Page 100 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2024
P. 100

ΔΙΕΘΝΕΣ ΕΜΠΟΡΙΟ & ΣΥΝΔΕΣΙΜΟΤΗΤΑ


        κής Αραβίας και της Ιορδανίας. Γίνεται, επομένως,             Δεδομένου του «ηπειρωτικού αποκλεισμού» για τη
        αντιληπτό ότι ο IMEC αποτελεί ένα συνεργατικό  Η μοναδικότητα   μεταφορά εμπορευμάτων που της έχει επιβληθεί
        εγχείρημα μεταξύ πολλών διαφορετικών κρατών  του IMEC         από τον άξονα Πακιστάν-Κίνας, η Ινδία στρέφει το
        που καλούνται να συνεργαστούν εντός ενός γεω-  έγκειται, όπως   ενδιαφέρον της προς τη θάλασσα: οι δυτικοί λιμένες
        πολιτικού κυκεώνα και επικρατούσας (ελέω Γάζας)  τονίζουν διεθνή   της θα πρωταγωνιστήσουν σε αυτό το κολοσσιαίο
        δυσπιστίας και ανταγωνισμού.              think tanks,        εγχείρημα συνδυασμένων μεταφορών. Αυτό συνε-
        Τέλος, αναφορικά με τη σύνδεση των λιμένων που  στο γεγονός   πάγεται αφενός τη δημιουργία θέσεων εργασίας για
        προωθεί ο IMEC, ο λιμένας της Haifa ανοίγει «παρά-  ότι μειώνει   πολλούς Ινδούς και αφετέρου «σπάει» το ηπειρωτικό
        θυρο» προς τους ευρωπαϊκούς λιμένες του Πειραιά,  τον χρόνο   μέτωπο Κίνας-Πακιστάν, δηλαδή δύο από τους βασι-
        της Μασσαλίας και της Messina στον ιταλικό Νότο.  μεταφοράς των   κούς ανταγωνιστές της.
        Ιδιαίτερης αναφοράς χρήζει επίσης η πρόβλεψη για  εμπορευμάτων
        να καταστεί ο IMEC ένας «πράσινος» οικονομικός  σε σχέση με    ΗΠΑ
        και εμπορικός διάδρομος. Προβλέπεται η μείωση  τις διελεύσεις  Εν συνεχεία, οι ΗΠΑ προωθούν όλη αυτή την πρω-
        των εκπομπών του αερίου του θερμοκηπίου και η  από τη Διώρυγα   τοβουλία της εμπορικής συνδεσιμότητας Ινδίας-Μέ-
        βέλτιστη αποδοτικότητα των μεταφορών, ώστε να  του Σουέζ.     σης Ανατολής-Ευρώπης. Ο IMEC συμβαδίζει με τα
        επιτευχθούν οι στόχοι της βιώσιμης ανάπτυξης και              αμερικανικά συμφέροντα ανάσχεσης της κινεζικής
        της απανθρακοποίησης.                                         επιρροής στη Μέση Ανατολή. Η κινεζική επιρροή
        Η μοναδικότητα του IMEC έγκειται, όπως τονίζουν               στη Μέση Ανατολή είναι ιδιαίτερα δυναμική, όπως
        διεθνή think tanks, στο γεγονός ότι μειώνει τον χρόνο         μαρτυρά και η μεσολάβηση του Πεκίνου στην προ-
        μεταφοράς των εμπορευμάτων σε σχέση με τις διε-               σπάθεια εξομάλυνσης των σχέσεων Τεχεράνης-Ριάντ
        λεύσεις από τη Διώρυγα του Σουέζ. Το εμπόριο με               το περασμένο έτος. Επομένως, ο μετριασμός της
        την Ευρώπη υπολογίζεται να είναι 40% γρηγορό-                 κινεζικής επιρροής στη Μέση Ανατολή και η «επι-
        τερο σε σχέση με τη διέλευση από τη Διώρυγα του               τήρηση» της πορείας των κρατών του Κόλπου είναι
        Σουέζ. Αν συμπεριληφθεί και η απειλή των Χούθι                στρατηγικής σημασίας για την Ουάσιγκτον. Τέλος, η
        και η επαναδρομολόγηση των πλοίων γύρω από την                συμπερίληψη του Ισραήλ στο project του IMEC και η
        Αφρική, ο IMEC προσφέρει μια μόνιμη εναλλακτική               εξομάλυνση των σχέσεών του με τη Σαουδική Αρα-
        στο εμπόριο Ασίας-Ευρώπης.                                    βία βρίσκεται ψηλά στην αμερικανική ατζέντα, αλλά
                                                                      πλέον έχει εξασθενήσει λόγω του πολέμου στη Γάζα.
