Page 150 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 150

Ζωή εν πλω


          ναυτικών θεωρούν ότι είναι ανεπαρκώς   κυβερνητικά μέτρα λιτότητας που επι-  Τεχνητή Νοημοσύνη θα διαδραματίσουν
          εκπαιδευμένοι, ενώ περιγράφουν ότι   βάλλονται σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό   καθοριστικό ρόλο στην επίτευξη της απε-
          πάνω από το 30% της εκπαίδευσής τους   σύστημα.                    ξάρτησης από τον άνθρακα και στη δυνα-
          επικεντρώνεται σε απαρχαιωμένο υλικό   Οι αντίστοιχες ιδιωτικές σχολές βασί-  τότητα για άμεση ανάληψη δράσης για
          (π.χ. ουράνια ναυσιπλοΐα).       ζονται είτε στους ναυτικούς είτε σε   τη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας
          Μάλιστα, εστιάζουν ιδιαίτερα στην   εργοδοτικές εισφορές, καθώς είναι ιδι-  των πλοίων.
          έλλειψη κατάρτισης σε θέματα όπως:  αίτερα κοστοβόρες για την πλειονότητα   Οι τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέρ-
              1.   Soft skills (π.χ. διαχείριση προ-  των ναυτικών σπουδαστών που προέρ-  γειας (Energy Saving Devices), όπως
                  σωπικού, ομαδική εργασία,   χονται από αναπτυσσόμενες χώρες. Οι   για τα συστήματα λίπανσης με αέρα και
                  διαπροσωπικές σχέσεις, αντι-  διαχειρίστριες εταιρείες, από την άλλη   η υποβοηθούμενη από τον άνεμο πρό-
                  μετώπιση ξένων πολιτισμών,   πλευρά, διστάζουν να πληρώσουν πολ-  ωση, δοκιμάζονται όλο και περισσότερο
                  παρακίνηση και καθοδήγηση   λές φορές, δεδομένου ότι οι ναυτικοί   σε πραγματικές συνθήκες και σύντομα
                  νεότερων μελών πληρώματος,   είναι πολύ κινητικοί στην αγορά εργα-  θα διαδοθούν σε πολλούς ναυτιλιακούς
                  κ.λπ.).                  σίας και ενδέχεται να μετακινηθούν σε   τομείς.
              2.  Δεξιότητες πληροφορικής   ανταγωνιστή εργοδότη.            Πιο μελλοντικά, πιθανότατα να συνα-
                  (π.χ. χρήση word, excel, email,   Επιπροσθέτως, άλλοι stakeholders, όπως   ντήσουμε και την πυρηνική ενέργεια.
                  σύνταξη αναφορών, τήρηση   τα ναυπηγεία και οι κατασκευαστές εξο-  Οι αντιδραστήρες  τηγμένου άλατος
                  ψηφιακών  αρχείων,  χρήση   πλισμού (ΟΕΜ), δεν θεωρούν γενικά επι-  νέας γενιάς κερδίζουν την προσοχή ως
                  εξειδικευμένης αγγλικής   κερδή τη διάθεση πόρων/χρόνου για την   μια πιθανή καθαρή και αποδοτική πηγή
                  γλώσσας).                ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού καλής   ενέργειας για τη ναυτιλία.
              3.  Δομή γραφείου πλοιοκτήτη/  ποιότητας (σε πολλές γλώσσες, βίντεο,   Όλα τα παραπάνω, ανεξάρτητα από
                  διαχειριστή, ροή εργασίας   διαδραστικές προσομοιώσεις εστιάζο-  τη δυνατότητα ενισχυμένης απομα-
                  ανάμεσα σε τμήματα.      ντας στη λειτουργία, τη συντήρηση και   κρυσμένης παρακολούθησης (remote
              4.  Εντοπισμός/ανάλυση αιτίας   την αντιμετώπιση προβλημάτων trouble   monitoring) από την ξηρά, θα απαι-
                  (Root cause analysis) ατυχή-  shooting), καθώς κάτι τέτοιο θα μείωνε   τήσουν αναμφίβολα ακόμα πιο καλά
                  ματος/συμβάντος.         την ανάγκη τακτικής συντήρησης του   εκπαιδευμένους επαγγελματίες επί του
              5.  Επίλυση προβλημάτων      εξοπλισμού από ακριβοπληρωμένους   σκάφους.
                  (Problem solving).       service engineers. Αξιοσημείωτο είναι   Επισημαίνω ότι, συγκρίνοντας με τον
              6.  PSC/Class/Vetting επιθεωρή-  ότι δεν υπάρχει παγκόσμιο πρότυπο,   τομέα  των αερομεταφορών,  όπου ο
