Page 96 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 96
Λειτουργική διαχείριση
• Λιγότερος χρόνος ναυσιπλοΐας. Ο κανονισμός κυρίως από το τρέχον λαϊκό περιβαλλο-
• Λιγότερο επικίνδυνο από τα δεξα- FuelEU Maritime θα ντικό συναίσθημα. Παρότι δεν εξετάστη-
μενόπλοια. οδηγήσει στη δημιουργία καν διεξοδικά εκ των προτέρων, σκοπός
• Καλύτερες επιλογές επικοινωνίας περισσότερων pools, τους είναι να τεθούν σταδιακά αυστη-
με τη στεριά. επειδή επιτρέπει στις ρότερα όρια στην ένταση των αερίων
• Οι μηχανικοί έχουν το πλεονέκτημα εταιρείες να μοιράζονται θερμοκηπίου της ενέργειας που χρησι-
ότι συνήθως δεν εμπλέκονται και τα οφέλη των πλοίων με μοποιούν τα πλοία. Όταν δεν πληρούνται
δεν συμμετέχουν σε μεγάλο βαθμό μειωμένες εκπομπές, λόγω οι στόχοι μείωσης, οι ιδιοκτήτες τους θα
στις εργασίες φορτοεκφόρτωσης. του χρησιμοποιούμενου πρέπει να πληρώσουν πρόστιμο, αν και
• Λιγότερο άγχος λόγω της μειωμέ- καυσίμου, με άλλα ενδέχεται να μετακυλίσουν το κόστος
νης επικινδυνότητας χειρισμού των πλοία που θα έπρεπε να στους πελάτες, εν αναμονή των προστα-
φορτίων. πληρώσουν το πρόστιμο. τευτικών ρητρών που έχουν συμφωνηθεί
• Πιστεύεται ότι ο χρόνος εξέλιξης και στο ναυλοσύμφωνο.
προαγωγής σε βαθμό είναι συντο- Αυτό θα δημιουργήσει μια αγορά δύο
μότερος στα φορτηγά πλοία, λόγω επιπέδων και θα επηρεάσει κυρίως τις
περισσότερων επιλογών και λιγότε- αγορές του Ατλαντικού, που ελέγχονται
ρων ελέγχων από τρίτα μέρη (crew από λίγους δυτικούς παίκτες, και όχι τόσο
matrix). την αγορά του Ειρηνικού, όπου οι παίκτες
είναι πολυάριθμοι και κυρίως Κινέζοι/
Δεξαμενόπλοια Ινδοί, που δεν έχουν την ίδια περιβαλλο-
• Υψηλότερες αμοιβές. ντική αντίληψη και μπορούν να χρησιμο-
• Μεγαλύτερης διάρκειας ταξίδια. ποιήσουν για τις ανατολικές συναλλαγές
• Υψηλότερα πρότυπα ασφαλείας. οποιοδήποτε πλοίο.
• Λιγότερες λειτουργίες φορτίου και Το ήπιο ξεκίνημα αυτού του νέου νόμου
ελιγμών στα λιμάνια. τα πρώτα χρόνια σημαίνει ότι τα πλοία
• Έχει αποδειχθεί ότι υπάρχουν κίν- που εμπορεύονται στην Ευρώπη θα
δυνοι για την υγεία που σχετίζονται επιβαρύνονται με κόστος από 40 έως
με μακρόχρονη υπηρεσία στα δεξα- 60 ευρώ (43 έως 65 δολάρια) ανά τόνο
μενόπλοια. προσέγγιση του θέματος αφορά: τη καυσίμου πετρελαίου και σταδιακά θα
• Η εργασία σε δεξαμενόπλοιο σημαί- γιγάντωση του ελληνόκτητου στόλου, τη αυξηθεί σε 2.000 ευρώ (2.150 δολάρια)
νει περισσότερες οικονομίες, λόγω μείωση των Ελλήνων ναυτικών, τη συρ- έως το 2050.
