Page 258 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 258

ΑΝΑΛΥΣΗ


          λωτική αγορά παγκοσμίως, με την πλειοψηφία                  Γερμανία
          των σημαντικών routes της ναυτιλίας γραμμών να              Στην πέμπτη ισχυρότερη οικονομία του κόσμου
          έχουν ως τελικό προορισμό λιμένες στη Δυτική ή              έλαβε χώρα σημαντικός αριθμός προσεγγίσεων
          Ανατολική Ακτή της χώρας.                                   containerships και Ro/Ro πλοίων. Η Γερμανία
          Ωστόσο, το ποσοστό που πραγματικά διαφορο-                  φιλοξενεί άλλωστε έναν εκ των σημαντικότε-
          ποιείται από το σύνολο των αφίξεων στις πέντε               ρων λιμένων για τα containerships, εκείνον του
          οικονομίες είναι εκείνο των δεξαμενόπλοιων. Το              Αμβούργου. Πάντως, το ποσοστό που καταλαμ-
          31% των port calls στις ΗΠΑ αφορούν δεξαμενό-               βάνουν τα containerships στους ελλιμενισμούς
          πλοια. Οι ΗΠΑ αναδείχθηκαν κορυφαίος εξαγω-                 της Γερμανίας δεν διαφοροποιείται σε μεγάλο
          γέας πετρελαίου τα τελευταία δύο έτη, εξέλιξη               βαθμό από εκείνο που καταλαμβάνουν επί του
          που μεταξύ άλλων οφείλεται στην πολιτική που                συνόλου των έξι οικονομιών. Το ίδιο ισχύει και για
          χάραξε ο OPEC+ με στόχο τη διατήρηση των                    τα ποσοστά των tankers, των LNG carriers και των
          τιμών σε αυξημένα επίπεδα.                                  LPG carriers.
          Στο πλαίσιο αυτό, υπογραμμίζεται ότι το 64% των             Ωστόσο, σχεδόν ένας στους τέσσερις (23%) ελλι-
          ελλιμενισμών ελληνικών πλοίων στις ΗΠΑ αφο-                 μενισμούς στη Γερμανία αφορούσε Ro/Ro πλοίο,
          ρούσαν δεξαμενόπλοια. Πέραν αυτού, το 23%                   έναντι 11% επί του συνόλου των έξι οικονομιών,
          αφορούσαν LNG carriers.                                     ενώ μόλις το 21% των ελλιμενισμών αφορούσε
                                                                      bulk carriers έναντι 34% επί του συνόλου.
          Ινδία                                                       Πάντως, τα ποσοστά για τους ελλιμενισμούς
          Η ισχυρότατα αναπτυσσόμενη Ινδία αποτελεί ιδι-              ελληνικών πλοίων στη Γερμανία αντανακλούν εκ
          αίτερα σημαντικό προορισμό για bulk carriers, με            νέου τον ηγετικό ρόλο της ναυτιλίας των Ελλήνων
          το 41% των λιμενικών προσεγγίσεων στη χώρα                  στα δεξαμενόπλοια και στα LNG carriers. Το 63%
          να είναι από τέτοια πλοία, ποσοστό ελαφρώς                  των ελλιμενισμών αφορούσαν tankers και το 33%
          αυξημένο έναντι του συνόλου των ελλιμενισμών.               LNG carriers.
          Πέραν αυτού, το ποσοστό των ελλιμενισμών   Γράφημα 3
          containerships είναι μειωμένο στο 27%, ενώ   Κατανομή των port calls ανά οικονομία βάσει του τύπου πλοίου.
          εκείνο των δεξαμενόπλοιων αυξημένο στο 25%.   Δεν αναγράφονται ποσοστά μικρότερα του 5%. Πηγή δεδομένων: MarineTraffic
          Η Ινδία αποτελεί κορυφαίο προορισμό για πετρε-  Σύνολο  34%       37%               15%     11%
          λαιοφόρα αλλά και product tankers. Το αργό
          πετρέλαιο καταφθάνει στην Ινδία και επανεξά-  Κίνα  40%              40%                 13%   5%
          γεται αφού υποστεί επεξεργασία στα ινδικά διυ-  Ιαπωνία  28%   36%              5% 29%
          λιστήρια. Τα τελευταία έτη, μάλιστα, οπότε και η
          μεταφορά φορτίων που υπόκεινται σε κυρώσεις   HΠΑ  29%         26%          31%             8%
          κατέστη ιδιαίτερα δημοφιλής και κερδοφόρα   Ινδία  41%               27%           25%
          επιλογή, η Ινδία αναδείχθηκε (μαζί με την Κίνα)
          κορυφαίος προορισμός για τα φορτία αυτά.   Ταϊβάν  26%        57%                          11%
          Από τα ελληνικά πλοία που προσέγγισαν ινδικούς   21%       41%                  12%   23%
          λιμένες την υπό εξέταση περίοδο, το 34% ήταν   Γερμανία
          δεξαμενόπλοια και το 17% LPG carriers. Πρόκειται         Bulk carriers  Containerships  Tankers
          για τη μοναδική χώρα της εξάδας όπου ο ελληνικός         Ro/Ro          LNG carriers  LPG carriers
          στόλος LPG carriers έχει τόσο ισχυρή παρουσία.   Γράφημα 4
                                                  Κατανομή των port calls ελληνικών πλοίων ανά οικονομία βάσει του τύπου πλοίου.
                                                  Δεν αναγράφονται ποσοστά μικρότερα του 5%. Πηγή δεδομένων: MarineTraffic
          Ταϊβάν                                  Σύνολο
          Σχεδόν έξι στα δέκα (57%) πλοία που κατέφθα-  ελληνικού   37%         40%                16%
          σαν στην Ταϊβάν την περίοδο που εξετάζουμε   στόλου
          (Απρίλιος 2023 – Μάρτιος 2024) ήταν μεταφο-  Κίνα  62%                         6% 24%         7%
          ράς εμπορευματοκιβωτίων, ενώ επί του συνόλου
          του στόλου το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 40%.   Ιαπωνία  35%         15%      50%
          Από την άλλη, το ποσοστό που καταλαμβάνουν   ΗΠΑ  8%   64%                             23%
          τα bulk carriers είναι μειωμένο στο 26%. Στους
          υπόλοιπους τύπους πλοίων δεν καταγράφονται   Ινδία  43%                34%             5%  17%
          σημαντικές μεταβολές. Αναφορικά με τον ελλη-
          νικό στόλο, το ποσοστό που κεντρίζει το ενδιαφέ-  Ταϊβάν  20%  8%  27%        41%
          ρον είναι εκείνο των ελλιμενισμών LNG carriers.   63%                              33%
          Το 41% των ελλιμενισμών που έλαβαν χώρα από   Γερμανία
          ελληνικά πλοία αφορούσαν LNG carriers.                   Bulk carriers  Containerships  Tankers
                                                                   Ro/Ro          LNG carriers  LPG carriers


         256
   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263