Page 26 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
P. 26

ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ


                                  ❸      Τα τελευταία χρόνια, funds και επεν-  ντούχους επαγγελματίες, προσελκύοντας πολλές
                                         δυτικές τράπεζες (π.χ. JP Morgan)   εταιρείες του ευρύτερου cluster.
                                         εισέρχονται στη διαχείριση πλοίων.   Αυτό που παρουσιάζει ενδιαφέρον είναι ότι, τα
                                         Για ποιους λόγους επιλέγουν να δρα-  τελευταία χρόνια, και ξένων συμφερόντων εται-
                                         στηριοποιούνται στη ναυτιλία, η οποία   ρείες καταλήγουν στο ίδιο συμπέρασμα και επι-
                                         ως αγορά καταγράφει υψηλή μεταβλη-  λέγουν την παρουσία τους στην Ελλάδα.
                                         τότητα;                          Σε ό,τι αφορά  τη διείσδυση  του  third-party
                                  Είναι μια πολύ καλή ερώτηση. Interunity Group   management στην Ελλάδα, θεωρώ ότι συντε-
                                  και SOKANA αποτελούν ένα καλό παράδειγμα,   λείται πιο αργά απ’ ό,τι αρχικά ανέμεναν αυτές
                                  καθότι διαχειριζόμαστε σημαντικά κεφάλαια που   οι εταιρείες. Και αυτό διότι οι ελληνικών συμφε-
                                  προέρχονται από θεσμικούς επενδυτές.    ρόντων εταιρείες έχουν διαφορετική κουλτούρα
                                  Νομίζω ότι σημαντική είναι η ικανότητα να μπορεί   και ακολουθούν ένα περισσότερο οικογενειακό
                                  μια εταιρεία να προσφέρει ένα ολοκληρωμένο   μοντέλο. Είναι δύσκολο γι’ αυτές, από άποψη
                                  ναυτιλιακό μοντέλο.                     κουλτούρας, να κάνουν outsourcing τη διαχείριση
                                  Αναφορικά με τη δική μας περίπτωση, είμαστε   πλοίων τους. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες επιχειρούν
                                  ένας ολοκληρωμένος διαχειριστής που συνδυά-  να έχουν τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας τους,
                                  ζει τη διαχείριση φορτίου και εμπορευμάτων με   ενώ επιχειρηματίες σε άλλα ναυτιλιακά κράτη
                                  την τεχνική διαχείριση μέχρι το equity ownership,   ακολουθούν μια διαφορετική προσέγγιση, όπου
                                  δηλαδή μια κοινή δομή μεταξύ ημών και των   η τεχνική διαχείριση είναι ένα βοηθητικό στοιχείο
                                  θεσμικών εταίρων μας.                   γι’ αυτούς.
                                  Η JP Morgan είναι ένα πολύ ενδιαφέρον παρά-  Το δεύτερο μέρος της ερώτησής σας είναι πιο
                                  δειγμα καθετοποίησης, όπου, για παράδειγμα,   αμφιλεγόμενο και οι απόψεις ποικίλλουν. Εν
                                  συνδέει την ιδιοκτησία περιουσιακών στοιχείων   μέσω τεχνολογικών και περιβαλλοντικών προ-
                                  πρώτων υλών, όπως τα ανθρακωρυχεία, με το   κλήσεων, το scale καθίσταται σημαντικό στοιχείο.
                                  πλοίο και –ενδεχομένως– με έναν τελικό χρήστη,   Ιδιαίτερα για τα δεξαμενόπλοια, η αγορά των
           Οι άνθρωποι είναι      όπως έναν σταθμό ηλεκτροπαραγωγής.      οποίων διέπεται από αυστηρότερα κανονιστικά
             που καθιστούν        Το «πάντρεμα» της αλυσίδας αξίας και των διαφο-  πλαίσια, σε σχέση για παράδειγμα με την αγορά
           την Ελλάδα κέντρο      ρετικών νοοτροπιών και τεχνογνωσίας μπορεί να   των bulk carriers, και το να είσαι ανταγωνιστικός
