Page 244 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 244
Ο OΡΙΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ
διακομιστή αλληλογραφίας του παραλήπτη ότι και η πληροφορική πρέπει να συνεργαστούν
Η πρόληψη το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προήλθε και να κατανοήσουν τις συνέπειες, τόσο από
και η συνεχής από την παραπάνω εταιρεία και συνεπώς είναι την πλευρά των επιχειρήσεων όσο και από την
εκπαίδευση του αξιόπιστο. Φυσικά, οι εκπαιδευμένοι αναγνώ- πλευρά της πληροφορικής. Για εταιρείες με πολ-
προσωπικού στην στες παρατήρησαν σχεδόν αμέσως ότι η διεύ- λαπλούς εταίρους επικοινωνίας, διασκορπισμέ-
αναγνώριση των θυνση email δεν υπάρχει. Οι τυχόν απαντήσεις νους γεωγραφικά ανά τον κόσμο, διαφορετικών
κυβερνοεπιθέσεων σε αυτό το μήνυμα από την άλλη πλευρά θα μεγεθών και πολιτισμών, αυτό μπορεί να είναι
ίσως είναι το αποστέλλονται σε μια διεύθυνση ηλεκτρονικού πολύ δύσκολο.
μεγαλύτερο όπλο ταχυδρομείου που ανήκει στον εισβολέα. Αυτό Τέλος, αν υπάρχει υποψία ότι μια εταιρεία πιθα-
σε αυτή τη νέα είναι δυνατόν να εντοπιστεί τοποθετώντας τον νώς να έχει πέσει θύμα απάτης, πρέπει να τονι-
μάστιγα της δείκτη του ποντικιού πάνω από το όνομα «Από:» στεί ότι το στοχευμένο ηλεκτρονικό ψάρεμα
εποχής. που εμφανίζεται στο μήνυμα για να δείτε από μπορεί να είναι πολύ δύσκολο να εντοπιστεί και
ποιο email ισχυρίζεται ότι είναι. Στη συνέχεια, ότι ακόμα και οι ειδικοί σε θέματα ασφάλειας
κάντε κλικ στο «Απάντηση» και ελέγξτε εάν η δεν δύνανται να το αντιμετωπίσουν. Συνεπώς,
διεύθυνση «Προς:» –και πάλι τοποθετώντας τον η πρόληψη και η συνεχής εκπαίδευση του προ-
δείκτη του ποντικιού πάνω από το εμφανιζόμενο σωπικού στην αναγνώριση των επιθέσεων ίσως
όνομα– αντιστοιχεί στη διεύθυνση «Από:» στο είναι το μεγαλύτερο όπλο σε αυτή τη νέα μάστιγα
αρχικό μήνυμα. Εάν αυτές οι δύο διευθύνσεις δεν της εποχής.
ταιριάζουν, θα πρέπει να χτυπήσουν οι καμπάνες
κινδύνου. Οι απατεώνες προσπαθούν να κάνουν ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΑΓΧΟΥΣ ΣΤΟ ΠΛΟΙΟ
τη γλώσσα του μηνύματος σωστή μέσα στο Όλοι οι άνθρωποι αντιμετωπίζουμε, ενίοτε, γεγο-
συγκεκριμένο πλαίσιο επικοινωνίας. Οι επιτιθέμε- νότα που μας δημιουργούν άγχος στην προσω-
νοι βελτιώνουν συνεχώς τις δεξιότητές τους στο πική, επαγγελματική ή κοινωνική μας ζωή. Είναι
γράψιμο, αλλά εδώ είναι που το ένστικτο του ανα- σημαντικό οι άνθρωποι να θυμούνται ότι δεν είναι
γνώστη μπορεί να του λέει ότι κάτι πάει στραβά όλο το άγχος αρνητικό, κάποιο άγχος είναι θετικό,
χωρίς να γνωρίζει ακριβώς τι. Στο παράδειγμα, το παρακινώντας τους ανθρώπους να μεγιστοποι-
μέρος «μπορείτε να μου επιβεβαιώσετε» μπορεί ούν την παραγωγικότητα και τη δημιουργικότητά
να προκαλέσει αυτή την ενστικτώδη αντίδραση. τους.
