Page 24 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - May 2021
P. 24
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ 1821-2021
Η ναυμαχία του Ναυαρίνου
Μεταξύ 1824 και 1827, η Επανάσταση διέτρεχε
μεγάλο κίνδυνο από τη σύμπραξη Οθωμανών
και Αιγυπτίων. Η απόφαση των ευρωπαϊκών
Δυνάμεων να αναμειχθούν ενεργά αποτέλεσε
κρίσιμη καμπή για την αίσια έκβαση του Αγώνα.
Με τη Συνθήκη του Λονδίνου το 1827, Βρετανία,
Γαλλία και Ρωσία ανάγκασαν την οθωμανική
κυβέρνηση να παραχωρήσει αυτονομία στους
Έλληνες. Απέστειλαν, έτσι, και ναυτικές μοίρες
στην Ανατολική Μεσόγειο για να επιβάλουν την
πολιτική τους και να καταστείλουν τη δράση
των Οθωμανών, των Αιγυπτίων, αλλά και την
πειρατεία, που έβλαπτε τον στόλο τους στην
Ανατολική Μεσόγειο.
Μπαρουτοθήκη Ο Ιμπραήμ, επικεφαλής της συμμαχίας Οθωμανών και Αιγυπτίων, που εν τω μεταξύ ήλεγχε πλέον
κατασκευασμένη από κέρατο σχεδόν όλη την Πελοπόννησο, δεν δέχτηκε αμέσως τη συμφωνία, αλλά ζήτησε προθεσμία να λάβει
βοδιού και ορείχαλκο. εντολές από την Αίγυπτο και την Κωνσταντινούπολη. Υποσχέθηκε ότι ο στόλος του δεν θα εξέλθει
Χρησιμοποιούνταν από από την Πύλο πριν λάβει διαταγές. Επειδή όμως κάποιες συρράξεις συνεχίστηκαν μεταξύ του οθωμα-
αγωνιστές της Επανάστασης, νο-αιγυπτιακού στόλου με τους ευρωπαϊκούς στόλους, οι Ευρωπαίοι αποφάσισαν να επέμβουν.
κρεμασμένη στο σελάχι
τους. Το ορειχάλκινο στόμιο Η ναυμαχία του Ναυαρίνου που ακολούθησε έφερε την ολοκληρωτική καταστροφή του οθωμανο-αι-
λειτουργούσε ως μεζούρα γυπτιακού στόλου, που ήταν εγκλωβισμένος στην Πύλο. Οι ναύαρχοι που οδήγησαν στη νικηφόρο
μέτρησης της ποσότητας έκβαση της ναυμαχίας ήταν οι Ε. Κόδριγκτον για τη Βρετανία, ο Δεριγνύ για τη Γαλλία και ο Λ. Χέιδεν
μπαρουτιού για το όπλο τους για τη Ρωσία. Και έτσι, με την επέμβαση των ξένων δυνάμεων έχουμε τη δημιουργία πλέον του Ελλη-
(περί το 1800). νικού Κράτους και την έλευση του Ιωάννη Καποδίστρια.
ΓΑΚ – Τμήμα Ύδρας.
Ως υψίστης σημασίας για την πορεία του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα παρουσιάζεται η σύγκρουση
στον κόλπο του Ναυαρίνου. Στο σημείο αυτό είναι που η έκθεση βγαίνει εκτός των συνηθισμένων
μεθόδων παρουσίασης και εντυπωσιάζει.
Στο πλαίσιο του Έργου ΝΑΥΣ, με συντονιστή το Ίδρυμα Ευγενίδου και επιστημονικό υπεύθυνο τη
Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), αναπτύ-
χθηκαν με τεχνολογίες αιχμής τα εκθέματα σχετικά με τη ναυμαχία του Ναυαρίνου. Συγκεκριμένα,
παρουσιάζονται 3D μοντέλα τεσσάρων αντιπροσωπευτικών πλοίων που πήραν μέρος στη ναυμαχία
(μεταξύ των οποίων και η ναυαρχίδα «Asia» του Κόδριγκτον).
Τα μοντέλα είναι αποτέλεσμα ψηφιακού ναυπηγικού σχεδιασμού και δημιουργήθηκαν με βάση αυθε-
ντικά σχέδια των ναυπηγικών γραμμών των πλοίων αυτών από ιστορικά σχέδια και στοιχεία που
αντλήθηκαν από αρχεία, μουσεία και τη σχετική βιβλιογραφία. Ο σχεδιασμός, η ψηφιακή επεξεργασία
και η τρισδιάστατη εκτύπωση έγιναν από τους συνεργάτες ναυπηγούς του έργου. Επίσης, βάσει των
παραπάνω σχεδίων, αναπτύχθηκε εφαρμογή εικονικής πραγματικότητας για τα πλοία. Ο επισκέπτης,
μέσω του εξοπλισμού VR που υπάρχει στην έκθεση, μπορεί να περιηγηθεί εικονικά πάνω στο κάθε
πλοίο και να έρθει σε επαφή με λεπτομέρειες από τη ναυμαχία.
Προσωπικότητες του θαλάσσιου Αγώνα
Η έκθεση ολοκληρώνει την αναδρομή της με ορισμένες από τις σημαντικότερες
προσωπικότητες που συμμετείχαν στον θαλασσινό αγώνα.
Ανιχνεύονται τα προεπαναστατικά βήματα προσωπικοτήτων όπως ο Υδραίος Ανδρέας (Βώκος) Μια-
ούλης, ο οποίος υπό οθωμανική ή ρωσική σημαία μετέφερε σιτηρά από τη Μαύρη Θάλασσα ή το
Αιγαίο στη Δυτική Μεσόγειο επί τουλάχιστον 35 χρόνια πριν από την Επανάσταση. Το ίδιο και ο Μιχά-
λης Τσαμαδός και άλλοι Υδραίοι, οι οποίοι ακολουθούσαν τους θαλάσσιους δρόμους προς τα ιταλικά
και ισπανικά λιμάνια μέχρι και τις ισπανικές αποικίες της Λατινικής Αμερικής. Ο Ψαριανός Νικολής
Αποστόλης έκανε συστηματικά ταξίδια μεταξύ Σμύρνης και Άμστερνταμ από το 1800 έως το 1814.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε πρόσωπα που, πέραν των πολεμικών επιχειρήσεων, προσέφεραν την περι-
ουσία τους για τις ανάγκες της Επανάστασης. Ο Λάζαρος Κουντουριώτης, η Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα,
22