Page 39 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 39

Ο κ. Αντώνης Ιγγλέσης σχολιάζει ότι η επένδυση στην καινοτομία και η διαρκής παρα-
            κολούθηση των διεθνών γεωπολιτικών και νομοθετικών εξελίξεων είναι απαραίτητες όσο
            ποτέ για μια ναυτιλιακή επιχείρηση.









            Ναυτιλιακοί οικονομολόγοι και αναλυ-  προετοιμάζοντας τη μελλοντική κερδο-  σει ένα συγκεκριμένο σημείο, μπορεί
                τές επισημαίνουν ότι οι οικονομίες   φορία και την ανταγωνιστικότητά της,   να προκύψουν αρνητικές οικονομίες
                κλίμακας είναι η μόνη στρατηγική   μειώνοντας παράλληλα το περιβαλλο-  κλίμακας, με το κόστος λειτουργίας
                προσέγγιση που θα επιτρέψει   ντικό της αποτύπωμα.              της επιχείρησης να αυξάνεται και την
                την επιβίωση και την ανάπτυξη   Ένας παράγοντας που είναι αυτονόητο   άμεση απαίτηση εφαρμογής προηγμέ-
                των διαχειριστριών εταιρειών σε   ότι οδηγεί σε οικονομίες κλίμακας τη   νων τεχνολογιών, δημιουργίας ψηφια-
                αυτή  την περίοδο σημαντικών   ναυτιλιακή επιχείρηση είναι οι επεν-  κών πλατφορμών παρακολούθησης της
                τεχνολογικών και νομοθετικών   δύσεις σε πιο αποδοτικές τεχνολογίες,   απόδοσης των διαφόρων συστημάτων,
                προκλήσεων. Πώς μπορεί μια    όπως εξελιγμένες αποδοτικά μηχανές   άμεσης εφαρμογής εσωτερικής δια-
                εταιρεία σήμερα να διατηρήσει το   εσωτερικής καύσης, βελτιωμένα συστή-  τμηματικής επικοινωνίας με στόχο τη
                ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα,   ματα για την παρακολούθηση κατανά-  γρήγορη αναγνώριση των βέλτιστων
                χωρίς να επιδιώκει απαραίτητα τη   λωσης καυσίμων, σύγχρονα συστήματα   τακτικών, συνεχούς εκπαίδευσης των
                γιγάντωση του στόλου της;     πλοήγησης και παρακολούθησης του   εργαζομένων, εγκατάστασης συστη-
            Κάνοντας λόγο για οικονομίες κλίμακας,   πλοίου, όπως συστήματα λήψης δεδο-  μάτων προγραμματισμού συντήρησης,
            αναφερόμαστε στις στρατηγικές εκείνες   μένων τηλεμετρίας υψηλής συχνότητας.   καθώς και χρήσης τεχνητής νοημοσύνης
            τις οποίες ακολουθεί μια επιχείρηση, στη   Οι επενδύσεις αυτές γίνονται σε εταιρικό   ως εργαλείου ανάπτυξης ενός «έξυπνου
            συγκεκριμένη περίπτωση μια ναυτιλιακή   επίπεδο και προσδοκούν σε μειώσεις   στόλου». Συνδυαστικά με τα παραπάνω,
            εταιρεία, που στοχεύουν σε πλεονεκτή-  καταναλώσεων σε όλο το φάσμα του   η συχνή χρήση διαστρωματικών μεθό-
            ματα μείωσης κόστους, που προκύπτουν   στόλου.                      δων οικονομικής ανάλυσης, είτε με κοι-
            από την αύξηση του μεγέθους των υπό   Μια άλλη προσέγγιση, υποβοηθού-  νού μεγέθους ανάλυση-κάθετη ποσο-
            διαχείριση πλοίων της ή την αύξηση του   μενη από στρατηγικές οικονομίας κλί-  στιαία ανάλυση, είτε με ανάλυση με
            αριθμού των ιδιόκτητων πλοίων της.  μακας, είναι η στόχευση στη μείωση   χρήση αριθμοδεικτών, μπορεί με άμεσες
            Το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο που σχε-  του κόστους ανά μονάδα μεταφοράς   ενέργειες να επαναφέρει τους κυριό-
            τίζεται με τη ναυτιλία, τόσο σε ευρωπα-  φορτίου, που μπορεί κυρίως να επιτευ-  τερους αριθμοδείκτες Αποδοτικότητας