                  σεων/audits.             standard, για την παραγωγή τέτοιου   πελάτης αναμένει τα ίδια υψηλά πρό-
              7.   Η  ανάγκη για  περισσότερη   εκπαιδευτικού υλικού και οι απαιτήσεις   τυπα εκπαίδευσης πιλότων ανεξάρτητα
                  multipurpose  εκπαίδευση   των  ναυπηγείων/νηογνωμόνων  είναι   από την αεροπορική εταιρεία με την
                  (π.χ. οι αξιωματικοί καταστρώ-  υποτονικές σε αυτόν τον τομέα.  οποία πετάει, το ίδιο θα αναμένεται
                  ματος απαιτούν μηχανικές   Οι νέες τεχνολογίες κατάρτισης, όπως   σύντομα και στον ναυτιλιακό τομέα.
                  δεξιότητες προκειμένου να   οι απομακρυσμένες συνεδρίες (remote   Συνοψίζοντας, όλα τα ενδιαφερόμενα
                  χειρίζονται αποτελεσματικά   tutorials), η εκπαίδευση μέσω εικονικής   μέρη-stakeholders πρέπει να εντείνουν
                  πολύπλοκα συστήματα όπως   πραγματικότητας κ.λπ., εξακολουθούν   τις προσπάθειές τους για να αντιμετωπί-
                  BWTS, εξοπλισμός πρόσδε-  να χρησιμοποιούνται σπάνια. (Κατά τη   σουν αυτή την πρόκληση με ουσιαστικό
                  σης – mooring equipment,   διάρκεια ενός πρόσφατου ταξιδιού στην   τρόπο. Εκπαιδευτικοί, κατασκευαστές,
                  εξοπλισμός φορτίου – cargo   Κίνα, εντυπωσιάστηκα ιδιαίτερα από τις   ναυπηγεία, διαχειριστές, φορτωτές,
                  gear κ.λπ., ενώ οι αξιωματικοί   εξελίξεις σε αυτόν τον τομέα, που στο-  σημαίες και καταναλωτές. Ίσως να
                  μηχανής ασφαλώς και πρέπει   χεύουν στη νέα γενιά των «gamer»).  ακούγεται δονκιχωτικό, αλλά πιστεύω
                  να έχουν κανονιστικές/νομι-  Όλα  τα προαναφερόμενα είναι μια   ότι ένα μέρος των κεφαλαίων που έχουν
                  κές γνώσεις).            σύντομη αποσπασματική περιγραφή των   προγραμματιστεί να καταβληθούν από
          Τα παραπάνω είναι, προφανώς, θέματα   τεράστιων προκλήσεων που αντιμετω-  τη ναυτιλιακή βιομηχανία στον αγώνα
          απαραίτητα για τη βελτίωση της ασφά-  πίζουμε ήδη σήμερα και απαριθμώ εν   για την απαλλαγή από τον άνθρακα,
          λειας και της αποτελεσματικότητας επί   συντομία τα ζητήματα που πρόκειται να   σύμφωνα με τις τελευταίες προτάσεις
          του πλοίου και όλα τα ενδιαφερόμενα   βρούμε μπροστά μας στο εγγύς μέλλον   στον ΙΜΟ, θα πρέπει να διατεθεί για έναν
          μέρη (stakeholders) δηλώνουν ότι τα   και θα χρειαστούν ακόμα πιο εντατική,   από τους πιο σημαντικούς παράγοντες
          υποστηρίζουν, ίσως με μια κάποια δόση   υψηλού επιπέδου εκπαίδευση.   για την επίτευξη αυτών των στόχων, τον
          υποκρισίας.                      Τα νέα καύσιμα, όπως τα βιοκαύσιμα,   ναυτικό και τη βελτίωση της εκπαίδευ-
          Ωστόσο, ποια ουσιαστικά μέτρα λαμβά-  το BioLNG, η μεθανόλη και η αμμωνία,   σής του στη στεριά και στη θάλασσα.
          νει ο κλάδος για την επίτευξη αυτών των   καθώς και η δέσμευση και η αποθήκευση   Άλλωστε, σε αυτούς τους επαγγελματίες
          στόχων;                          διοξειδίου του άνθρακα επί του σκάφους   βασιζόμαστε όλοι μας για την ομαλή λει-
          Τα κρατικά κέντρα κατάρτισης περιο-  (CCS), θα βοηθήσουν τη βιομηχανία να   τουργία του παγκόσμιου εμπορίου, ανε-
          ρίζονται από τους οικονομικούς περι-  μειώσει τις εκπομπές GHG.    ξαρτήτως δυσμενών συνθηκών, όπως οι
          ορισμούς που επιβάλλονται από  τα   Tα Μεγάλα Δεδομένα (Big Data) και η   πόλεμοι και οι πανδημίες.

          150                                                                                             NX
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155