Page 57 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 57

To σωστό timing στις επενδύσεις

            αποτελεί εχέγγυο επιτυχίας

            στη ναυτιλία







            Συνέντευξη του Αριστείδη Πίττα,   Ο κ. Αριστείδης Πίττας αναλύει τους παράγοντες που καθι-
            Προέδρου και CEO των Euroseas Ltd.   στούν κερδοφόρα μια επένδυση στη ναυτιλία, εν μέσω πολυ-
            & EuroDry Ltd.,                   ποίκιλων προκλήσεων για τον κλάδο.

            στον Παναγιώτη Κόρακα


                                              Η αντικυκλική συμπεριφορά που ακο-  θα βγάλει γύρω στο 5-6% ετησίως. Στην
                                                  λουθήθηκε από πολλούς πλοιοκτή-  πράξη, βέβαια, οι περισσότεροι επενδυ-
                                                  τες bulk carriers τα προηγούμενα   τές αγοράζουν πλοία χρησιμοποιώντας
                                                  χρόνια εξακολουθεί να αποτελεί   δάνεια και κρατάνε τα πλοία τους πολύ
                                                  μια επιτυχημένη στρατηγική επι-  λιγότερο, με αποτέλεσμα να αυξάνεται
                                                  λογή για τη βιωσιμότητα μιας επι-  σημαντικά το ρίσκο και τα κέρδη ή οι
                                                  χείρησης σήμερα;              χασούρες να είναι αρκετά ψηλότερες.
                                              Η επένδυση σε πλοία είναι μια δουλειά   Τα πολύ υψηλά κέρδη, λοιπόν, που έχουν
                                              εξαιρετικού ρίσκου. Το γεγονός ότι απαι-  βγάλει κάποιοι εφοπλιστές οφείλονται
                                              τούνται τεράστια κεφάλαια οδηγεί πολύ   σε μεγάλο βαθμό στο σωστό timing στις
                                              συχνά τους επενδυτές και στη σύναψη   αγορές και στις πωλήσεις. Είναι πάμπολ-
                                              υψηλών δανείων, πράγμα που αυξάνει   λες οι φορές που κάποιοι αγοράζουν ένα
                                              έτι περαιτέρω το ρίσκο τους. Το τελικό   πλοίο σε μια τιμή για να το μεταπωλήσουν
                                              αποτέλεσμα για τον επενδυτή εξαρτά-  1-2 ή και 7-8 χρόνια αργότερα σε ακόμα
                                              ται βασικά από δύο πράγματα: πρώτον,   μεγαλύτερη τιμή, έχοντας επωφεληθεί
                                              από τους ναύλους κατά το διάστημα της   και από τις ναυλώσεις που έκαναν όσο
                                              επένδυσης και, δεύτερον, από την τιμή   διαχειρίζονταν το πλοίο. Όμως, για κάθε
                                              αγοράς και πώλησης του πλοίου. Και οι   πετυχημένη τέτοια κίνηση, υπάρχουν επί-
                                              δύο αυτοί παράγοντες υφίστανται τερά-  σης πολλές αντίθετες, όπου πλοία αγο-
                                              στιες διακυμάνσεις, που εξαρτώνται από   ράζονται ακριβά και πωλούνται αρκετά
                                              την προσφορά και τη ζήτηση για πλοία.   φθηνότερα. Ο αριθμός των επενδυτών
                                              Δυστυχώς, ούτε η μελλοντική προσφορά   που έχουν χάσει σημαντικά χρήματα στη
                                              ούτε, ιδίως, η ζήτηση μπορούν να προ-  ναυτιλία δεν είναι καθόλου αμελητέος,
                                              βλεφθούν με οποιαδήποτε βεβαιότητα,   απλώς αυτές οι ιστορίες δεν μαθαίνονται
                                              καθότι εξαρτώνται από απρόβλεπτους και   ευρέως.
                                              αστάθμητους γεωπολιτικούς, οικονομι-  Επειδή οι διακυμάνσεις στους ναύλους
                                              κούς και, πιο πρόσφατα, περιβαλλοντι-  και στις τιμές δεν πρόκειται να εκλεί-
                                              κούς παράγοντες.                  ψουν, είμαι απολύτως σίγουρος ότι όσοι
                                              Γίνεται αντιληπτό ότι για ένα πλοίο που   μπορέσουν και στο μέλλον να παίξουν
                                              έχει ζωή μάξιμουμ γύρω στα 20 χρό-  αυτό το παιχνίδι με πειθαρχία και υπο-
                                              νια αν είναι νεότευκτο, και αναλογικά   μονή θα συνεχίσουν να βγαίνουν κερ-
                                              λιγότερο όσο παλιότερο είναι, η εξέ-  δισμένοι. Φυσικά, δεν αρκεί κάποιος να
                                              λιξη των ναύλων αλλά και των τιμών   είναι καλός μόνο στο timing, πρέπει να
                                              των πλοίων κατά το διάστημα κατοχής   γίνεται σωστή επιλογή και στον τύπο του
                                              του πλοίου από τον επενδυτή διαμορ-  πλοίου και στην κατάσταση του προς
                                              φώνει το τελικό αποτέλεσμα, το οποίο   αγορά πλοίου. Επίσης, όλο και περισσό-
                                              μπορεί να είναι από καταπληκτικό έως   τερο καθίσταται απαραίτητο η διαχείριση
                                              και καταστροφικό. Έχει αποδειχθεί ότι,   του πλοίου να γίνεται από πεπειραμένα
                                              εάν κάποιος αγοράσει ένα νεότευκτο   γραφεία, καθώς οι απαιτήσεις των διάφο-
                                              πλοίο χωρίς δάνειο, το κρατήσει για όλο   ρων ρυθμιστικών αρχών όλο και αυξάνο-
                                              το διάστημα της ζωής του, γύρω στα 20   νται και ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος μιας
                                              χρόνια, και το πουλήσει μετά για σκραπ,   καταστροφικής επιχειρησιακής εξέλιξης.

                                                                                Δεκέμβριος 2024               57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62