Page 166 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024
P. 166
Ο OΡΙΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ
βρέθηκε αντιμέτωπο με πολύ άσχημες καιρικές τητας μεταλλεύματος χρωμίτη» και παρασχέθηκε
συνθήκες το 2021, με αποτέλεσμα την απώλεια 999 επίσης τεκμηρίωση για MC και TML, αν και το
750 εμπορευματοκιβωτίων. Το 2022, μόλις 661 o μέσος όρος φορτίο δηλώθηκε στο Group C. Στη συνέχεια, το
εμπορευματοκιβώτια χάθηκαν πάλι λόγω κακών εμπορευματο- πλοίο κρατήθηκε από την Αρχή Ναυτικής Ασφά-
καιρικών συνθηκών. κιβωτίων που λειας της Νότιας Αφρικής (South Africa Maritime
Ο μέσος αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που χάθηκαν στη Safety Authority – SAMSA). Το σημείωμα κρά-
χάθηκαν για τα έτη 2020-2023 ανήλθε σε 999 θάλασσα τα έτη τησης ανέφερε ότι το φορτίο είχε μετατοπιστεί,
ετησίως, σημειώνοντας αύξηση από τα 779 που 2020-2023. καθιστώντας το πλοίο αναξιόπλοο, και ότι οι
χάθηκαν κατά μέσο όρο κάθε χρόνο τα τρία προ- πληροφορίες φορτίου που παρασχέθηκαν πριν
ηγούμενα χρόνια (2017-2019). από τη φόρτωση δεν ταίριαζαν με το φορτίο που
Η δυναμική της τροποποίησης, σε κάθε περί- φορτώθηκε στο πλοίο.
πτωση, θα φανεί όχι μόνο στην αναφορά των Το πλοίο φόρτωσε το chromite ore στο Ντούρ-
απωλειών και του εντοπισμού, αλλά περισσότερο μπαν και αναχώρησε για το Μαπούτο. Κατά την
στην ανάσυρση από τη θάλασσα. Τα παρασυρό- άφιξη στο Μαπούτο, παρατηρήθηκε ότι υπήρχε
μενα εμπορευματοκιβώτια αποτελούν σοβαρό σημαντική ποσότητα νερού συγκεντρωμένη στις
ναυτιλιακό κίνδυνο λόγω της μικρής επιφάνειας γωνίες σε όλα τα αμπάρια φορτίου. Η παρουσία
που έχουν έξω από το νερό και συνεπώς της αδυ- λασπωμένου και υγροποιημένου φορτίου έδειξε
ναμίας εντοπισμού από τα ραντάρ των πλοίων, ότι το φορτίο ήταν Group Α και όχι Group C, όπως
ειδικά των μικρών αλιευτικών τη νύχτα. Εκτός αναγραφόταν στη δήλωση του φορτωτή.
λοιπόν από τη σχετική τροποποίηση, καλό θα Σύμφωνα με τον κώδικα IMSBC, το συγκεκριμένο
ήταν, όταν αυτά βρεθούν στη θάλασσα, να είναι μετάλλευμα χρωμίτη είναι φορτίο του Group C
εφοδιασμένα με μηχανισμό (παρόμοιο με αυτόν και περιλαμβάνει τόσο συμπυκνώματα χρωμίου
των σωσιβίων), ώστε να φωτίζονται για κάποια όσο και πέτρες μεταλλεύματος. Τα συμπυκνώ-
εικοσιτετράωρα μέχρι την ανάσυρσή τους από ματα χρωμίου ενδέχεται να εμφανίζουν ιδιότητες
τη θάλασσα. της ομάδας Α. Αναλυτικά στον IMSBC (Παράρ-
τημα 3, Ενότητα 2.1) αναφέρεται ότι φορτία που
ΥΓΡΟΠΟΊΗΣΗ ΜΕΤΑΛΛΕΥΜΑΤΟΣ ΧΡΩΜΊΤΗ περιέχουν λεπτά σωματίδια θα πρέπει να ελέγ-
(CHROMITE ORE) ΕΡΧΕΤΑΊ ΑΠΟ ΤΗ χονται για τα χαρακτηριστικά ροής πριν από τη
ΝΟΤΊΑ ΑΦΡΊΚΗ φόρτωση, για να επαληθευτεί εάν το φορτίο είναι
Παρά το γεγονός ότι η κατάταξη του μεταλλεύ- Group Α. Αυτό συνήθως δεν γίνεται για διάφο-
ματος χρωμίτη (chromite ore) ως φορτίου «Group ρους λόγους, όπως έλλειψη εξοικείωσης των
C» στον Διεθνή Ναυτιλιακό Κώδικα Στερεών φορτωτών με τον κώδικα IMSBC.
