Page 25 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
P. 25

Ο κ. Γεώργιος Μάνγκος συνομιλεί με τα Ναυτικά Χρονικά για τις νέες τάσεις της ναυτιλιακής
            χρηματοδότησης και τους λόγους για τους οποίους η Αθήνα/Πειραιάς συνεχίζει να αποτελεί
            ένα παράδειγμα αριστείας για τις ναυτιλιακές δραστηριότητες. Ακόμη, σχολιάζει τις
            συνθήκες της ναυλαγοράς των δεξαμενόπλοιων και τον ρόλο των ναυτικών στην πράσινη
            μετάβαση της ναυτιλίας.







                             ΥΓΙΕΣ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ


                             ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ



                             ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ











            Συνέντευξη του       ❶      H ναυτιλία δεν είναι ο μόνος κλάδος που   Η ναυτιλία, στη συντριπτική της πλειονότητα, βασι-
            κ. Γεωργίου Μάνγκου,        επιταχύνει την ενεργειακή της μετά-  ζόταν στο asset-based lending. Ένας από τους
            Co-Founder της SOKANA,
                                        βαση. Υπό αυτό το πρίσμα, θεωρείτε ότι   βασικούς κινδύνους που περιέβαλαν τον κλάδο
            στον Γιάννη Θεοδωρόπουλο    η πράσινη ναυτιλιακή χρηματοδότηση   ήταν το γεγονός ότι οι κύριες τράπεζες προωθού-
                                        καθίσταται ακόμα δυσκολότερη δεδομέ-  σαν το balance sheet lending, μια τάση που θα
                                        νου του υψηλού ανταγωνισμού;     ανάγκαζε τις εταιρείες να υποβάλλουν εκθέσεις
                                 Η αίσθησή μου είναι ότι αυτό που εμποδίζει την   και να δομούνται διαφορετικά, δημιουργώντας ένα
                                 πράσινη χρηματοδότηση γενικά είναι η δυσκολία   «κεφαλαιακό κενό». Τότε ήταν που εμφανίστηκαν
                                 επίτευξης αποδεκτών αποδόσεων, δεδομένου   οι εναλλακτικοί δανειστές και κάλυψαν το κενό,
                                 ότι ένα μέρος της κερδοφορίας εξαρτάται από τα   καθότι πολλά χρήματα μπορούν να κερδηθούν
                                 κυβερνητικά κανονιστικά πλαίσια, τα οποία με τη   στο asset-based lending. Κατά τη γνώμη μου, η
                                 σειρά τους βασίζονται σε συγκεκριμένους τεχνο-  ταχύτητα με την οποία καλύφθηκε το κεφαλαιακό
                                 λογικούς στόχους για τη ναυτιλία.       «κενό» ήταν εκπληκτική. Ο διαχωρισμός αυτός
                                 Το ρυθμιστικό πλαίσιο δεν έχει αυστηροποιηθεί   αντανακλάται στις τιμές.
                                 πλήρως προσώρας προκειμένου να έχει τον απα-  Οι εταιρείες με ολοκληρωμένους ισολογισμούς
                                 ραίτητο αντίκτυπο. Και μέχρι να αυστηροποιηθεί το   μπορούν να δανειστούν με εξαιρετικά χαμηλά
                                 ρυθμιστικό πλαίσιο, νομίζω ότι θα είναι δύσκολο να   επιτόκια, την ίδια ώρα που οι υγιείς εταιρείες με
                                 καταγράψει κανείς σημαντικά κέρδη από τη χρη-  ισχυρούς ισολογισμούς, οι οποίες όμως προτιμούν
                                 ματοδότηση της πράσινης ναυτιλίας, παρά το γεγο-  το balance sheet lending, δανείζονται λίγο ακριβό-
                                 νός ότι τράπεζες με μεγάλα χαρτοφυλάκια πιέζουν   τερα, ενώ από την άλλη υπάρχουν ακόμη διαθέ-
                                 προς αυτή την κατεύθυνση. Συνοψίζοντας, θεωρώ   σιμα κεφάλαια από εναλλακτικούς δανειστές, των
                                 ότι υπάρχουν κεφάλαια για κερδοφορία, ωστόσο   οποίων το κόστος μπορεί να είναι υψηλό.
                                 χρειάζεται να επιταχυνθούν η τεχνολογική ανά-  Η άποψή μου είναι ότι η πράσινη ναυτιλιακή χρημα-
                                 πτυξη και το ρυθμιστικό πλαίσιο για να συμβεί αυτό.  τοδότηση θα αποτελέσει μία από αυτές τις διαθέσι-
                                                                         μες επιλογές, η οποία θα προσελκύσει τις εταιρείες
                                 ❷      Βλέπετε να αναδύονται νέες τάσεις στη   που είναι σε θέση να αλλάξουν αποδεδειγμένα το
                                        ναυτιλιακή χρηματοδότηση;        πράσινο αποτύπωμά τους. Ωστόσο, πιστεύω ότι
                                 Νομίζω ότι αυτό που είναι πραγματικά ενδιαφέρον   θα υπάρχει πάντα χώρος για άλλους δανειστές
                                 είναι ότι βλέπουμε σιγά σιγά την πρώτη μεγάλη διά-  να κερδίζουν χρήματα από το asset-based lending
                                 σπαση να λαμβάνει χώρα, καθώς το asset-based   που δεν πληρούν τα πράσινα κριτήρια. Σε γενικές
                                 lending και το balance sheet lending αρχίζουν να   γραμμές, θα έλεγα ότι εξακολουθεί να διαφαίνε-
                                 αναπτύσσονται ως δύο ξεχωριστές τάσεις στη   ται ένα αρκετά υγιές περιβάλλον για τη ναυτιλιακή
                                 ναυτιλία.                               χρηματοδότηση.


                                                                                                             25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30