Page 28 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 28

Αρχικά, οι επενδύσεις μας σε bulk   Η επένδυση σε φορτηγά          το ΙΜΟ 2020 (πλαφόν στο θείο) και οι
          carriers εστιάζονταν σε πλοία μεγάλου   πλοία σε βάθος χρόνου      στόχοι αποανθρακοποίησης (EU ETS,
          και πολύ μεγάλου μεγέθους, Panamax   μπορεί να είναι               FuelEU κ.ά.), προσθέτουν πολυπλοκό-
          και Capesize. Αυτά τα πλοία πιστεύουμε   κερδοφόρα, αλλά           τητα, αυξάνουν τα κόστη συμμόρφωσης
          πως είναι σε καλύτερη θέση  για να   απαιτεί κατανόηση μιας        και πιέζουν τις εταιρείες να εκσυγχρονί-
          υποστηρίξουν τις ανάγκες ανάπτυξης   σειράς επιχειρησιακών         σουν τους στόλους τους με νέες οικολο-
          υποδομών της Κίνας αλλά και της ευρύ-  και οικονομικών             γικές τεχνολογίες. Τέλος, ο αυξημένος
          τερης Νοτιοανατολικής Ασίας. Καθώς   χαρακτηριστικών κάθε          πληθωρισμός, ειδικά στην Ευρώπη και
          όμως το γεωπολιτικό σκηνικό αλλάζει,   τύπου πλοίου ξεχωριστά.     στις ΗΠΑ, των τελευταίων ετών οδήγησε
          κυρίως λόγω του ανταγωνισμού ισχυ-                                 σε επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονο-
          ρών κρατών, και καθώς επίσης ο ρυθ-                                μίας. Η χαμηλή ανάπτυξη στην Κίνα, τη
          μός ανάπτυξης της Κίνας ομαλοποιεί-                                μεγαλύτερη εισαγωγέα εμπορευμάτων,
          ται, πιστεύουμε πως είναι σοφό να γίνει                            και ειδικά για υλικά που σχετίζονται με
          διασπορά του ρίσκου, επενδύοντας και                               την κατασκευή, συνέβαλε στη μείωση της
          σε bulk carriers μικρότερου μεγέθους.                              ζήτησης για Capesize πλοία. Αυτό οδή-
          Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να πετύχει                               γησε σε απότομη πτώση των ναύλων, με
          κανείς διαφοροποίηση στις διαδρομές,                               τις τιμές να φτάνουν το 2023 κάτω από
          στους τύπους φορτίων και στις αγορές.                              τα επίπεδα κερδοφορίας.
          Επίσης, τα μικρότερα πλοία έχουν πρό-                              Τα κύρια διδάγματα από αυτή την περί-
          σβαση για να επιχειρήσουν σε περισσό-                              οδο είναι ποικίλα. Αρχικά επιβεβαιώ-
          τερα λιμάνια, χωρίς τις δυσκολίες μεγά-                            θηκε πως η συντηρητική στρατηγική
          λων πλοίων, πράγμα που τα κάνει να                                 που ακολουθήσαμε, διατηρώντας έναν
          έχουν πιο σταθερή απόδοση, ειδικά στις                             θετικό αλλά ελεγχόμενο ρυθμό ανάπτυ-
          δύσκολες περιόδους. Τέλος, η επένδυση                              ξης, κυρίως με ίδια κεφάλαια και περι-
          σε πιο σύγχρονα πλοία προσφέρει και                                ορισμένο δανεισμό, προσφέρει υψηλή
          ένα στρατηγικό πλεονέκτημα, καθώς τα   δεκαετία με υπερπροσφορά πλοίων,   οικονομική ανθεκτικότητα, αναγκαία στις
          πλοία αυτά μπορούν να ανταποκριθούν   καθώς, σε απάντηση πρότερης ισχυρής   δύσκολες περιόδους. Πολλές εταιρείες
          ευκολότερα στα νέα πρότυπα συμμόρ-  ζήτησης, οι ναυτιλιακές εταιρείες είχαν   που είχαν υψηλά χρέη ή έλλειψη απο-
          φωσης με περιβαλλοντικούς κανονι-  προχωρήσει σε σημαντικές παραγγελίες   θεμάτων ρευστότητας δυσκολεύτηκαν
          σμούς.                           νεότευκτων πλοίων. Ωστόσο, όταν αυτά   σε περιόδους παρατεταμένης ύφεσης.
