Port-La-Nouvelle», του πρώτου λιμενικού σταθμού διαχείρισης αυτοκινήτων του Ομίλου Neptune, που θα λειτουργήσει στο λιμάνι του Port-La-Nouvelle, στη Νότια Γαλλία…
Σε συναγερμό βρίσκεται ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη, ελέω των πρόσφατων περιορισμών στις εξαγωγές σπάνιων μεταλλευμάτων από την Κίνα, η οποία ελέγχει περίπου…
Στην ενίσχυση της ανάπτυξης της ναυπηγικής βιομηχανίας εστιάζει η Μαδρίτη, καθώς η ισπανική κυβέρνηση ανακοίνωσε την παράταση προγράμματος οικονομικής στήριξης για τα εγχώρια ναυπηγεία.…
Σε ιστορικά υψηλά επίπεδα οδεύουν οι παγκόσμιες ενεργειακές επενδύσεις το 2025, παρά την οικονομική αβεβαιότητα και τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις σε διεθνές επίπεδο. Συγκεκριμένα,…
Οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εκτοξεύτηκαν την εβδομάδα με πέρας την Πέμπτη 5 Ιουνίου, με τον σχετικό δείκτη της Drewry, WCI, να διαμορφώνεται…
Η NOV, μέσω του συστήματος APL, ανέλαβε την παράδοση ενός καινοτόμου συστήματος έγχυσης διοξειδίου του άνθρακα (CO₂) στη θάλασσα, στο πλαίσιο του πρωτοποριακού έργου…
Στη διεθνή ναυτιλιακή έκθεση Nor-Shipping 2025 παρουσιάστηκε από την Jotun το HPS 2.0, ένα προηγμένο σύστημα, που βοηθά τα πλοία να κινούνται πιο αποδοτικά,…
Η Λέσχη Επαγγελματιών & Επιστημόνων Πειραιά (ΛΕΕΠ), με την υποστήριξη του Ελληνικού Ινστιτούτου Ναυτικής Τεχνολογίας (ΕΛΙΝΤ), διοργανώνει την Πέμπτη 12 Ιουνίου 2025 ημερίδα με…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