        «Η ΤΡΑΠΟΥΛΑ»:
        ΤΙ ΚΕΡΔΙΖΟΥΝ ΟΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΙ                                Σαουδική Αραβία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
        Ο IMEC αποτελεί πρωτίστως δημιούργημα των γεω-                Αναφορικά με τις μοναρχίες του Κόλπου, ήτοι τη
        πολιτικών επιδιώξεων αρκετών κρατών, των οποίων               Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα,
        τα συμφέροντα συγκλίνουν (χωρίς όμως να ταυτίζο-              η συμμετοχή στον IMEC ενισχύει την προσπάθειά
        νται). Είναι ιδιαίτερης αξίας μια σκιαγράφηση των             τους να διαφοροποιήσουν τις οικονομίες τους από
        βασικών επιδιώξεων των μερών που προώθησαν την                τα ορυκτά καύσιμα και να στραφούν σε ένα non-oil
        πρωτοβουλία.                                                  οικονομικό μοντέλο. Επισημαίνεται ότι η Σαουδική
                                                                      Αραβία είναι το μόνο μέλος της πρωτοβουλίας που
        Ινδία                                                         δεσμεύτηκε να επενδύσει $20 δισ. για τον IMEC,
        Αρχικά, η υλοποίηση του IMEC θα επιτρέψει στην                σύμφωνα με δυτικά think tanks. Το ποσό αυτό θα
        Ινδία να εξάγει και να εισάγει απρόσκοπτα τα προϊό-           διατεθεί κυρίως στην κατασκευή σύγχρονου σιδη-
        ντα της προς και από τις παγκόσμιες αγορές. Αξίζει            ροδρομικού δικτύου, που θα διασχίζει όλη την επι-
        να επισημανθεί ότι η εμπορική διασύνδεση της Ινδίας           κράτεια της χώρας.
        με τη Μέση Ανατολή αποτελεί στρατηγικό στόχο της
        Ινδίας και ο IMEC θα λειτουργήσει ευεργετικά προς             Ισραήλ
        αυτή την κατεύθυνση. Αξίζει να τονιστεί ότι τα επό-           Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η συμμετοχή του
        μενα τέσσερα έτη το ινδικό ΑΕΠ θα αγγίξει τα $5 τρισ.,        Ισραήλ στο project του IMEC. Επισημαίνεται ότι το
        καθιστώντας τη χώρα την τρίτη ισχυρότερη οικονομία            Νέο Δελχί και το Τελ Αβίβ διατηρούν καλές διπλω-
        παγκοσμίως, σύμφωνα με εκτιμήσεις του χρηματομε-              ματικές σχέσεις και συνεργάζονται στον οικονομικό
        σιτικού οίκου Jefferies.                                      τομέα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η
        Σύμφωνα δε με το ερευνητικό ινστιτούτο Arab Center            εξαγορά του λιμένος της Haifa από την ινδική Adani
        Washington DC, στον IMEC προσδίδεται και γεωπο-               Group το 2023 με το ποσό των $1,15 δισ. Ο στρατη-
        λιτικό περιεχόμενο: η ινδική προσπάθεια διείσδυσης            γικός ισραηλινός λιμένας λειτουργεί ως πύλη της
        με οικονομικά αποδοτικότερο τρόπο (με τις συνδυα-             Ινδίας προς την Ευρώπη, καθώς συνδέεται ο Αραβι-
        σμένες μεταφορές) στις αγορές της Μέσης Ανατο-                κός Κόλπος με τη Μεσόγειο Θάλασσα. Τονίζεται ότι
        λής και της Ευρώπης, κάτι που θα της επιτρέψει να             η πρωτοβουλία IMEC προβλέπει τη σιδηροδρομική
        ανταγωνιστεί την αντίστοιχη και επιτυχημένη κινεζική          σύνδεση μήκους 300 χλμ. της ιορδανικής πρωτεύ-
        προσπάθεια με το Belt and Road Initiative.                    ουσας Αμμάν με τη Haifa για τη μεταφορά των εμπο-
                                                                      ρευμάτων.
         98
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105