Page 196 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 196
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΝΗΟΓΝΩΜΟΝΕΣ
στάσεως εποπτεία, υπολογισμό και αξιολόγηση του Πρωτοβουλίες όπως η Castor Initiative, που αφορά
ενεργειακού προφίλ του πλοίου, βελτιστοποιώντας την κατασκευή δύο VLCC δεξαμενόπλοιων τα
την πορεία και την ταχύτητα. Παράμετροι όπως οποία θα τροφοδοτούνται από αμμωνία, αποτε-
οι καιρικές συνθήκες, η κατάσταση του πλοίου, η λούν παράδειγμα προς μίμηση. Επικεντρώνοντας
απόδοση του καυσίμου, όταν αναλύονται σε πραγ- την προσοχή μας σε πλοία μηδενικών ή σχεδόν
ματικό χρόνο με τη χρήση καινοτόμων τεχνολο- μηδενικών ρύπων, μπορούμε να διαμορφώσουμε
γικών εργαλείων, μπορούν να μεγιστοποιήσουν εκείνα τα μονοπάτια που θα οδηγήσουν στην
την αποτελεσματική λειτουργία του πλοίου και να έγκαιρη απαλλαγή της ναυτιλίας από τον άνθρακα.
ελαχιστοποιήσουν το αποτύπωμά του σε άνθρακα.
Mε ποια hard/soft skills θα πρέπει, πιστεύετε, να είναι εφο-
Επενδύσεις σε νέα καύσιμα και τεχνολογίες ή εστίαση στην διασμένοι οι σημερινοί εργαζόμενοι σε έναν νηογνώμονα;
ενεργειακή αποδοτικότητα του υπάρχοντος στόλου; Τι θα Μια σημαντική πρόκληση που οι νηογνώμονες
απαντούσατε στο εν λόγω δίλημμα; καλούνται να διαχειριστούν προκύπτει από τις
Κατά τη γνώμη μου, δεν πρέπει να υφίσταται τρέχουσες απαιτήσεις των πελατών τους σε συν-
δίλημμα μεταξύ ενεργειακής αποδοτικότητας και δυασμό με την ανάγκη διαμόρφωσης στρατηγικής
εναλλακτικών καυσίμων. Και τα δύο είναι απαραί- που θα προδιαγράψει τη μελλοντική τους πορεία,
τητα και πρέπει να ενεργούν παράλληλα, ώστε να με χρονικό ορίζοντα το 2030 και το 2050.
επιτευχθεί μια δίκαιη ενεργειακή μετάβαση μέσα Κοιτάζοντας το μέλλον, χωρίς όμως να χάνουμε
στις επόμενες τρεις δεκαετίες. την εστίαση στις τρέχουσες επιχειρησιακές ανά-
Οι επενδύσεις για τη βελτίωση της ενεργειακής γκες των πελατών μας, εμείς στον Lloyd’s Register
αποδοτικότητας έχουν νόημα βραχυπρόθεσμα, έχουμε επενδύσει στην ανάπτυξη εξειδικευμένης
ώστε ο τρέχων στόλος να είναι σε θέση να λει- τεχνογνωσίας γύρω από συμβουλευτική στρατη-
τουργεί αποδοτικά, μειώνοντας ταυτόχρονα τις γικής και επενδύσεων, εδραιώνοντας μια δυνατή
εκπομπές κατά 30% έως το 2030, όπως ορίζει ομάδα στο ελληνικό γραφείο, που καλείται να
η στρατηγική του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργα- βοηθήσει τους πελάτες στη λήψη αποφάσεων,
νισμού (IMO). Εργαλεία όπως η πρωτοποριακή ειδικότερα γύρω από τη στρατηγική ενεργειακής
πλατφόρμα ARCTOS-1 της SeaARCTOS, η οποία μετάβασης.
