
Ο πάγος στην Αρκτική Θάλασσα, όπως προκύπτει από τα πλέον πρόσφατα στοιχεία, λιώνει πολύ πιο γρήγορα από ό,τι ανέμεναν μέχρι πρόσφατα οι επιστήμονες, επιφέροντας δραματικές αλλαγές στη συγκεκριμένη περιοχή του πλανήτη και όχι μόνο.
Ιστορικά, ο θαλάσσιος πάγος στην περιοχή του Αρκτικού Ωκεανού, που δεν ξεπερνά σε πάχος τα πέντε μέτρα, σχηματίζεται κάθε χειμώνα, ενώ με τον ερχομό του καλοκαιριού ο πάγος λιώνει εν μέρει και περιορίζεται η περιοχή που αυτός καλύπτει, ενώ με τον ερχομό του χειμώνα ο κύκλος της εκ νέου δημιουργίας του αρχίζει και πάλι. Όμως, από την εποχή της δεκαετίας του 1980 η Αρκτική υπερθερμαίνεται με ταχύτητα σχεδόν διπλάσια από τον παγκόσμιο μέσο όρο, επιφέροντας μεγάλες αλλαγές στα οικοσυστήματα και διάβρωση των ακτών σε Αλάσκα και Καναδά, ενώ ενισχύει και την τάση υπερθέρμανσης του πλανήτη.
Σύμφωνα με τον Τομ Βάγκνερ, τον διευθυντή του προγράμματος έρευνας της κρυόσφαιρας της NASA, το 2016 καταγράφεται έως τώρα ως ένα από τα θερμότερα έτη του πλανήτη, με τον πάγο της Αρκτικής να υποχωρεί συνεχώς, χωρίς σημάδια επανεμφάνισης. Μάλιστα, ο ίδιος επισήμανε ότι με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία «σε σχέση με την δεκαετία του 1980 έχει χαθεί περισσότερο από το ένα τρίτο του αρκτικού πάγου» και αυτή η τάση δείχνει να συνεχίζεται και στο μέλλον. Πρόκειται για μία εξέλιξη άκρως αρνητική, καθώς η «υγεία» του πάγου αποτελεί μία σαφή ένδειξη για τη συνολική κατάσταση της κλιματικής «υγείας» του πλανήτη μας.
Άλλωστε, έχει πλέον αποδειχθεί ότι από τη συνεχή συρρίκνωση των πάγων, καταγράφεται αυξημένη διαρροή μεθανίου από τις υπόγειες «δεξαμενές» στην Αρκτική, γεγονός που οδηγεί σε μεγάλη επιβάρυνση της ατμόσφαιρας με περισσότερα αέρια που ενισχύουν σημαντικά το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Για τον Τομ Βάγκνερ «ο πλανήτης δεν αλλάζει απλά, αλλά έχει ήδη αλλάξει», γεγονός που καθιστά υποχρεωτική τη λήψη μέτρων καθώς «η τήξη των παγετώνων σε Αλάσκα, Καναδά και Γροιλανδία έχει ήδη αυξήσει τη στάθμη της θάλασσας μέχρι του σημείου που περιοχές όπως το Μαϊάμι και η Νέα Υόρκη να βιώνουν πλημμυρικά φαινόμενα».
Μπορείτε να δείτε το εντυπωσιακό βίντεο με την υποχώρηση του αρκτικού πάγου κατά την περίοδο 1987-2014 στο βίντεο που θα βρείτε εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Σε βραχώδη σημείο, στην είσοδο του λιμανιού του Βόλου, αμέσως μετά τον κόκκινο φανό, έπεσε από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία, σκάφος του Λιμενικού Σώματος.…

Από το 2026, το λιμάνι του Όσλο θα εισαγάγει οικονομικά κίνητρα για καθαρότερα πλοία. Τα πλοία που λειτουργούν χωρίς εκπομπές ρύπων εντός και εκτός…

Η αμερικανική εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) OpenAI και αυστραλιανή εταιρεία διαχείρισης κέντρου δεδομένων ανακοίνωσαν σήμερα ότι υπέγραψαν πρωτόκολλο συμφωνίας ύψους δισεκατομμυρίων δολαρίων για να…

Την επέκταση της συνεργασίας τους με την υπογραφή συμβολαίου για την κατασκευή ενός τρίτου, αμιγώς ηλεκτρικού (100% battery-electric), ταχύπλοου ferry ανακοίνωσαν η Incat Tasmania…

Μια νέα νομοθεσία για την ασφάλιση των πλοίων έναντι κινδύνων πολέμου (Act on the War Risk Insurance of Ships ) ενέκρινε ομόφωνα το δανικό…

«Η “Ατζέντα 2030” προβλέπει ένα ισχυρό και σύγχρονο Πολεμικό Ναυτικό. Το πιο ισχυρό και το πιο σύγχρονο Πολεμικό Ναυτικό στη μακραίωνη ελληνική ιστορία. Προβλέπει…

Την επιχειρησιακή της εμβέλεια επεκτείνει δυναμικά η China Eastern Airlines, καθώς, σύμφωνα με την ίδια, εγκαινίασε τη μεγαλύτερη σε απόσταση απευθείας εμπορική πτήση στον…

Η μεγαλύτερη σε μήκος και βαθύτερη υποθαλάσσια οδική σήραγγα στον κόσμο κατασκευάζεται στη Νορβηγία, με σκοπό να μειώσει τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ των μεγάλων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