Page 89 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 89

Γράφημα 15                                                      Διαφωνώ απολύτως
            «H παρατεταμένη έλλειψη                           Συμφωνώ                        Ούτε συμφωνώ,
            νεότευκτων θα οδηγήσει εν τέλει                   απολύτως      2,5%             ούτε διαφωνώ
            σε ανεπάρκεια προσφοράς;»
                                                              12,5%                          17,5%
                                                                            Διαφωνώ σε
                                                                            κάποιο βαθμό
                                                                            7,5%

                                                Συμφωνώ σε κάποιο βαθμό
                                                60%
















                                              στρέψει σε μια εποχή όπου θα παραμένει   πλοίο θα ναυλωθεί εκ νέου μετά το πέρας
                                              ενεργειακά εξαρτώμενη από το ρωσικό   του συμβολαίου του ή όχι. Συνεπώς, η
                                              φυσικό αέριο.                     δυνατότητα προσέγγισης περισσότερων
                                                                                λιμένων είναι καθοριστικής σημασίας για
                                              Το βύθισμα των πλοίων, νέο ανταγωνι-  την πιθανότητα εύρεσης ναυλωτή, καθώς
                                              στικό πλεονέκτημα;                πρόκειται για ένα ευέλικτο πλοίο.
                                              Η κλιματική κρίση προκαλεί ανησυχία για   Στο πλαίσιο αυτό, ένα από τα ερωτήματα
                                              το μέλλον της βιοποικιλότητας αλλά και   που κλήθηκαν να απαντήσουν οι συμμε-
                                              ευρύτερα της παγκόσμιας οικονομίας, με   τέχοντες αφορούσε την πιθανότητα τα
                                              τις προσπάθειες ανάληψης δράσεων και   πλοία μικρότερου βυθίσματος να κατα-
                                              πρωτοβουλιών για τον περιορισμό της   στούν πιο ανταγωνιστικά σε σύγκριση με
                                              ανόδου της θερμοκρασίας να μην καρ-  τα συμβατικά.
            Ναι                               ποφορούν.                         Από τους 40 εκπροσώπους ναυτιλιακών
                                              Στο πλαίσιο αυτό,  τα  τελευταία έτη   εταιρειών, το 30% πιστεύουν ότι η μείωση
            30%                               παρατηρούνται ολοένα και πιο απότομες   της στάθμης των υδάτων σε ποταμούς και
                                              μεταβολές στη θερμοκρασία αλλά και στη   λιμένες θα καταστήσει τα πλοία χαμηλό-
                                              στάθμη των υδάτων σε σημαντικές ναυ-  τερου βυθίσματος ανταγωνιστικότερα
                                              τιλιακές αρτηρίες, όπως η Διώρυγα του   έναντι εκείνων συμβατικής σχεδίασης.
                                              Παναμά και ο ποταμός Ρήνος.       Από την άλλη, το 12,5% διαφωνούν, ενώ
                                              Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι η Αρχή   το 57,5% παραμένουν αναποφάσιστοι.
                                              της Διώρυγας του Παναμά βρίσκεται σε
                                              μια διαδικασία συνεχούς αξιολόγησης της   Η έλλειψη παραγγελιών, προάγγελος
                                              στάθμης των υδάτων και ενημέρωσης της   ανεπάρκειας της προσφοράς πλοίων
                                              ναυτιλιακής κοινότητας. Στο ίδιο μήκος   Οι παραγγελίες για bulk carriers «κινού-
                                              κύματος, ο ποταμός Ρήνος, καθοριστικός   νται νωχελικά» τα τελευταία έτη, γεγονός
                                              άξονας των ενδοποτάμιων μεταφορών  που αποδίδεται στη μεταβλητότητα που
                                              στην Ευρώπη, ταλανίζεται από τη χαμηλή   καταγράφεται στις ναυλαγορές αλλά και
                                              στάθμη, γεγονός που επηρεάζει το μέγε-  στο γεγονός ότι ο υπάρχων στόλος αριθ-
                                              θος των πλοίων που εισέρχονται αλλά και   μεί χιλιάδες πλοία.
                                              το βάρος που δύνανται να μεταφέρουν.   Σε κάθε περίπτωση, κύκλοι της αγοράς
                                              Συνεπώς, οι αλυσίδες εφοδιασμού αντι-  έχουν εκφράσει και τις δύο απόψεις.
                                              μετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις λόγω   Από τη μία, υπάρχουν εκείνοι που θεω-
                                              της κλιματικής αλλαγής.           ρούν ότι η έλλειψη νέων παραγγελιών
                                              Την ίδια ώρα, η ναυτιλία είναι μια δυνα-  σε συνδυασμό ίσως και με τις πρω-
                                              μική βιομηχανία, όπου οι τάσεις στη spot   τοβουλίες που λαμβάνονται με στόχο
                                              αγορά –ειδικά στην περίπτωση των bulk   την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας,
                                              carriers– καθορίζουν κατά πόσο ένα   όπως ο CII, θα οδηγήσουν σε μείωση


                                                                                                             89
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94