Page 35 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
P. 35
της πειρατείας. Συστημική αναδιάταξη των δρο-
μολογίων, για παράδειγμα, κατεγράφη λόγω των
κυρώσεων στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου.
Οι κυρώσεις στη Ρωσία έχουν ως αποτέλεσμα να
μοιραστεί το trade στη Λεκάνη του Ατλαντικού
και στη Λεκάνη του Ειρηνικού. Όλα τα διυλι-
στήρια προσπαθούν να βρουν τις ευκολότερες
λύσεις logistics για τη μεταφορά των προϊόντων
τους και των feedstock, ασχέτως του αν ενδέ-
χεται να μειωθεί το περιθώριο κέρδους τους.
Στον Ατλαντικό, για παράδειγμα, σημειώνεται
αύξηση των φορτίων από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη.
Αντιθέτως, έχουν μειωθεί οι ναυλώσεις για τη
μεταφορά πετρελαίου από τις ΗΠΑ στην Κίνα, η
οποία εισάγει μεγάλες ποσότητες από τη Νιγη-
ρία και τη Μέση Ανατολή, με αποτέλεσμα τη
σχετική αύξηση της τιμής του πετρελαίου στις εν
λόγω περιοχές. Σε γενικό πλαίσιο, οι ασιατικές
οικονομίες προμηθεύονται πετρέλαιο από πολ-
λές διαφορετικές πηγές. Εν μέσω όλων αυτών
των εξελίξεων, η διαφοροποίηση αυτή έχει μει-
ωθεί. Σε ό,τι αφορά τα πετρελαϊκά προϊόντα,
για παράδειγμα, η Ευρώπη παράγει νάφθα, την
οποία δεν μπορούν να προμηθευτούν εύκολα
πλέον οι ασιατικές χώρες.
ë Ποια η μέχρι στιγμής εμπειρία των
μελών σας από την εφαρμογή του
Όλα βέβαια μέχρι στιγμής, καθώς οι εξελίξεις SIRE 2.0; Ποιες οι βασικές διαφορές
μπορεί να κλιμακωθούν και οι συνθήκες να με το προηγούμενο σύστημα;
αλλάξουν προς το χειρότερο. Πριν απαντήσω στο ερώτημά σας, να σας πω ότι
η συμμετοχή των Ελλήνων στη διαμόρφωση του
è Βλέπετε να καταγράφεται αναδιάταξη SIRE 2.0 ήταν σημαντική. Το SIRE αποτελεί μια
των routes και αύξηση της ναυτιλια- διαδικασία ελέγχου της ποιότητας και της ασφά-
κής κίνησης γύρω από το νότιο άκρο λειας των δεξαμενόπλοιων από τους ναυλωτές.
της Αφρικής; Αναμένεται άνοδος Οι σχέσεις του OCIMF με την ΙΝΤΕRTANKO, τα
των πειρατικών επιθέσεων λόγω της τελευταία χρόνια, είναι εξαιρετικές. Υπάρχει
συγκεκριμένης εξέλιξης; αμοιβαία εμπιστοσύνη και πολύ καλή συνερ-
Δυστυχώς, η πειρατεία έχει αρχίσει δειλά να γασία. Το feedback της INTERTANKO για τη
αναπτύσσεται εκ νέου. Όταν κατεγράφη σημα- διαμόρφωση του SIRE από τον OCIMF ήταν
ντική άνοδος της πειρατείας τα προηγούμενα καθοριστικής σημασίας.
χρόνια, η ναυτιλιακή κοινότητα ήταν απροετοί- H βασική διαφορά του SIRE 2.0 είναι ότι δεν
μαστη. Πλέον, τα πλοία είναι καλύτερα προετοι- επικεντρώνεται μόνο στο hardware αλλά και στη
μασμένα για την αντιμετώπιση τέτοιων περιστα- διαδικασία και στη συμμετοχή του ανθρώπινου
τικών, λαμβάνοντας υπόψη και την εμπειρία των παράγοντα. Για μένα, σημαντική πρόκληση για
προηγούμενων χρόνων. Πάντως, οι νέες τεχνι- τον ανθρώπινο παράγοντα αποτελεί το situation
κές που χρησιμοποιούν οι πειρατές για την επιβί- awareness, το οποίο καλλιεργείται στον ναυτικό.
βαση σε πλοία οφείλουν να προβληματίσουν τη Είναι μια κουλτούρα που πρέπει να αποκτήσει
διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα. Είδαμε, για παρά- όλη η βιομηχανία. Η διαρκής εκπαίδευση των
δειγμα, πρόσφατα ότι οι Χούθι επιτέθηκαν σε ναυτικών θα πρέπει να θεωρείται για τις εται-
πλοίο με ελικόπτερο, ένα περιστατικό το οποίο ρείες επένδυση και όχι κόστος.
μας αιφνιδίασε όλους, καθώς τα πλοία δεν είναι Πάντως, στόχος είναι η μετάβαση στο SIRE
κατάλληλα προετοιμασμένα για την αναχαίτιση 2.0 να πραγματοποιηθεί όσο πιο ομαλά γίνε-
τέτοιου είδους επιθέσεων. ται. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στη Φάση 3.
Με τα σημερινά δεδομένα, δεν βλέπω μια Μέχρι το καλοκαίρι μπορεί οποιαδήποτε εται-
μακροπρόθεσμη αναδιάταξη των routes και δεν ρεία να κάνει επιθεωρήσεις σύμφωνα με τις
πιστεύω συνεπακόλουθα ότι θα επέλθει αύξηση προδιαγραφές του SIRE 2.0, χωρίς ωστόσο οι
35