Page 148 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 148
Ζωή εν πλω
Ο ανθρώπινος παράγοντας
και η εκπαίδευση των ναυτικών
σε δεύτερη μοίρα εν μέσω
περιβαλλοντικών απαιτήσεων
Ο κ. Μονιούδης σημειώνει ότι η έμφαση των stakeholders
της ναυτιλίας στην αποανθρακοποίηση υποβαθμίζει ζωτικής
σημασίας ζητήματα, όπως η ασφάλεια των θαλάσσιων μεταφορών
και η εκπαίδευση του ανθρώπινου παράγοντα.
Οι ατέρμονες συζητήσεις σχετικά με τις τεχνολογικών εξελίξεων, των εναλλα-
τεχνολογίες που θα πετύχουν την απαλ- κτικών καυσίμων, της ραγδαίας ψηφι-
λαγή από τις ναυτιλιακές ανθρακούχες οποίησης, της τεχνητής νοημοσύνης,
εκπομπές φαίνεται να έχουν υποβαθμί- της φροντίδας της ψυχικής υγείας, της
σει όλες τις άλλες ανησυχίες σχετικά με πολιτιστικής προσαρμοστικότητας και
ζωτικής σημασίας ζητήματα, που επη- πολλών άλλων.
ρεάζουν την ασφάλεια και την επιχει- Παράλληλα, επισημαίνω ότι πολύ συχνά
ρησιακή αποδοτικότητα των θαλάσσιων ακούμε από τους κατασκευαστές εξο-
μεταφορών. πλισμού (ΟΕΜ), ως τυπική δικαιολογία
Στην κορυφή μιας τέτοιας λίστας θεμά- σχετικά με την κακή απόδοση των προ-
των που παραμερίζονται σε αρκετό ϊόντων τους (π.χ. BWTS), ότι ο χειρισμός
βαθμό είναι ο ανθρώπινος παράγοντας των πληρωμάτων είναι ανεπαρκής,
και η εκπαίδευση του πληρώματος. Οι ανεξαρτήτως των ελλιπών πληροφο-
δαπάνες που σχετίζονται με το πλή- ριών/εκπαιδευτικών εγχειριδίων που
του Δημήτρη Μονιούδη, ρωμα είναι, ομολογουμένως, η υψη- παρέχουν. Συνάμα, πολλά στελέχη στη
Managing Director λότερη συνιστώσα των λειτουργικών στεριά κατακρίνουν αδίκως τους σημε-
της Rethymnis & Kulukundis Ltd δαπανών ενός πλοίου (εξαιρουμένων ρινούς ναυτικούς, συγκρίνοντάς τους με
και Εκλεγμένου Προέδρου
της Τεχνικής Επιτροπής της INTERCARGO των καυσίμων), αλλά παρ’ όλα αυτά η ένα σίγουρα μυθικό παρελθόν, όταν οι
ανάγκη ανεύρεσης, εκπαίδευσης και ναυτικοί ήταν τέλεια εκπαιδευμένοι και
διατήρησης ναυτικών με τις κατάλ- τα πλοία έτρεχαν ομαλά και ασταμά-
ληλες δεξιότητες φαίνεται να είναι τητα με άψογη κατάσταση συντήρησης,
χαμηλότερης προτεραιότητας υπό τις ξεχνώντας πως τα επιχειρησιακά προ-
σημερινές συνθήκες. φίλ έχουν αλλάξει δραστικά (π.χ. μεί-
Ταυτόχρονα, η ναυτική βιομηχανία ανα- ωση της σύνθεσης και των διαθέσιμων
μένει από τους περίπου 2 εκατ. ναυτι- ημερών στο λιμάνι) ενώ οι απαιτήσεις
κούς παγκοσμίως να είναι σε θέση να έχουν εκτοξευτεί στα ύψη.
χειριστούν, ίσως διά μαγείας, όλες τις Για τους παραπάνω λόγους, θα ήθελα
προκλήσεις που τους απευθύνουμε, να μοιραστώ τις προσωπικές σκέψεις
συμπεριλαμβανομένων των νέων μου σχετικά με το θέμα της εκπαίδευ-
148 NX