μικρότερης διάρκειας πρόσβασης ρίκνωση της ελληνικής σημαίας και το Ο κανονισμός FuelEU Maritime θα οδη-
στο λιμάνι. πολύ υψηλό ποσοστό διαρροής σπουδα- γήσει στη δημιουργία περισσότερων
στών από τις ΑΕΝ. pools, επειδή επιτρέπει στις εταιρείες
Εν κατακλείδι, εφόσον οι νέες τεχνικές να μοιράζονται τα οφέλη των πλοίων με
ναυπήγησης, οι καινοτόμες εφαρμογές Υπάρχουν φωνές εντός της βιομηχανίας μειωμένες εκπομπές, λόγω του χρησι-
στη μηχανολογική και τεχνολογική κατα- που υποστηρίζουν ότι πρέπει να μοποιούμενου καυσίμου, με άλλα πλοία
σκευή και υποστήριξη είναι κοινές σχεδόν υπάρξει μεγαλύτερο consolidation που θα έπρεπε να πληρώσουν το πρό-
για όλα τα είδη πλοίων, ο λόγος προσέλ- ανάμεσα σε μικρότερες εταιρείες στιμο.
κυσης νέων Ελλήνων ναυτικών στα δεξα- διαχείρισης πλοίων μεταφοράς Καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες εξοικειώ-
μενόπλοια, εκτός από τους οικονομικούς χύδην ξηρών φορτίων, με γνώμονα νονται με τον κανονισμό, συνειδητοποιούν
παράγοντες που προαναφέραμε, είναι η τις πολυποίκιλες προκλήσεις του ότι ο μηχανισμός των pools είναι ένας από
συνεχής προβολή/διαφήμιση των αριθ- κλάδου. Υπάρχει αυτή η ανάγκη τους καλύτερους τρόπους συμμόρφωσης,
μητικά λιγότερων πλοίων σε σχέση με τα και, αν ναι, τι ρόλο παίζουν οι νέες παράλληλα με τη χρήση βιοκαυσίμων,
υπάρχοντα bulk carriers. (12.309 tankers ρυθμιστικές απαιτήσεις για το καθώς ένα πλοίο που λειτουργεί με καθα-
– 13.182 bulkers, 2023 Figure) περιβάλλον (βλ. FuelEU Maritime); ρότερα καύσιμα μπορεί να ομαδοποιηθεί
Το γεγονός που πρέπει να ληφθεί σοβαρά Όσον αφορά τον αναμενόμενο αντίκτυπο με πλοία που δεν συμμορφώνονται.
υπόψη είναι ότι, στην πλειονότητα των που θα επιφέρουν οι νέες ρυθμιστικές H ομαδοποίηση μπορεί να έχει ως αποτέ-
bulkers, υπηρετούν πληρώματα ποικίλων προκλήσεις του FuelEU Maritime για τη λεσμα να μην καταβάλλεται πρόστιμο τα
άλλων εθνικοτήτων, ΟΧΙ Έλληνες ναυ- ναυτιλία το 2025, πιστεύω ότι αυτό θα πρώτα χρόνια εφαρμογής, όπως επίσης
τικοί, φέρουν ξένη σημαία, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ επηρεάσει κυρίως τις αγορές του Ατλα- τα πρώτα χρόνια μικρές εταιρείες να προ-
συμβεβλημένα με το ΝΑΤ, πρακτικές που ντικού και τους δυτικούς παίκτες. O κανο- τιμήσουν την πληρωμή του προστίμου,
εδραιώθηκαν από τα τέλη του 1970 με νισμός FuelEU Maritime, μαζί με αυτούς εάν δεν μπορέσουν να ομαδοποιηθούν
αρχές του 1980. Αυτά αποτελούν απο- του πρόσφατου παρελθόντος, συντά- και η τιμή του βιοκαυσίμου είναι υψηλή.
τρεπτικούς παράγοντες στον νέο Έλληνα χθηκαν από γραφειοκράτες/νομοθέτες Να υπογραμμιστεί όμως ότι έχουμε μπει
αξιωματικό για την εύρεση εργασίας, τη που δεν είναι πολύ εξοικειωμένοι με τα πλέον στον μονόδρομο των πολλαπλών
σταδιοδρομία, την εξέλιξη. H ολιστική ναυτιλιακά θέματα, αλλά επηρεάστηκαν καυσίμων.
96 NX