Page 256 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 256
ΑΝΑΛΥΣΗ
H κατανομή των ελλιμενισμών ανά τύπο πλοίου φιλέστερη αφετηρία για τα εμπορεύματα που μετα-
είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα. Σε πρώτο επίπεδο, φέρονται διά θαλάσσης στα containers. Ακόμα, το
όπως είναι αναμενόμενο, τα bulk carriers διαδρα- 13% των ελλιμενισμών ήταν από δεξαμενόπλοια και
ματίζουν καίριο ρόλο, με το 34% των ελλιμενισμών το 5% από Ro/Ro. Τα ποσοστά που καταλαμβάνουν
να αφορούν πλοία της χύδην φορτηγού ναυτιλίας. containerships και δεξαμενόπλοια δεν διαφοροποι-
Ωστόσο, στην πρώτη θέση βρίσκονται τα ούνται σημαντικά σε σύγκριση με εκείνα επί του
containerships, τα οποία αντιστοιχούν στο 37% συνόλου των port calls (διαφορά 3%).
των λιμενικών προσεγγίσεων. Ιδιαίτερα σημαντικό Από την άλλη, τα port calls των Ro/Ro carriers είναι
ρόλο έχουν και τα Ro/Ro πλοία. Στο σύνολό της, η μειωμένα έναντι εκείνων επί του συνόλου των port
ναυτιλία γραμμών πρωταγωνιστεί, με σχεδόν ένα calls. Πρόκειται για μια βιομηχανία στην οποία η
στα δύο port calls να αφορά πλοία που πραγμα- Ιαπωνία και η Νότια Κορέα διατηρούν επί του παρό-
τοποιούν τακτικούς πλόες. Τα επίπεδα αυτά απο- ντος τα ηνία, όμως θα είχε ενδιαφέρον να παρα-
κτούν ακόμα μεγαλύτερη σημασία, δεδομένου τηρηθεί πώς μεταβάλλονται αυτά τα ποσοστά ανά
ότι τα containerships αντιστοιχούν στο 13,4% του έτος εφεξής, δεδομένης της θέσης ισχύος της Κίνας
παγκόσμιου στόλου σε όρους χωρητικότητας, βάσει στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων χαμηλότε-
της UNCTAD (Review of Maritime Transport 2023). ρου κόστους.
Το 15% των port calls αφορά δεξαμενόπλοια, ενώ Απομονώνοντας τα port calls του ελληνικού στόλου
το 3% υγραεριοφόρα πλοία. Από την άλλη, δεξα- στην Κίνα, η συντριπτική πλειοψηφία (62%) αφορά
μενόπλοια και υγραεριοφόρα πλοία (περισσότερο bulk carriers, ποσοστό αρκετά αυξημένο έναντι εκεί-
τα LNG carriers) είναι από τους τύπους πλοίων που νου που καταλαμβάνουν οι ελλιμενισμοί bulk carriers
πρωταγωνιστούν στους ελλιμενισμούς του ελληνι- επί του συνόλου των ελλιμενισμών του ελληνικού στό-
κού στόλου, αντιστοιχώντας αθροιστικά στο 59% λου. Την ίδια ώρα, ενώ το 24% των αφίξεων ελλη-
των ελλιμενισμών του. νικών πλοίων στην Κίνα αφορά δεξαμενόπλοια, επί
του συνόλου των ελλιμενισμών ελληνικών πλοίων, το
Γράφημα 2 Παγκόσμιος στόλος αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώνεται στο 40%. Ακόμα,
Ποσοστιαία κατανομή των port calls ανά τύπο πλοίου Ελληνικός στόλος το 7% των αφίξεων ελληνικών πλοίων στην Κίνα ήταν
για τον παγκόσμιο και τον ελληνικό στόλο. LNG carriers, γεγονός που αποδίδεται κυρίως στην
Πηγή δεδομένων: MarineTraffic
ισχυρή παρουσία της ελληνικής ναυτιλίας στην εν
40% λόγω αγορά. Άλλωστε, επί του συνόλου των ελλιμε-
37% 37% νισμών ελληνικών πλοίων, το 16% ήταν LNG carriers.
34%
Ιαπωνία
Όσον αφορά τις λιμενικές προσεγγίσεις στη
χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, η ναυτιλία γραμ-
15% 16% μών βρίσκεται σε θέση ισχύος. Το 36% αφορούν
4% 3% 11% containerships, ενώ το 29% Ro/Ro πλοία, με την
1% 2%
0% Ιαπωνία να αποτελεί μία από τις σημαντικότερες
Bulk Tankers Containerships LNG LPG Ro/Ro χώρες εξαγωγής αυτοκινήτων. Σημαντικό είναι και
carriers carriers carriers το ποσοστό που καταλαμβάνουν τα bulk carriers
Με στόχο την εις βάθος ανάλυση και κατανόηση (28%). Παράλληλα, ένα στα δύο ελληνικά πλοία που
της σημαντικότητας του εκάστοτε τύπου πλοίου για προσέγγισαν ιαπωνικούς λιμένες τη συγκεκριμένη
κάθε οικονομία, επόμενο βήμα είναι η κατανομή των περίοδο ήταν LNG carriers. Το ποσοστό 50% είναι
port calls ανά οικονομία βάσει του τύπου πλοίου. Η ιδιαίτερα αυξημένο έναντι εκείνου που καταλαμβά-
σειρά με την οποία παρουσιάζονται οι χώρες είναι νουν οι ελλιμενισμοί LNG carriers επί του συνόλου
φθίνουσα, βάσει του αριθμού των προσεγγίσεων του ελληνικού στόλου. Η Ιαπωνία, ως οικονομία
που καταγράφονται στην περίοδο ανάλυσης. με περιορισμένους ορυκτούς πόρους, εξαρτάται
σημαντικά από τις εισαγωγές LNG, και μετά και το
Κίνα ατύχημα της Φουκουσίμα αποτέλεσε τον κορυφαίο
Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, το 34% των port εισαγωγέα του ορυκτού καυσίμου επί σειρά ετών,
calls ήταν από bulk carriers. Το αντίστοιχο ποσοστό έως ότου την εκθρόνισε η Κίνα.
–την ίδια περίοδο– αποκλειστικά για τα port calls
που έλαβαν χώρα στην Κίνα ήταν 40%, γεγονός που ΗΠΑ
καταδεικνύει τον κρίσιμο ρόλο του ξηρού φορτίου Όσον αφορά την ισχυρότερη οικονομία παγκοσμίως,
για τη δεύτερη ισχυρότερη οικονομία παγκοσμίως. μειωμένα βαίνουν τα ποσοστά που καταλαμβάνουν
Το 40% των port calls στην Κίνα αφορούσαν bulk carriers και containerships. Η περίπτωση των
containerships, γεγονός που δεν προκαλεί έκπληξη, containerships έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, δεδομέ-
καθώς η χώρα της Άπω Ανατολής αποτελεί τη δημο- νου ότι οι ΗΠΑ αποτελούν την ισχυρότερη κατανα-
254