Χύδην Φορτίων (IMSBC CODE), η πρόσφατη
εμπειρία από τη συμπεριφορά του φορτίου κατά Χαρακτηριστικά συμπυκνωμάτων μεταλλεύ-
τη φόρτωσή του στη Νότια Αφρική υποδηλώνει ματος χρωμίτη: Οι ειδικοί συμβουλεύουν ότι τα
ότι το μετάλλευμα χρωμίτη μπορεί να παρουσιά- αποθέματα συμπυκνώματος χρωμίου συμπεριφέ-
ζει ιδιότητες του Group A, συμπεριλαμβανομένης ρονται διαφορετικά όσον αφορά την υγρασία σε
της δυνατότητας υγροποίησης. σύγκριση με άλλα συμπυκνώματα. Τα συμπυκνώ-
Το πλοίο είχε φορτώσει παρτίδα μεταλλεύμα- ματα χρωμίου μπορούν να απορροφήσουν σημα-
τος χρωμίτη στο Ντούρμπαν στο αμπάρι Νο 1 και ντική ποσότητα υγρασίας εάν εκτεθούν σε έντο-
παρέμεινε στο αγκυροβόλιο έως ότου φορτωθούν νες βροχοπτώσεις. Η υγρασία διεισδύει εύκολα
οι επόμενες παρτίδες. Το φορτίο είχε δηλωθεί στους σωρούς κατά τη διάρκεια της βροχής, αντί
ως φορτίο που ανήκει στο Group C χωρίς την να τρέχει, όπως συμβαίνει με τους περισσότερους
υποχρέωση της δήλωσης της περιεκτικότητας άλλους τύπους συμπυκνώματος. Η υγρασία επί-
σε υγρασία (Moisture Content – MC) και του σης αποστραγγίζεται εύκολα προς τη βάση των
μεταφερόμενου ορίου υγρασίας (Transportable αποθεμάτων, με αποτέλεσμα το κάτω στρώμα του
Moisture Limit – TML). Ενώ περίμενε για να φορτίου να είναι πολύ πιο υγρό από την προσβά-
συμπληρώσει φορτίο, ο πλοίαρχος ανέφερε σιμη επάνω επιφάνεια. Αυτό σημαίνει ότι η μέθο-
ότι το φορτίο έδειχνε σημάδια υγροποίησης. Οι δος δειγματοληψίας για αποθέματα συμπυκνώ-
έρευνες αποκάλυψαν ότι το φορτίο είχε δυνατό- ματος, όπως συνιστάται στην Ενότητα 4.6.3 του
τητα ροής. Οι πρόσφατες έντονες βροχοπτώσεις κώδικα, δηλαδή δείγματα που θα ληφθούν από
πιθανότατα συνέβαλαν στην αυξημένη περιε- βάθος 50 εκ. σε όλη την επιφάνεια του σωρού,
κτικότητα σε υγρασία στα αποθέματα, τα οποία δεν θα είναι κατάλληλη.
ήταν εκτεθειμένα στη βροχή. Οι φορτωτές ενη- Είναι ζωτικής σημασίας οι διαχειριστές πλοίων
μέρωσαν το δηλωτικό φορτίου, όπου το όνομα να συζητούν με τους ναυλωτές εάν το πλοίο
του φορτίου τροποποιήθηκε από «μετάλλευμα έχει οριστεί να μεταφέρει μετάλλευμα χρωμίτη,
χρωμίτη» σε «συμπύκνωμα μεταλλουργικής ποιό- καθώς μια δήλωση φορτίου που το κατατάσσει
164