Page 26 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - June July 2023
P. 26

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ
















































         και τις λοιπές ακτές της Μικράς Ασίας.   ταν τότε, κοντά στις ιδιαίτερες πατρίδες   ΑΤΜΟΠΛΟΙΟ «ΜΑΤΘΑΙΟΣ»
         Πρόκειται για το «ναυτιλιακό θαύμα της   των πλοιοκτητών τους στον νησιωτικό   Το ποντοπόρο φορτηγό ατμόπλοιο «Mατθαί-
         Σμύρνης» που, όπως θα δούμε, δεν θα   χώρο. Άλλα παροπλισμένα, άλλα σε ετοι-  ος», χωρητικότητας 2.604 κόρων, νηολογίου
         είχε συντελεσθεί χωρίς την τόλμη και   μότητα, περιμένοντας την ανάκαμψη της   Χίου, ναυπηγηθέν το 1904 στα ναυπηγεία
                                                                             A. Rodger & Co. της Γλασκώβης (Ήνωμένο
         την αποφασιστικότητα ορισμένων απρό-  ναυλαγοράς.                   Βασίλειο). Το πρώτο χιακό πλοίο που ει-
         σμενων σωτήρων. Η τεράστια σημασία   Αυτή η δυσμενής  για  τη Ναυτιλία   σήλθε στις 11 Σεπτεμβρίου 1922 στο λιμάνι
         του στη διάσωση του Ελληνισμού της   συγκυρία συνέπεσε με τη συμφορά της   της Σμύρνης για την παραλαβή προσφύγων.
         Μικράς Ασίας, δυστυχώς, ακόμη και   Μικράς Ασίας, με αποτέλεσμα να υπάρ-  Πλοίαρχος ο Κωστής Ματθαίου Λως, παππούς
         μέχρι σήμερα υποβαθμίζεται και απο-  χει ικανός αριθμός εμπορικών πλοίων   του γράφοντος και συμπλοιοκτήτης μαζί με
         σιωπάται.                         σε νησιά αντικριστά των μικρασιατικών   τα αδέλφια του Παντελή, Σίμο και Αντώνη.
         Την εποχή εκείνη, η Εμπορική μας Ναυ-  ακτών, ώστε να ανταποκριθούν άμεσα   Πηγή: Προσωπικό αρχείο Ματθαίου Δ. Λως
         τιλία περνούσε μία από τις μεγαλύτε-  στο προσκλητήριο για την εκκένωση των
         ρες κρίσεις στην ιστορία της. Μετά το   ελληνικών πληθυσμών. Η εμφάνιση από
         τέλος  του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου  το πουθενά των πλωτών αυτών σωτήρων
         και τις μεγάλες απώλειες σε πλοία και   αποτελούσε τεράστια τύχη μέσα στην
         ναυτικούς, το έργο ανασυγκρότησης   ατυχία των προσφύγων του μεγάλου
         των εμπόλεμων χωρών είχε φέρει μια   ξεριζωμού. Για να συντονιστεί όμως
         πρόσκαιρη ανάταση της ναυλαγοράς,   μια τόσο μεγάλη επιχείρηση διάσωσης,
         στη συνέχεια όμως αυτή υπέστη ελεύ-  έπρεπε να υπάρχουν και τα αντίστοιχα
         θερη πτώση, οδηγώντας τις ναυτιλια-  κέντρα αποφάσεων.
         κές επιχειρήσεις σε μαζικές εκποιήσεις   Κατά τις κρίσιμες ώρες για τον Ελληνι-
         πλοίων και σε χρεοκοπίες. Μέσα στο   σμό της Μικράς Ασίας, ενώ η ελληνική
         τοξικό αυτό οικονομικό περιβάλλον, τα   κυβέρνηση «αγρόν ηγόραζε» και ενώ
         εναπομείναντα ατμόπλοια όσων άντε-  ο «ανάρμοστος αρμοστής» της Σμύρ-
         χαν ακόμα στην κρίση είτε υπολειτουρ-  νης εγκατέλειπε από τους πρώτους τα
         γούσαν, με ναύλους κάτω του κόστους,   ματωμένα χώματα της Ιωνίας μαζί με
         είτε αγκυροβολούσαν, όπως συνηθιζό-  τα υποχωρούντα ελληνικά στρατεύματα,


         26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31