Page 107 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - May 2021
P. 107
40%. Ως εκ τούτου, η ναυτιλία
έχει αποδείξει τη δέσμευσή της
στους στόχους βιώσιμης ανά-
πτυξης των Ηνωμένων Εθνών
και διαρκώς προσαρμόζεται
στις νέες εξελίξεις. Συγχρόνως,
έμφαση δόθηκε σε περιφερει-
ακά μέτρα που λαμβάνονται σε
διαφορετικά μέρη του κόσμου
και δημιουργούν μια σύγχυση
στον δρόμο προς μια πράσινη
ναυτιλία.
Σε ό,τι αφορά τα Poseidon
Principles, αναφέρθηκε ότι
ουσιαστικά αποτελούν ένα
πλαίσιο για το κατά πόσο τα
ναυτιλιακά χαρτοφυλάκια των
1ο πάνελ – Prospects of the Dry τραπεζών συμπορεύονται με τους περιβαλλοντικούς στόχους
Bulk Shipping in a Fast-Changing του ΙΜΟ. Οι εισηγητές του πρώτου πάνελ φάνηκαν αισιόδοξοι
world ότι, παρά τη μείωση των ναυτιλιακών χαρτοφυλακίων κυρίως
από πλευράς βορειοευρωπαϊκών τραπεζών, η ναυτιλία δεν θα
αντιμετωπίσει έλλειμμα χρηματοδότησης, ιδιαίτερα εφόσον οι
Εισηγητές στο πρώτο πάνελ ήταν οι κ. Χαράλαμπος Φαφα- εταιρείες του κλάδου αντεπεξέρχονται στις δανειακές υπο-
λιός, πρόεδρος του Greek Shipping Cooperation Committee χρεώσεις τους. Παράλληλα φαίνεται να αναδύονται και νέες
και της Fafalios Ltd., Δημήτρης Φρανκ Σαρακάκης, IONIC μορφές χρηματοδότησης της ναυτιλίας, οι οποίες θα συμβά-
(UK), Ιωάννης Μ. Χατζηπατέρας, John C. Hadjipateras & Sons λουν στο να γεφυρώσουν το χάσμα της απουσίας μέρους του
Ltd., Ισίδωρος Καρούσης, Chios Navigation (Hellas) Ltd., παραδοσιακού τραπεζικού δανεισμού.
Δρ Κώστας Γκόνης, Γενικός Γραμματέας της INTERCARGO, Η τεχνολογική επανάσταση που λαμβάνει χώρα και στον κλά-
Δημήτρης Μονιούδης, πρόεδρος του Hellenic Engineers δο της ναυτιλίας δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αγνοηθεί,
Society of Great Britain και General Manager της Rethymnis συμφώνησαν οι εκπρόσωποι του κλάδου ξηρού φορτίου. Ανα-
& Kulukundis Ltd., και Νικόλας Τριανταφυλλάκης, Managing φέρθηκε ότι πλέον πολλές από τις διαδικασίες εν πλω και στα
Director της W Marine Inc. Συντονιστής του πάνελ ήταν ο γραφεία πραγματοποιούνται ψηφιακά, εξέλιξη που ενισχύει
Δρ Νίκος Παπαποστόλου, Associate Director, The Costas την αποδοτικότητα και μειώνει τον χρόνο διεκπεραίωσης των
Grammenos Centre for Shipping, Trade & Finance, Cass εν λόγω διαδικασιών.
Business School, City, University of London. Πώς διαμορφώνεται το σκηνικό της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου
Στο πρώτο θεματικό πάνελ, οι συμμετέχοντες αναφέρθηκαν εν μέσω σημαντικών γεωπολιτικών εξελίξεων και εκτιμώμενης
στις κυριότερες προκλήσεις και τάσεις για την αγορά ξηρού οικονομικής ανάκαμψης; Η κλιματική ατζέντα της νέας κρατικής
φορτίου, σε μια εποχή κατά την οποία η πανδημία ήρθε να διοίκησης των ΗΠΑ θα έχει έναν σοβαρό αντίκτυπο στις διά
αλλάξει σημαντικά τα δεδομένα. θαλάσσης ροές άνθρακα και iron ore, εφόσον βέβαια υλοποι-
Αναφορικά με το φλέγον ζήτημα που κυριαρχεί στην καθημε- ηθούν οι προεκλογικές δεσμεύσεις. Από την πλευρά της ζήτη-
ρινότητα της ναυτιλίας και συζητείται εδώ και τουλάχιστον δύο σης, τα τελευταία δέκα χρόνια παρατηρείται μια διαρκής ανά-
χρόνια σε όλα τα διεθνή fora, αυτό της απανθρακοποίησης του πτυξη, ωστόσο, όπως υποστηρίχθηκε, η υπερπροσφορά τονάζ
κλάδου, οι εισηγητές τόνισαν ότι για την πολύπλευρη αυτή μετά- είναι αυτή που πιέζει τη ναυλαγορά. Θετικό για την πορεία της
βαση θα πρέπει να συμμετάσχουν όλα τα εμπλεκόμενα μέρη της ναυλαγοράς είναι, βέβαια, το γεγονός ότι το orderbook κινείται
βιομηχανίας (κατασκευαστές μηχανών, ναυπηγεία, προμηθευτές στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων είκοσι ετών, ενώ τα
καυσίμων κ.ά.), καθώς επί του παρόντος την όλη ευθύνη αλλά και σημαντικά πακέτα οικονομικής στήριξης από τις μεγαλύτερες
το κόστος επωμίζονται αποκλειστικά οι πλοιοκτήτες. Παράλληλα οικονομίες του κόσμου θα αυξήσουν την κατανάλωση και θα
υπογράμμισαν την απροθυμία των ναυλωτών να επιμεριστεί το ωθήσουν προς τα επάνω τις εμπορευματικές ροές.
κόστος απανθρακοποίησης της ναυτιλίας και πρόσθεσαν ότι, ενώ Ειδική μνεία έγινε τέλος στους ναυτικούς, οι οποίοι, εν μέσω
οι κανονισμοί είναι σε ισχύ, η απαραίτητη τεχνολογία δεν είναι σημαντικών προκλήσεων για τη ναυτιλία, συμβάλλουν τα μέγιστα
διαθέσιμη για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων. Οι συμ- στην αδιάκοπη ροή αγαθών ανά τον κόσμο. Διατυπώθηκε μάλι-
μετέχοντες στο πρώτο πάνελ του webinar τόνισαν επίσης ότι ιδι- στα η άποψη ότι η έλλειψη ναυτικών παγκοσμίως αποτελεί ανη-
αίτερα ο κλάδος των dry έχει βελτιώσει το carbon intensity κατά συχητική εξέλιξη και η ναυτιλιακή κοινότητα θα πρέπει να είναι
30%, όταν ο στόχος για τη βελτίωση του CII έως το 2030 είναι για παρούσα για να διατηρήσει ακμαίο το επίπεδο της ναυτοσύνης.