            ϊκό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο, προ-  χθεί όταν η χωρητικότητα των πλοίων   και Δραστηριότητας της επιχείρησης
            σανατολίζεται στη μείωση των ρύπων   αυξάνεται, δηλαδή όταν τα πλοία είναι   σε νούμερα, που εγγυώνται τις βέλτι-
            και κατ’ επέκταση στη μείωση των κατα-  μεγαλύτερα. Αυτή η προσέγγιση δίνει   στες οικονομίες κλίμακας. Και στις δύο
            ναλώσεων ορυκτών καυσίμων από τον   την ευελιξία στις ναυτιλιακές εταιρείες   μεθόδους η αξιολόγηση των μεγεθών
            υπάρχοντα στόλο. Είναι δε ένα πλαίσιο   να μειώνουν το κόστος λειτουργίας της   της επιχείρησης γίνεται σε σύγκριση με
            που πριμοδοτεί τη χρήση νέων τεχνολο-  μονάδας του πλοίου, αφού το τελευταίο   τα μεγέθη άλλης ομοειδούς επιχείρη-
            γιών και εναλλακτικών καυσίμων, χωρίς   δεν αυξάνεται αναλογικά με την αύξηση   σης ή με τα αντιπροσωπευτικά μεγέθη
            αυτά να είναι ακόμη επαρκώς διαθέσιμα   του μεγέθους του. Τα κόστη σχετιζόμενα   (μέσο όρο, διάμεσο) του κλάδου όπου
            και οι τεχνολογίες ώριμες αρκετά, ώστε   με καύσιμα, πληρώματα ή και τη συντή-  αυτή ανήκει.
            να αποδεικνύουν ξεκάθαρα όποιο όφε-  ρηση του πλοίου ανά τόνο μεταφοράς   Σήμερα, οι διαχειρίστριες εταιρείες
            λος.                              φορτίου επίσης μειώνονται.        δραστηριοποιούνται σε ένα περιβάλ-
            Παράλληλα με αυτό  το πλαίσιο, οι   Η διαπραγματευτική δύναμη μιας εται-  λον μεγάλων απαιτήσεων και οι επιλο-
            γεωπολιτικές εντάσεις, η αύξηση του   ρείας που εφαρμόζει οικονομίες κλίμα-  γές τους πρέπει να συνοδεύονται από
            κόστους εργασίας, οι διαταραχές στην   κας είναι σίγουρα βελτιωμένη, και αυτός   λεπτομερείς εκτιμήσεις κινδύνου. Είναι
            παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς   είναι ένας παράγοντας που εκτιμάται   βέβαιο ότι όλες οι εταιρείες θα κληθούν
            επίσης και η αυξημένη ζήτηση σε πρώ-  από όλες τις διαχειρίστριες εταιρείες.   με τον ένα ή τον άλλο τρόπο να επεν-
            τες ύλες, έχουν προκαλέσει πρωτοφα-  Μια εταιρεία που διαχειρίζεται περισ-  δύσουν σε καινοτόμες τεχνολογίες, ενώ
            νείς αυξήσεις στις τιμές των νεότευκτων   σότερα πλοία μπορεί να τοποθετηθεί   παράλληλα η ανανέωση του στόλου με
            πλοίων.                           συγκριτικά σε καλύτερη θέση σε ό,τι   μοντέρνα και πιθανόν μεγαλύτερα σε
            Κάθε εταιρεία εμπλεκόμενη με τη δια-  αφορά τις τιμές καυσίμων, πρακτορικά   χωρητικότητα πλοία φαίνεται να είναι
            χείριση πλοίων καλείται να επιλέξει,   έξοδα, συμβόλαια με νηογνώμονες και   μία ακόμα απάντηση στη μακροπρόθε-
            δεδομένων των παραπάνω συνθηκών,   αγορές πλοίων από άλλες μικρότερες   σμη βελτιστοποίηση του κόστους κτή-
            πώς θα τοποθετηθεί στρατηγικά και   σε όγκο ή και αριθμό πλοίων εταιρείες.  σεως και διαχείρισης των πλοίων για τα
            ασφαλώς στο περιβάλλον της ναυτιλίας,   Όταν η μεγέθυνση του στόλου ξεπερά-  επόμενα χρόνια.

                                                                                Δεκέμβριος 2024               39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44