Page 156 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 156
Ο OΡΙΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ
συσκευασμένο φορτίο κοντέινερ, επικαθήμενο θέση στοιβασίας στο πλοίο, με αποτέλεσμα να
αμάξωμα ή όχημα. διακυβεύεται η ασφάλεια του πλοίου.
Ο στόχος του Κώδικα Πρακτικής του IMO/ILO/ Είναι σημαντικό όλο το προσωπικό που εμπλέκε-
UNECE για τη συσκευασία των μονάδων μετα- ται στη συσκευασία, στη σφράγιση ασφαλείας,
φοράς φορτίου (Κώδικας CTU) είναι να παρέ- στον χειρισμό, στη μεταφορά και στην επεξερ-
χει συμβουλές για την ασφαλή συσκευασία γασία του φορτίου να γνωρίζει την ανάγκη για
των μονάδων μεταφοράς φορτίου (CTU) στους επαγρύπνηση και επιμέλεια στην εφαρμογή
υπευθύνους αναφορικά με τη συσκευασία και πρακτικών διαδικασιών για την ενίσχυση της
την ασφάλιση του φορτίου και σε εκείνους που ασφάλειας, σύμφωνα με την εθνική νομοθε-
εκπαιδεύουν άτομα για να συσκευάζουν τέτοιες σία και διεθνείς συμφωνίες. Οδηγίες σχετικά
μονάδες. Στόχος είναι, επίσης, να περιγραφούν με τις πτυχές ασφαλείας της κίνησης CTU που
θεωρητικές λεπτομέρειες για τη συσκευασία, την προορίζονται για θαλάσσια μεταφορά υπάρ-
ασφάλιση καθώς και την παροχή μέτρων για την χουν στη Διεθνή Σύμβαση για την Ασφάλεια
ασφαλή συσκευασία του φορτίου σε CTU. της Ζωής στη Θάλασσα (SOLAS 1974), όπως
Εκτός από τις συμβουλές προς τον συσκευαστή τροποποιήθηκε με τον κώδικα για την Ασφάλεια
(packer), ο Κώδικας CTU παρέχει επίσης πληρο- Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων (ISPS
φορίες και συμβουλές σε όλους τους εμπλεκομέ- CODE) στα Πρότυπα και στις Προδιαγραφές
νους στην εφοδιαστική αλυσίδα έως και εκείνους που αναπτύχθηκαν ή αναπτύσσονται από τον
που εμπλέκονται στο άνοιγμα της CTU. Διεθνή Οργανισμό Τυποποίησης (ISO) για την
Ακατάλληλα συσκευασμένο και ασφαλισμένο αντιμετώπιση της διαχείρισης της ασφάλειας
φορτίο, χρήση ακατάλληλων CTU και υπερφόρ- φορτίου και άλλες πτυχές της ασφάλειας της
τωση ενδέχεται να θέσουν σε κίνδυνο το προσω- εφοδιαστικής αλυσίδας.
πικό κατά τη διάρκεια των εργασιών χειρισμού Ο Κώδικας πρακτικών για την ασφαλή συσκευ-
και μεταφοράς. ασία των μονάδων φορτίου αποτελείται από
Λανθασμένη δήλωση του φορτίου μπορεί επί- δεκατρία κεφάλαια, καθένα από τα οποία
σης να προκαλέσει επικίνδυνες καταστάσεις. συμπεριλαμβάνει από ένα έως περισσότερα
Η εσφαλμένη δήλωση της ακαθάριστης μάζας παραρτήματα.
της CTU μπορεί να οδηγήσει σε υπερφόρτωση Μετά την εισαγωγή στο κεφάλαιο 1, το κεφά-
ενός φορτηγού οχήματος ή ενός σιδηροδρομι- λαιο 2 παραθέτει τους ορισμούς των όρων που
κού βαγονιού ή στην κατανομή σε ακατάλληλη χρησιμοποιούνται σε ολόκληρο τον Κώδικα. Το
κεφάλαιο 3 παρέχει μια επισκόπηση των βασι-
κών θεμάτων ασφάλειας τα οποία σχετίζονται
με τη συσκευασία CTU, που περιγράφεται εν
συντομία ως «τι πρέπει και τι δεν πρέπει». Το
Κεφάλαιο 4 προσδιορίζει τις αλυσίδες ευθύνης
και επικοινωνίας για τους εμπλεκομένους στην
εφοδιαστική αλυσίδα, ενώ το κεφάλαιο 5 περι-
γράφει τις συνθήκες –δυνάμεις επιτάχυνσης
και κλίμα– στις οποίες εκτίθεται μια CTU κατά
τη μεταφορά. Το κεφάλαιο 6 (ιδιότητες CTU), το
κεφάλαιο 7 (καταλληλότητα CTU) και το κεφά-
λαιο 8 (άφιξη, έλεγχος και τοποθέτηση των CTU)
θα πρέπει να ληφθούν υπόψη για την επιλογή
της κατάλληλης CTU για το φορτίο που θα μετα-
φερθεί. Το κεφάλαιο 9 (συσκευασία φορτίου
σε CTU) είναι το βασικό κεφάλαιο αυτού του
Κώδικα ,που ασχολείται με την πραγματική επι-
λογή και τις διαδικασίες της συσκευασίας. Το
κεφάλαιο 10 παρέχει πρόσθετες συμβουλές για
τη συσκευασία επικίνδυνων εμπορευμάτων, ενώ
το κεφάλαιο 11 περιγράφει τις ενέργειες που
απαιτούνται για την ολοκλήρωση της συσκευα-
σίας. Το κεφάλαιο 12 περιλαμβάνει συμβουλές
σχετικά με την παραλαβή και την αποσυσκευ-
ασία των CTU, ενώ το κεφάλαιο 13 περιγράφει
τα απαιτούμενα προσόντα του προσωπικού που
ασχολείται με τη συσκευασία CTU.
154