Page 84 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 84

ΔΙΕΘΝΗ ΥΔΑΤΑ


          ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ                             $2,44 τρισ.         ΟΙ ΣΤΡΑΤΙΏΤΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ

                                                  το ύψος των         ΣΕ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΥΨΗΛΟ
          ΕΚ ΝΕΟΥ ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΗ Η ΕΡΥΘΡΑ           στρατιωτικών        Η κούρσα στρατιωτικού εξοπλισμού βαίνει δίχως
          ΘΑΛΑΣΣΑ ΓΙΑ ΤΗ MAERSK                   δαπανών για         σταματημό, με τις παγκόσμιες στρατιωτικές
          Όσο η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα παρα-  το 2023.         δαπάνες να βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο
          μένει περίπλοκη, η δανέζικη εταιρεία μεταφο-                της ιστορίας.
          ρών Maersk θα συνεχίσει να δρομολογεί τα                    Ειδικότερα, οι παγκόσμιες στρατιωτικές δαπά-
          πλοία της γύρω από την Αφρική. Αυτό ανακοί-                 νες έφτασαν σε νέο ιστορικό υψηλό το 2023, για
          νωσε η εταιρεία προκειμένου, όπως αναφέρει,                 ένατη συναπτή χρονιά, σύμφωνα με έρευνα του
          να κρατά ασφαλή τα πληρώματα και τα πλοία,                  Διεθνούς Ινστιτούτου Έρευνας για την Ειρήνη με
          αλλά και τα εμπορεύματα που μεταφέρει για                   έδρα τη Στοκχόλμη, το SIPRI.
          τους πελάτες της.                                           Οι στρατιωτικές δαπάνες σε πραγματικές τιμές,
          Ειδικότερα, οι συνεχιζόμενες επιθέσεις αναγκά-              αφαιρουμένου του πληθωρισμού, αυξήθηκαν
          ζουν τη Maersk να επιλέξει τον μακρύτερο δρόμο              κατά 6,8% το 2023, φτάνοντας τα $2,44 τρισ.,
          γύρω από την Αφρική, απόφαση που επιμηκύνει                 έναντι $2,24 τρισ. το 2022, κυρίως εξαιτίας του
          τον χρόνο ταξιδιού, αυξάνοντας παράλληλα τα                 πολέμου στην Ουκρανία.
          κόστη. Αυτό έχει ως συνέπεια να υπάρχουν καθυ-              Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αύξηση σε ετήσια
          στερήσεις στις παραδόσεις εμπορευμάτων και                  βάση από το 2009, υπογραμμίζει το Ινστιτούτο.
          συμφόρηση σε λιμένες, καθώς και πλασματική                  Και οι δέκα χώρες με τις υψηλότερες στρατι-
          μείωση της μεταφορικής ικανότητας του παγκό-                ωτικές δαπάνες στον κόσμο τις αύξησαν κατά
          σμιου στόλου.                                               πολύ· ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας θεωρείται η
          Η εταιρεία εκτιμά, μάλιστα, ότι η απώλεια μετα-             βασική αιτία της θεαματικής ανόδου τους.
          φορικής ικανότητας από την Άπω Ανατολή έως τη               «Όλες οι περιοχές που μελετάμε σημείωσαν
          Βόρεια Ευρώπη και τη Μεσόγειο θα διαμορφωθεί                αύξηση», κάτι που αποκαλύπτει πως «ο κόσμος
          στο 15-20% το δεύτερο τρίμηνο του 2024. Γι’ αυτό            νιώθει λιγότερο ασφαλής και πιθανόν κατα-
          και η Maersk αναπτύσσει μέτρα ώστε να ενισχύ-               φεύγει σε σκληρά μέτρα για την ασφάλειά του
          σει την αξιοπιστία της, συμπεριλαμβανομένων                 μάλλον παρά σε διπλωματικά μέσα», τόνισε ο
