Page 32 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - May 2021
P. 32
ΕΝ ΠΛΩ
Ωστόσο, στην ερώτηση πόσο θα διαρκέσει αυτή του έτους, ωστόσο η έντασή τους θα ελαττω-
η ευημερούσα κατάσταση, η Drewry θεωρεί ότι θεί με το πέρασμα των μηνών. Έτσι, η διαθέσιμη
η ιστορία του κλάδου αποτελεί τον αποκλειστι- χωρητικότητα θα συνεχίσει να είναι περιορισμέ-
κό οδηγό. Όπως ξεκαθαρίζει, η αγορά τακτικών νη, γεγονός που με τη σειρά του θα οδηγήσει σε
γραμμών ιστορικά ήταν συνηθισμένη στα χαμηλά σημαντικά αυξημένους ναύλους.
περιθώρια κέρδους, τα οποία αναπροσαρμόζο- Ενδεικτικό στοιχείο για την κατάσταση στην αγο-
νταν είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω, ανα- ρά τακτικών γραμμών είναι η ραγδαία αύξηση των
λόγως των περιστάσεων και των συνθηκών της νέων παραγγελιών. Μόνο το δ΄ τρίμηνο του 2020,
αγοράς. Ως εκ τούτου, ενώ η αρχική εκτίμηση θα ο όγκος των νέων παραγγελιών ήταν τριπλάσιος
ήταν ότι η αγορά θα επανέλθει στην κανονικότητα των προηγούμενων εννέα μηνών, ενώ τα συμβό-
σχετικά σύντομα, λόγω των έκτακτων συγκυριών λαια που έχουν υπογραφεί τους τρεις πρώτους
που βιώνουμε, η Drewry εκτιμά ότι η αυξημένη μήνες του 2021 (και αφορούν σε χωρητικότητα
κερδοφορία των εταιρειών τακτικών γραμμών θα 1,45 εκατ. TEUs) ξεπερνούν το σύνολο αυτών
συνεχιστεί τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρό- του 2020. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συνολικές
νια, παρά την αύξηση της τιμής των καυσίμων. παραγγελίες αντιστοιχούν αυτή τη στιγμή στο
Το σημαντικό για την Drewry είναι να λαμβά- 15% του παγκόσμιου στόλου. Αν και οι παραγ-
νουμε υπόψη το πώς φτάσαμε έως εδώ. Η τερά- γελίες γίνονται δεδομένων των υφιστάμενων
στια αύξηση των ναύλων από το β΄ τρίμηνο του συνθηκών, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος
2020 και έπειτα ήταν αποτέλεσμα δύο προσω- πώς θα είναι η αγορά σε δύο ή και τρία χρόνια
ρινών παραγόντων (της αύξησης της καταναλω- που θα παραδοθούν τα εν λόγω πλοία. Για τον
τικής ζήτησης και εν συνεχεία της διαταραχής λόγο αυτόν, κατά την Drewry, οι εταιρείες τακτι-
των εφοδιαστικών αλυσίδων), οι οποίοι ωστόσο κών γραμμών πρέπει να λάβουν υπόψη τους ότι
παραμένουν, γεγονός που παρατείνει την επι- οι συνθήκες που δημιούργησαν τη συγκεκριμένη
στροφή στην κανονικότητα. δυναμική δεν θα διαρκέσουν για πάντα.
Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη την κατάσταση
της αγοράς, η Drewry εκτιμά ότι η συμφόρηση Δεξαμενόπλοια: Το παζλ της προσφοράς
στους λιμένες και οι ελλείψεις σε εμπορευματο- το α΄ τρίμηνο
κιβώτια θα διαρκέσουν για το μεγαλύτερο μέρος
Μειωμένες ήταν οι παραγγελίες για νεότευκτα
δεξαμενόπλοια το α΄ τρίμηνο του 2021 σε σχέση
με το α΄ τρίμηνο του 2020 και του 2019, σύμφωνα
με πρόσφατο μηνιαίο report της VesselsValue.
Ειδικότερα, τους τρεις πρώτους μήνες του έτους
παραγγέλθηκαν 66 δεξαμενόπλοια έναντι 71 το
αντίστοιχο διάστημα το 2020 και 92 το 2019.
Αυτό που παρουσιάζει ενδιαφέρον είναι ότι η
αξία αυτών των παραγγελιών ήταν σημαντικά
αυξημένη και άγγιξε τα $3,17 δισ. έναντι $2 δισ.
το α΄ τρίμηνο του 2020 και $1,36 δισ. το α΄ τρί-
μηνο του 2019.
Την ίδια ώρα, 123 δεξαμενόπλοια άλλαξαν χέρια
το ίδιο διάστημα έναντι 105 το 2020 και 111 το
2019. Τον Μάρτιο δε καταγράφηκαν, σύμφωνα
με στοιχεία της VesselsValue, αγοραπωλησίες
4 VLCCs, 3 Suezmaxes, 12 Aframaxes, 21 MRs.
Αυξημένες ήταν τέλος και οι διαλύσεις, καθώς
ανήλθαν σε 43 (26 το Q1 2020 και 14 το Q1 2019).
Χαμόγελα για τη ναυλαγορά bulk carriers
Σε συνέχεια της πολύ ισχυρής ανάκαμψης της
αγοράς το β΄ εξάμηνο του 2020, οι ναύλοι των
bulk carriers παρουσιάζουν σημαντική άνοδο και
τους πρώτους μήνες του 2021. Ιδιαίτερα οι ναύ-
λοι για τα Supramaxes και τα Handysizes κατα-
γράφουν αυξητική τάση από τον Μάιο του 2020,
30