Page 102 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024
P. 102

ΔΙΕΘΝΕΣ ΕΜΠΟΡΙΟ & ΣΥΝΔΕΣΙΜΟΤΗΤΑ


                                                                    Ελλάδα αναμένει την πραγματοποίηση νέων ινδικών
                                                                    επενδύσεων σε ελληνικούς λιμένες. Παρ’ όλα αυτά,
                                                                    επισημαίνεται ότι ο Πειραιάς αποτελεί κορυφαίο
                                                                    προορισμό για τα κινεζικά προϊόντα και η Κίνα ανα-
                                                                    γνωρίζει τη στρατηγική του σημασία. Επομένως, θα
                                                                    ήταν πολύ ενδιαφέρον να παρακολουθηθεί ο ανταγω-
                                                                    νισμός Κίνας-Ινδίας για τις επενδύσεις σε ελληνικές
                                                                    στρατηγικές θέσεις στο άμεσο μέλλον.

                                                                    ΤΟ «ΜΕΛΛΟΝ» ΤΟΥ IMEC:
                                                                    ΘΝΗΣΙΓΕΝΕΣ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ;
                                                                    Ο συγκεκριμένος διάδρομος συνδυασμένων μετα-
                                                                    φορών θα μεταβάλει οριστικά το τοπίο του παγκό-
                                                                    σμιου εμπορίου σε περίπτωση επιτυχίας του. Ωστόσο,
                                                                    η υλοποίηση του συγκεκριμένου project θα είναι
                                                                    μακροχρόνια και θα συνοδεύεται από πληθώρα
                                                                    προκλήσεων αναφορικά με τη χρηματοδότησή του
                                                                    και τα ζητήματα logistics που θα προκύψουν. Εκτός
                                                                    από αυτά, οι γεωπολιτικές κρίσεις που ταλανίζουν
                                                                    τη Μέση Ανατολή αναδεικνύονται σε εμπόδιο για
                                                                    τον IMEC.
                                                                    Αρχικά, ο πόλεμος Ισραήλ-Χαμάς και η ανθρωπιστική
                          Το Ισραήλ εξέφρασε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη   κατάσταση στη Λωρίδα της Γάζας έχει τελματώσει
                          συμμετοχή του στο project, διότι ο IMEC θα απο-  κάθε προσπάθεια εξομάλυνσης των σχέσεων αραβι-
                          τελούσε ένα πεδίο δυνητικής προσέγγισης με τη   κών κρατών-Ισραήλ. Η προσέγγιση Σαουδικής Αρα-
                          Σαουδική Αραβία στο μοντέλο των «Συμφωνιών του   βίας-Ισραήλ, βασικών stakeholders στο project του
                          Αβραάμ». Παρ’ όλα αυτά, αυτή η προσέγγιση απέχει   IMEC, έχει ανασταλεί. Όσο μαίνεται ο πόλεμος, το
                          παρασάγγας από την πραγματικότητα, εξαιτίας της   εγχείρημα του IMEC παραμένει εύθραυστο, επιση-
                          δυσπιστίας των αραβικών κρατών, και δη της Σαου-  μαίνει σχετικά το Politico. Εξάλλου, ο συγκεκριμένος
                          δικής Αραβίας, για τη στάση του Ισραήλ στον πόλεμο   οικονομικός διάδρομος αποτελεί «προϊόν» της σύγκλι-
                          της Γάζας.                                σης οικονομικών συμφερόντων μιας σειράς κρατών,
                                                                    με τις γεωπολιτικές κρίσεις να ταράζουν τις σχέσεις
                          Ευρωπαϊκή Ένωση                           τους (π.χ. Ισραήλ-ΗΠΑ ή Ισραήλ-αραβικός κόσμος).
                          Οι Βρυξέλλες, έδρα της οιονεί «κυβέρνησης» της   Εν συνεχεία, το project του IMEC αντιμετωπίζει από
                          ΕΕ, υπέγραψαν το MoU για τον IMEC, καθώς το   τη στιγμή της «σύλληψής» του σειρά χρηματοδοτικών
                          συγκεκριμένο συνεργατικό εγχείρημα έχει σημαντικά   προβλημάτων. Μέχρι στιγμής, μόνο η Σαουδική Αρα-
                          οικονομικά οφέλη για την οικονομία της Ένωσης. Πιο   βία έχει δεσμευτεί για επενδύσεις στο σιδηροδρομικό
                          συγκεκριμένα, η συμμετοχή στον IMEC συνεπάγεται   δίκτυο στο πλαίσιο του εγχειρήματος. Βέβαια, όπως
                          μείωση του μεταφορικού κόστους από τους ευρωπα-  καταγράφεται στο Politico, η κατασκευή του σιδηρο-
                          ϊκούς λιμένες στις διασυνδεδεμένες περιοχές μεταξύ   δρομικού δικτύου στο έδαφος της Μέσης Ανατολής
                          30-40%, όπως επισήμανε η πρόεδρος της Ευρωπα-  είναι ιδιαίτερα επισφαλής λόγω της αστάθειας της
                          ϊκής Επιτροπής κ. Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.  περιοχής εξαιτίας των γεωπολιτικών κρίσεων. Επο-
                                                                    μένως, η βιωσιμότητα του IMEC τίθεται εν αμφιβόλω.
                          ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ                    Εν κατακλείδι, η βιωσιμότητα του project για τον
                          «Η Ελλάδα φιλοδοξεί να γίνει αναπόσπαστο μέρος   IMEC εξαρτάται από τέσσερα μεγάλα αγκάθια:
                          του Οικονομικού Διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατο-  γεωπολιτικές κρίσεις, έλλειψη χρηματοδότησης/
                          λής-Ευρώπης (IMEC), να αποτελέσει την πύλη της   επενδύσεων, προβλήματα με τα logistics και έλλειψη
                          Ινδίας προς την ΕΕ», επισήμανε ο Έλληνας υπουργός   πολιτικής βούλησης. Τα προβλήματα αυτά ίσως απο-
                          Εξωτερικών κ. Γεραπετρίτης, σύμφωνα με σχετικό   δειχτούν επαρκή για ματαίωση ή μερική αναστολή
                          ρεπορτάζ του ΑΠΕ-ΜΠΕ. Η δήλωση αυτή έγινε στο   του project. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθεί και η
                          πλαίσιο του 2ου Συνεδρίου της Συνομοσπονδίας   στάση κρατών που αποκλείονται από το project, όπως
                          Ινδών Βιομηχάνων στο Νέο Δελχί στα τέλη Φεβρου-  η Κίνα, η Τουρκία και η Ρωσία.
                          αρίου του 2024.                           Αν, παρ’ όλα αυτά, ο IMEC επιδείξει ανθεκτικότητα
                          Το ελληνικό ενδιαφέρον για τον IMEC έγκειται στην   και αντιμετωπιστούν αυτά τα προβλήματα, η υλο-
                          ανάδειξη του Πειραιά ως κορυφαίου διαμετακομι-  ποίησή του θα επιφέρει επανάσταση στο πεδίο των
                          στικού κέντρου για το παγκόσμιο εμπόριο και ως   συνδυασμένων μεταφορών και του παγκόσμιου
                          πύλης της Ινδίας προς τις ευρωπαϊκές αγορές. Ίσως η   εμπορίου.


         100
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107