Οι διευθύνοντες σύμβουλοι σπάνια παρακολου- Αντίθετα, η «δυσφορία» είναι το αρνητικό άγχος,
θούν άμεσα τις λειτουργικές χρηματοοικονομι- το οποίο «είναι εμφανές όταν ένα άτομο αντιλαμ-
κές δραστηριότητες. Το ένστικτο είναι πάντα ο βάνεται στον εαυτό του ότι δεν έχει την ικανότητα
καλύτερος σύμβουλος όταν υπάρχει αμφιβολία ή τους πόρους να ελέγξει μια στρεσογόνο κατά-
για οτιδήποτε. σταση» (Selye, 1976).
Οι επιτιθέμενοι χρησιμοποιούν λέξεις προσπαθώ- Το άγχος ορίζεται ως «μια αρνητική συναισθημα-
ντας να δώσουν έμφαση στο επείγον του μηνύμα- τική εμπειρία, που συνοδεύεται από φυσιολογι-
τος, ώστε ο αναγνώστης να δώσει προτεραιότητα κές, γνωστικές και συμπεριφορικές αλλαγές και
στην απάντηση παρά στον έλεγχο για απάτη. Με αντιδράσεις που στοχεύουν να μειώσουν ή να
την ίδια τεχνική προσπαθούν να τραβήξουν την αλλάξουν το στρεσογόνο γεγονός ή τις επιπτώ-
προσοχή του αναγνώστη για να απαντήσει, εκμε- σεις του» (Baum, 1990).
ταλλευόμενοι την περιέργειά του. Το πόσο καλά αντιμετωπίζουμε το άγχος εξαρ-
Υπάρχουν πολλά άλλα κόλπα για το «ψάρεμα» τάται από την εκτίμησή μας για τον στρεσογόνο
και τους σχετικούς τύπους επιθέσεων. Τις περισ- παράγοντα και τους διαθέσιμους πόρους για
σότερες φορές, οι εισβολείς θα προσπαθήσουν την αποτελεσματική αντιμετώπισή του. Αναμφι-
να εξαπατήσουν τον χρήστη ώστε να υποβάλει σβήτητα, το επάγγελμα του ναυτικού είναι ένα
το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασής του επίπονο επάγγελμα και οι ναυτικοί εκτίθενται
για να αποκτήσουν πρόσβαση σε οποιοδήποτε σε αυξημένο αριθμό εργασιακών στρεσογό-
σύστημα πληροφορικής στο οποίο έχει πρόσβαση νων παραγόντων: κόπωση, πολλές ώρες εργα-
ο χρήστης ή να φορτώσουν κακόβουλα λογισμικά σίας, μονοτονία, θόρυβος, κραδασμούς, αλλα-
που μολύνουν τη συσκευή του χρήστη και μπορεί γές θερμοκρασίας, πολυεθνικό περιβάλλον,
να κάνει ακόμα πιο δύσκολο τον εντοπισμό γιατί περιορισμένη αναψυχή, απομόνωση, μεγάλες
εμφανίζει αυτά τα πιο κοινά χαρακτηριστικά που περιόδους μακριά από το σπίτι. Με άλλα λόγια:
αναζητούμε στο «ηλεκτρονικό ψάρεμα» σήμερα. «Παράγοντες που μπορεί να προκαλέσουν ανι-
Όλα συνοψίζονται σε ένα απλό, αποθαρρυντικό σορροπία μεταξύ των απαιτήσεων εργασίας και
γεγονός: το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο είναι των προσωπικών πόρων, που οδηγεί σε μείωση
εγγενώς ανασφαλές. Για να επιτευχθεί σήμερα της σωματικής και ψυχολογικής υγείας και σε
η ασφάλεια των επικοινωνιών και να περιοριστεί αυξημένο κίνδυνο ατυχημάτων και τραυματι-
το φαινόμενο του «ψαρέματος», η βιομηχανία σμών» (Carotenuto et al., 2012). Οι περισσότε-
242