Page 199 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 199
σης σε νέες τεχνολογίες και καύ- κατανάλωση, όπως οι ανεμογεννήτριες και
σιμα. Η αποτελεσματικότητα του οι ηλιακοί συλλέκτες.
EU ETS εξαρτάται από διάφορους Οι περισσότερες εναλλακτικές λύσεις
παράγοντες, όπως η τιμή άνθρακα, βρίσκονται σε αρχικό στάδιο ανάπτυξης ή
η ύπαρξη εναλλακτικών λύσεων και είναι υψηλού κόστους. Η υιοθέτησή τους σε
η ύπαρξη δίκαιων και ρεαλιστικών μεγάλη κλίμακα απαιτεί σημαντικές επεν-
κανόνων. Επίσης απαιτείται η χρημα- δύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη, καθώς και
τοδότηση έρευνας και ανάπτυξης, η μείωση του κόστους παραγωγής και εγκα-
παροχή κινήτρων για την υιοθέτηση τάστασης. Η ψηφιοποίηση και η χρήση της
πράσινων τεχνολογιών και η διε- τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να μειώσουν
θνής συνεργασία, για να επιτευχθεί την κατανάλωση καυσίμων. Αυστηρότεροι
η προσδοκώμενη απανθρακοποίηση κανονισμοί και πολιτικές, καθώς και η ενθάρ-
της ναυτιλιακής βιομηχανίας. ρυνση επενδύσεων σε πράσινες τεχνολο-
γίες, είναι επίσης απαραίτητα.
Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, η πιο σημαντική Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας απαιτεί
πρόκληση για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας; στενή συνεργασία σε διαφορετικά επίπεδα
H πιο σημαντική πρόκληση για την απανθρα- της κοινωνίας. Η έλλειψη σαφούς και εναρ-
κοποίηση της ναυτιλίας είναι η ανάπτυξη και μονισμένου ρυθμιστικού πλαισίου αποθαρ-
η υιοθέτηση καθαρών και βιώσιμων τεχνο- ρύνει τις επενδύσεις σε πράσινες τεχνολο-
λογιών και καυσίμων. Η έλλειψη ώριμων, γίες. Η υψηλή αρχική επένδυση σε νέες
οικονομικά εφικτών τεχνολογιών αποτελεί τεχνολογίες και καύσιμα και η αβεβαιότητα
ίσως το πιο σημαντικό εμπόδιο προς την επί- θέτουν σε αμφιβολία την οικονομική βιω-
τευξη του στόχου. Η ανάπτυξη και η διάθεση σιμότητα της απανθρακοποίησης. Οικονο-
βιώσιμων εναλλακτικών καυσίμων, όπως το μικά κίνητρα στις ναυτιλιακές εταιρείες είναι
υδρογόνο, το LNG και τα ηλεκτρικά συστή- απαραίτητα για την υιοθέτηση πράσινων
ματα, είναι κρίσιμες για την απανθρακοποί- λύσεων. Η ανάπτυξη υποδομών είναι απα-
ηση της ναυτιλίας. Επίσης, η ανάπτυξη νέων ραίτητη προϋπόθεση για την ομαλή μετά-
τεχνολογιών που μειώνουν την ενεργειακή βαση σε ένα πράσινο ναυτιλιακό μέλλον.
197