          αριστείας αναφορικά     είναι εξαιρετικά προσοδοφόρο και να επιτρέψει   είναι μεγάλο στοίχημα. Μέχρι στιγμής, τα bulk
          με τις ναυτιλιακές      σε μια εταιρεία να αποκτήσει μεγαλύτερο εύρος   carriers, τα οποία αποτελούν τη μερίδα του λέο-
            δραστηριότητες.       του ναυτιλιακού κύκλου.                 ντος της αγοράς, έχουν «προστατευτεί» από την
                                                                          ανάγκη ύπαρξης scale. Ωστόσο, αυτό αλλάζει και
                                  ❹      Ένα τέτοιο μοντέλο δεν ακολουθούν   το third-party management θα καταστεί ελκυστι-
                                         συχνά και οι μεγάλες μεταλλευτικές   κότερο για τους μικρότερους πλοιοκτήτες.
                                         εταιρείες, όπως η Vale;
                                  Ναι, αλλά δεν λύνουμε απαραίτητα το ίδιο πρό-  ❻  Mε βάση τις σημαντικές μεταβολές
                                  βλημα. Η Vale, για παράδειγμα, που μεταφέρει   στις εμπορευματικές μεταφορές τα
                                  σιδηρομετάλλευμα από τη Βραζιλία, πρέπει να    τελευταία χρόνια, πόσο πιθανό είναι να
                                  ανταγωνιστεί τις αυστραλιανές εταιρείες που    δούμε ναυτιλιακές εταιρείες να μετα-
                                  μεταφέρουν σιδηρομετάλλευμα στην Κίνα, σε      τρέπονται σε σχήματα παροχής ολο-
                                  πολύ μικρότερες αποστάσεις. Έτσι, έχει νόημα   κληρωμένων μεταφορικών υπηρεσιών;
                                  για τη Vale να δημιουργήσει προβλεψιμότητα και   Θεωρώ ότι υπάρχουν δύο απαντήσεις. Η ερώτηση
                                  να κλειδώσει ένα σημαντικό μέρος του κόστους   εδώ δεν αφορά το αν η παροχή ολοκληρωμένων
                                  μεταφοράς, ώστε να διασφαλίσει ότι θα παρα-  μεταφορικών υπηρεσιών είναι καλύτερη ή πιο
                                  μείνει ανταγωνιστική.                   αποδοτική.
                                                                          Μερικές φορές, η ειδίκευση σε συγκεκριμένα
                                  ❺      H Αθήνα/Πειραιάς συγκεντρώνει έναν   μέρη των αλυσίδων αξίας μπορεί να αποφέρει
                                         ολοένα αυξανόμενο αριθμό third-party   καλύτερα αποτελέσματα. Λαμβάνοντας υπόψη
                                         management εταιρειών. Για ποιους   την υψηλή μεταβλητότητα της ναυτιλίας, θεωρώ
                                         λόγους καταγράφεται αυτή η τάση;   ότι η ενσωμάτωση τμημάτων της αλυσίδας αξίας
                                         Θεωρείτε  ότι  αποτελεί  μονόδρομο   (όπως συζητήσαμε νωρίτερα) μπορεί να κατα-
                                         για τις μικρότερες εταιρείες εν μέσω   στήσει μια εταιρεία πιο ανθεκτική και η SOKANA
                                         σημαντικών προκλήσεων για τη ναυ-  είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα αυτού. Η εστίασή
                                         τιλία;                           μας στις εμπορευματικές μεταφορές, στο φορτίο
                                  Οι άνθρωποι είναι που καθιστούν την Ελλάδα   καθώς και στην ιδιοκτησία πλοίων μάς καθιστά πιο
                                  κέντρο αριστείας αναφορικά με τις ναυτιλιακές   ανθεκτικούς στους κύκλους της αγοράς.
                                  δραστηριότητες. Η Ελλάδα διαθέτει πολύ ταλα-  Στην περίπτωση ενός αποκλειστικά tonnage


         26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31