          της μείωσης του χρόνου ναυσιπλοΐας αλλά και                 ερευνητής του SIPRI Λορέντσο Σκαρατζάτο στο
          της αύξησης της χωρητικότητας για να ικανοποι-              Γερμανικό Πρακτορείο.
          ήσει τις ανάγκες των πελατών της.                           Πολλές κυβερνήσεις εκλαμβάνουν την κλιμά-
                                                                      κωση «των εντάσεων και της αστάθειας» και γι’
          ΟΙ ΝΕΕΣ ΚΥΡΏΣΕΙΣ ΤΏΝ ΗΠΑ                                    αυτό αυξάνουν τις στρατιωτικές δαπάνες τους,
          ΜΕ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΤΗ ΡΏΣΙΑ                                       πάνω απ’ όλα οι ευρωπαϊκές, μετά την εισβολή
          Σε νέες κυρώσεις προς τη Ρωσία προέβη την                   του ρωσικού στρατού στην ουκρανική επικράτεια
          Τετάρτη 1η Μαΐου η Ουάσιγκτον. Συγκεκριμένα,                τον Φεβρουάριο του 2022, εξήγησε.
          οι ΗΠΑ προχώρησαν στις κυρώσεις οι οποίες                   Οι ΗΠΑ παραμένουν μακράν στην πρώτη θέση
          στοχεύουν τη στρατιωτικο-βιομηχανική βάση                   παγκοσμίως, με στρατιωτικές δαπάνες που ανήλ-
          της Ρωσίας και τα προγράμματα χημικών όπλων,                θαν σε $916 δισ. Πρόκειται για πάνω από το ένα
          καθώς και νομικά και φυσικά πρόσωπα σε τρί-                 τρίτο –το 37%– των παγκόσμιων στρατιωτικών
          τες χώρες, «που βοηθούν τη Ρωσία να αποκτήσει               δαπανών και για ποσό περίπου τριπλάσιο από
          βασικές εισροές για την παραγωγή όπλων ή προ-               αυτό της χώρας που καταλαμβάνει τη δεύτερη
          ϊόντων που σχετίζονται με την άμυνα».                       θέση στην κατάταξη: της Κίνας.
          Οι 300 νέες κυρώσεις επιβλήθηκαν τόσο από το                Το Πεκίνο αφιέρωσε, κατά την εκτίμηση του Ινστι-
          Υπουργείο Οικονομικών όσο και από το Υπουρ-                 τούτου, $296 δισ. στις κινεζικές ένοπλες δυνά-
          γείο Εξωτερικών. Πέραν των 200 στόχων στους                 μεις ή περίπου το 12% των παγκόσμιων στρατι-
          οποίους επιβλήθηκαν κυρώσεις από το Υπουργείο               ωτικών δαπανών, ποσό αυξημένο κατά 6% σε
          Οικονομικών, το Υπουργείο Εξωτερικών επέβαλε                ετήσια βάση. Με άλλα λόγια, στις ΗΠΑ και στην
          κυρώσεις σε πάνω από 80 εταιρείες και φυσικά                Κίνα αναλογούσαν πέρυσι σχεδόν οι μισές από
          πρόσωπα που εμπλέκονται σε παράκαμψη και                    τις παγκόσμιες στρατιωτικές δαπάνες.
          καταστρατήγηση κυρώσεων ή στην ανάπτυξη της                 Οι πρώτες επτά χώρες της κατάταξης παρέμει-
          μελλοντικής παραγωγής και της εξαγωγικής ικα-               ναν αμετάβλητες σε σχέση με το 2022, σύμ-
          νότητας της Ρωσίας στον τομέα της ενέργειας,                φωνα με την έκθεση. Η Ρωσία παρέμεινε στην
          των μετάλλων και της εξόρυξης.                              τρίτη θέση, ακολουθούμενη από την Ινδία και τη
          Στο αμερικανικό στόχαστρο βρέθηκαν τέσσερις                 Σαουδική Αραβία. Η Γερμανία κατέλαβε την 7η
          διαχειριστές πλοίων για την υποστήριξή τους                 θέση, λίγο πίσω από τη Βρετανία.
          στην ανάπτυξη του Arctic LNG 2 project.


         84
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89