παρακολουθεί τα επίπεδα καυσαερίων διοξειδίου Ταυτόχρονα, προσπαθούμε να διασφαλίσουμε
του άνθρακα (CO2), μεθανίου (CH4) και διοξειδίου τεχνικές δεξιότητες και εξειδικευμένες γνώσεις
του θείου (SO2), είναι μια τέτοια λύση, που βοηθά γύρω από τους κανονισμούς που συγκεντρώνο-
τους πλοιοκτήτες να ενισχύσουν την αποτελεσμα- νται σε ένα μέρος ώστε να αξιοποιούνται σε ένα
τικότητα του στόλου και να διαμορφώσουν βιώσι- άλλο, δημιουργώντας ευέλικτα κανάλια διάχυσης
μες στρατηγικές για την ενεργειακή του μετάβαση. γνώσης και συνεργασίας εντός του οργανισμού.
Καινοτόμες εφαρμογές είναι επίσης ζωτικής Παράλληλα, δεξιότητες επικοινωνίας, διαμεσο-
σημασίας, γεγονός που μας αποτρέπει από το να λάβησης, σε συνδυασμό με ανάπτυξη νοοτροπίας
διαχωρίζουμε τους μακροπρόθεσμους από τους επίλυσης προβλημάτων και ευελιξίας, είναι απα-
βραχυπρόθεσμους στόχους που έχουν τεθεί. Για ραίτητα αφενός για να αντεπεξέλθουμε στις συνε-
παράδειγμα, το σύστημα δέσμευσης και αποθή- χώς μεταβαλλόμενες ανάγκες των πελατών μας,
κευσης άνθρακα (CCS) της Erma First και άλλες αφετέρου για να προσφέρουμε ομαλές, έγκαιρες
ανάλογες τεχνολογίες CCS μπορούν να συμβά- και αποτελεσματικές υπηρεσίες σε αυτούς.
λουν αισθητά στη μείωση του αποτυπώματος
άνθρακα. Αυτά είναι συγκεκριμένα βήματα, που Η αναβίωση των ελληνικών ναυπηγείων αποτελεί ένα παρά-
μπορούμε από σήμερα να κάνουμε. θυρο ευκαιρίας για τους τομείς δραστηριοποίησής σας;
Κοιτώντας μακροπρόθεσμα, η δημιουργία ενός Ο ανταγωνισμός μεταξύ των ναυπηγείων παγκο-
παγκόσμιου στόλου από πλοία (σχεδόν) μηδενι- σμίως συμβάλλει στην ανάπτυξη προτύπων και
κών εκπομπών άνθρακα πρέπει να βρίσκεται στην δίνει στους πλοιοκτήτες πρόσβαση σε καινοτό-
πρώτη γραμμή του σχεδιασμού, ώστε να επιτευχθεί μες, υψηλής ποιότητας και οικονομικά αποδοτικές
ο στόχος του IMO για ναυτιλία μηδενικών ρύπων λύσεις.
έως το 2050. Προς αυτή την κατεύθυνση, ο Lloyd’s Ο LR έχει αναδειχθεί κορυφαίος νηογνώμονας για
Register, με μια σειρά μελετών «Fuel for thought», τα νεότευκτα πλοία, χάρη στη μακροχρόνια και
διαπιστώνει ότι η τεχνολογία για την υιοθέτηση πολύτιμη συνεργασία με τα ναυπηγεία. Στο ίδιο
εναλλακτικών καυσίμων, όπως η μεθανόλη και πλαίσιο, θα εδραιώσουμε τη συνεργασία μας με τα
η αμμωνία, προχωράει, αλλά ζητήματα όπως η ελληνικά ναυπηγεία, η αναγέννηση των οποίων θα
εφοδιαστική αλυσίδα, οι υποδομές και η ασφά- λειτουργήσει ως σημαντικός ναυπηγικός κόμβος
λεια παραμένουν σε προτεραιότητα, εφόσον στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσο-
επιθυμούμε αυτά τα καύσιμα να είναι μέρος μιας γείου, συμμετέχοντας ενεργά στην παγκόσμια
ασφαλούς και βιώσιμης μετάβασης. ναυπηγική βιομηχανία.
194