Page 52 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 52
Εφ’ όλης της ύλης
ενισχύουν περαιτέρω την ελκυστικότητά Η συνεχής εκπαίδευση των Η εταιρεία σας διαχειρίζεται bulk carri-
τους στους επενδυτές, δημιουργώντας ναυτικών είναι ζωτικής ers διαφόρων μεγεθών, από Ultramaxes
ένα θεμέλιο για ανάπτυξη και βιώσιμη σημασίας για την ασφάλεια μέχρι Newcastlemaxes. Ποια τα πλεο-
αξία για τους μετόχους. της ζωής, την προστασία νεκτήματα και ποιες οι προκλήσεις της
του περιβάλλοντος και στρατηγικής αυτής επιλογής;
H Diana Shipping έχει επενδύσει στη την αποδοτικότητα των Τα πλεονεκτήματα που έχουμε είναι ότι
μεθανόλη για νεότευκτα πλοία πλοίων, διασφαλίζοντας η ποικιλία στο μέγεθος των πλοίων μας
του στόλου της. Πέραν της μεθανό- τη συμμόρφωση με τα επιτρέπει αυξημένες αποδόσεις όταν
λης, θεωρείτε ότι υπάρχουν άλλες εξελισσόμενα πρότυπα η αγορά είναι ισχυρή. Τα μεγαλύτερα
τεχνολογίες/καύσιμα που μπορούν του κλάδου. πλοία, ειδικότερα, ακολουθούν καλά
να συμβάλουν στη μείωση του καθορισμένες εμπορικές διαδρομές,
περιβαλλοντικού αποτυπώματος γεγονός που ελαχιστοποιεί τις λειτουρ-
των bulk carriers; γικές επιπλοκές.
Ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των υφι- Οι προκλήσεις που έχουμε να αντιμετω-
στάμενων παραγγελιών πλοίων μεταφο- πίσουμε είναι ότι τα μεγαλύτερα πλοία
ράς χύδην φορτίου με παράδοση μέχρι τείνουν να παρουσιάζουν μεγαλύτερη
το 2028 ακολουθεί συμβατικά σχέδια, μεταβλητότητα, ιδίως σε πτωτικές αγο-
υπάρχει μια τάση προς πλοία που ενσω- ρές, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους.
ματώνουν εναλλακτικά καύσιμα, προ- Παράγουν επίσης περισσότερες εκπο-
σαρμοσμένα στο μέγεθος του πλοίου και μπές ρύπων, καθιστώντας τις προσπά-
στις προβλεπόμενες περιοχές δραστη- θειες μείωσης δαπανηρές, ενώ έχουν και
ριότητας. Συγκεκριμένα, αναφορικά με λιγότερες εναλλακτικές λύσεις καυσίμων
τα πλοία Ultramax, έχουμε περιορισμένα (όπως μπαταρίες).
σχέδια με δυνατότητα χρήσης μεθανό-
λης στην Κίνα και στην Ιαπωνία, αν και Ποιες οι προοπτικές της ναυλαγοράς
η ευρύτερη υιοθέτηση εμποδίζεται από των bulk carriers, λαμβάνοντας
την ανάγκη για ένα παγκόσμιο δίκτυο υπόψη ότι η παγκόσμια οικονομία
εφοδιασμού εναλλακτικών καυσίμων, βιώνει μια άνευ προηγουμένου
το οποίο επί του παρόντος είναι ανύπαρ- μετάβαση που χαρακτηρίζεται από
κτο. Ως εκ τούτου, η εστίαση παραμένει την ανάγκη εξοικονόμησης πρώ-
στη βελτιστοποίηση των συμβατικών των υλών (π.χ. απoανθρακοποίηση
πλοίων μέσω τεχνολογιών εξοικονόμη- και ανάγκη μείωσης της χρήσης
σης καυσίμου (ducts, propeller boss cup άνθρακα);
fins, κ.λπ.). Να σημειώσω βέβαια πως Η Diana Shipping διατηρεί μια προσε-
τέτοιες διατάξεις απαντώνται και στα κτική στάση στην αγορά των bulk carriers,
άλλα μεγέθη πλοίων, που όμως τοπο- λόγω συγκεκριμένων παραγόντων που
θετούνται επικουρικά σε πιο «εξωτικές» επηρεάζουν τις αποφάσεις της.
λύσεις, στις οποίες θα αναφερθώ στη Παρά τις αυξημένες τιμές των νεότευ-
συνέχεια. κτων πλοίων, η αναλογία παραγγελιών
Όσον αφορά τα πλοία τύπου Panamax/ πλοίων για τα bulk carriers έχει αυξηθεί
Kamsarmax/Post Panamax, διατίθεται στο 10,3% (από 8% το 2023). Η ζήτηση
πληθώρα καινοτόμων σχεδίων, όπως για νεότευκτα πλοία εξακολουθεί να
πλοία διπλών καυσίμων, dual fuel, με οφείλεται στις αυξημένες τιμές μετα-
μεθανόλη ή αμμωνία, και πιλοτικής εγκα- χειρισμένων πλοίων, οι οποίες δεν ευθυ-
τάστασης αιολικών βοηθημάτων (wind γραμμίζονται σωστά με τα τρέχοντα
assisting devices), που υπόσχονται σημα- ναύλα.
ντική εξοικονόμηση ενέργειας πρόωσης Επίσης, η κινεζική ζήτηση για άνθρακα
και μείωση των εκπομπών ρύπων. και σιδηρομετάλλευμα, βασικοί παράγο-
Και τέλος, σχετικά με τα πλοία Capesize/ ντες της αγοράς bulk carriers, είναι απρό-
Newcastlemax, αξίζει να αναφέρω ότι βλεπτη λόγω της υποτονικής οικονομίας
στην Κίνα έχουν ήδη κατασκευαστεί της Κίνας και της κρίσης στον κατασκευ-
πλοία με δυνατότητα κατανάλωσης αστικό τομέα, σε συνδυασμό με πιθανές
υγροποιημένου φυσικού αερίου, ενώ εμπορικές εντάσεις με τις ΗΠΑ.
έχουν υπογραφεί συμβόλαια κατασκευής Σίγουρα οι προκλήσεις που αντιμετωπί-
πλοίων κατανάλωσης αμμωνίας, ιδίως για ζει η οικονομία της ΕΕ, με ενδεχόμενους
δρομολόγια που μπορούν να υποστηρί- δασμούς από τις ΗΠΑ, ίσως προσθέσουν
ξουν συγκεκριμένες υποδομές καυσίμων. περαιτέρω πίεση.
52 NX