          Συμπερασματικά, η επένδυση σε φορ-  τα πλοία παραδόθηκαν, η αγορά είχε ήδη   Επίσης, η επένδυση σε πλοία διαφορε-
          τηγά πλοία σε βάθος χρόνου μπορεί να   αρχίσει να επιβραδύνεται, κυρίως λόγω   τικών μεγεθών είναι ιδιαίτερα χρήσιμη
          είναι κερδοφόρα, αλλά απαιτεί κατα-  της μείωσης του ρυθμού ανάπτυξης της   σε δύσκολες συνθήκες της αγοράς, γιατί
          νόηση μιας σειράς επιχειρησιακών και   Κίνας. Αυτή η κατάσταση υπερπροσφο-  αυξάνει την ευελιξία. Η συνεχής επέν-
          οικονομικών χαρακτηριστικών  κάθε   ράς διήρκεσε αρκετά χρόνια, με αποκο-  δυση σε νέα πλοία και η διατήρηση της
          τύπου πλοίου ξεχωριστά. Ένας διαφο-  ρύφωμα την κατάρρευση του Baltic Dry   ηλικίας του στόλου σε χαμηλά επίπεδα
          ροποιημένος στόλος μπορεί να μειώσει   Index (BDI) κάτω από τις 300 μονάδες   αποδείχθηκε χρήσιμη κίνηση, αφού επι-
          τον κίνδυνο, να βελτιώσει την επιχειρη-  στις αρχές του 2016, που είναι και το   τρέπει μείωση εξόδων και ευκολότερη
          σιακή ευελιξία και να επιτρέψει μια υγιή   χαμηλότερο επίπεδο στην ιστορία του. Το   προσαρμογή στους νέους κανονισμούς.
          κερδοφορία τόσο σε ανοδικές όσο και σε   περιβάλλον αυτό προκάλεσε σημαντική   Ιδιαίτερα βαρύνουσας σημασίας είναι
          σταθερές συνθήκες της αγοράς.    οικονομική πίεση, όπου πολλές εταιρείες   και η διατήρηση ισχυρών σχέσεων με
                                           δυσκολεύτηκαν να καλύψουν τα κόστη   ναυλωτές, ιδιοκτήτες φορτίων και πελά-
          Tην περασμένη δεκαετία, οι αλλεπάλ-  τους για μεγάλο χρονικό διάστημα.   τες, ώστε η εταιρεία να είναι σε καλύ-
              ληλες και παρατεταμένες κρί-  Στη συνέχεια, η πανδημία Covid-19 προ-  τερη θέση να εξασφαλίσει συμβόλαια
              σεις στη ναυλαγορά των ξηρών   κάλεσε σοκ στο παγκόσμιο εμπόριο,   σε περιόδους αβεβαιότητας. Τέλος, η
              φορτίων επηρέασαν όχι μόνο την   καθώς τα lockdowns, οι περιορισμοί στα   πανδημία Covid-19, οπότε οι ταξιδιωτι-
              καθημερινότητα, αλλά κυρίως   λιμάνια και οι διακοπές στις εφοδιαστικές   κοί περιορισμοί εμπόδισαν τις αλλαγές
              τη στρατηγική που είχαν θέσει   αλυσίδες μείωσαν δραστικά τη ζήτηση   πληρώματος, επιβεβαίωσε πως η συνε-
              οι περισσότεροι πλοιοκτήτες.   για υλικά όπως ο άνθρακας και το σιδη-  χιζόμενη έμφαση στον ανθρώπινο παρά-
              Ποια είναι τα διδάγματα από τη   ρομετάλλευμα, ιδιαίτερα στις αρχές του   γοντα, είτε εστιάζοντας στην εκπαίδευση,
              συγκεκριμένη χρονική περίοδο   2020. Την περίοδο εκείνη παρατηρήθηκε   στην ψηφιοποίηση και σε εναλλακτικούς
              που έχουν μείνει ανεξίτηλα στη   έντονη μείωση των ναύλων. Στη συνέ-  τρόπους εργασίας είτε στην ευημερία
              μνήμη και ταυτόχρονα επηρεά-  χεια της χρονιάς, και μετά τις παρεμβά-  (well-being) του πληρώματος και όλου
              ζουν το όραμά σας για το μέλλον   σεις κρατών και κεντρικών τραπεζών, η   του προσωπικού, είναι απαραίτητη για να
              της επιχείρησής σας;         ζήτηση ανέκαμψε.                  μπορέσει μια εταιρεία να παραμένει αξι-
          Εστιάζοντας στα φορτηγά πλοία (bulk   Επίσης, οι νέοι κανονισμοί του Διεθνούς   όμαχη και να αντιμετωπίσει με επιτυχία
          carriers), ξεκινήσαμε την προηγούμενη   Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), όπως   μελλοντικές προκλήσεις.

          28                                                                                              NX
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33