Page 88 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 88
EΡΕΥΝΑ / ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ BULK CARRIERS
Καθόλου Αρκετά
10% 30%
Λίγο Πολύ
47,5% 12,5%
Πώς επιδρούν οι μεταβολές στα routes επιλογή νεότευκτου βάσει αυτού φαντάζει Γράφημα 13
στην παραγγελία ενός πλοίου επισφαλής, δεδομένου ότι συνιστά από- «Σε ποιον βαθμό επηρεάζουν οι μεταβολές
Τα τελευταία έτη, οι μεταβολές που έχουν τοκο της πολιτικής «κόντρας» μεταξύ δύο στα routes και στο εμπόριο την επιλογή
νεότευκτου πλοίου;»
σημειωθεί στο σύνολο των ναυτιλιακών χωρών με ισχυρούς εμπορικούς δεσμούς.
αγορών είναι ιδιαίτερα σημαντικές, στη Συνεπώς, πρόκειται για «διαμάχες» που
σκιά της επίδρασης εξωγενών παραγό- είναι ιδιαίτερα πιθανό να έχουν επιλυθεί
ντων (όπως η πανδημία, ο πόλεμος στην προτού το υπό ναυπήγηση πλοίο παρα-
Ουκρανία, το εμπάργκο της Κίνας στον δοθεί.
αυστραλιανό άνθρακα). Οι παράγοντες Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν εξαιρέ-
αυτοί οδήγησαν, σε ορισμένες περιπτώ- σεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα συνιστά
σεις, σε μεταβολές στα routes, όπως η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η οποία
ενδεικτικά στην περίπτωση του κινεζικού έφερε τα πάνω κάτω σε bulk carriers, Γράφημα 14
εμπάργκο στον αυστραλιανό άνθρακα, που tankers και LNG carriers, με τις μεταβο- «Θα καταστούν τα πλοία μικρότερου βυθί-
είχε ως αποτέλεσμα άνοδο των κινεζικών λές που προκάλεσε να φαντάζουν δομικές σματος ανταγωνιστικότερα έναντι εκείνων
εισαγωγών από λοιπές χώρες, όπως Ινδο- και όχι παροδικές. Συνεπώς, παρότι μια συμβατικής σχεδίασης, δεδομένου ότι η
στάθμη των υδάτων σε λιμένες και ποταμούς
νησία και Ρωσία. νέα παραγγελία μπορεί να χρειαστεί από μειώνεται;»
Σε σχετική ερώτηση, το 12,5% και το 18 μήνες έως τρία χρόνια (πλέον ίσως
30% των συμμετεχόντων υποστήριξαν και πέντε χρόνια) μέχρι να παραδοθεί, οι
αντίστοιχα ότι οι μεταβολές στα routes αλλαγές στην αγορά θεωρούνται μόνιμες
επηρεάζουν «πολύ» και «αρκετά» την επι- ή τουλάχιστον μεγάλης διάρκειας.
λογή νεότευκτου πλοίου. Από την άλλη, το Τα LNG carriers αποτελούν τρανταχτό
47,5% απάντησαν ότι επηρεάζει «λίγο» και παράδειγμα. Το orderbook τους ξεπερνά Όχι
το 10% «καθόλου». το 50% του παγκόσμιου στόλου σε όρους
Οι συγκεκριμένες απαντήσεις καταδεικνύ- μεταφορικής ικανότητας, όμως ο ρόλος 12,5%
ουν ότι η επιλογή επηρεάζεται αναλόγως τους φαντάζει καθοριστικός στην επόμενη
της «διάρκειας» της αλλαγής. Στην περί- μέρα της ναυτιλίας. Άλλωστε, φαντάζει
πτωση του προαναφερθέντος εμπάργκο, η αδύνατο η Ευρώπη να επιλέξει να επι-
Αναποφάσιστοι
57,5%
88