Page 108 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024
P. 108
ΔΙΕΘΝΗ ΥΔΑΤΑ
Σαουδικής Αραβίας, ηγείται των προσπαθειών Ωστόσο, το να τεθεί σε ισχύ ένας τέτοιος αποκλει-
για τη διεύρυνση της ομάδας BRICS, για να γίνει 60 VLCCs πλέουν σμός είναι σύνθετο εγχείρημα, δεδομένου ότι θα
το αντίβαρο στη Δύση. καθημερινά πρέπει να διασφαλίζεται ότι πλοία που κατευθύνο-
Η διεύρυνση μπορεί ενισχύσει τη διακηρυγμένη μεταξύ Αραβικού νται προς συμμαχικά κράτη των ΗΠΑ, όπως είναι
φιλοδοξία της ομάδας να γίνει ηγέτιδα στο νότιο Κόλπου και η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα, δεν κινδυνεύουν και
ημισφαίριο, αν και η Αργεντινή διαμήνυσε τον κινεζικών δεν παρεμποδίζονται.
Νοέμβριο ότι δεν θα δεχτεί την πρόσκληση να λιμένων.
ενταχθεί στην ομάδα των BRICS. «ΜΠΛΌΚΌ» ΤΗΣ ΜΑΛΑΙΣΙΑΣ
ΣΤΑ ΙΣΡΑΗΛΙΝΑ ΠΛΌΙΑ
ΚΙΝΑ-ΤΑΪΒΑΝ: ΕΙΝΑΙ Ό ΙΝΔΙΚΌΣ «Απαγορευτικό» στα πλοία με σημαία Ισραήλ
ΩΚΕΑΝΌΣ ΕΝΑ ΑΠΌ ΤΑ «ΜΕΓΑΛΑ» να δέσουν στα λιμάνια της έθεσε η Μαλαισία,
ΌΠΛΑ ΤΩΝ ΗΠΑ; μετά από απόφαση του πρωθυπουργού Anwar
Οι γεωπολιτικοί τριγμοί σε παγκόσμια κλίμακα Ibrahim.
έχουν αποτελέσει χαρακτηριστικό των τελευταίων Επιπλέον, η χώρα της νοτιοανατολικής Ασίας
ετών. Καθώς οι συγκρούσεις σε Μέση Ανατολή θα απαγορεύει σε κάθε πλοίο που κατευθύνεται
και Ανατολική Ευρώπη μαίνονται, τα βλέμματα προς το Ισραήλ να φορτώνει στα λιμάνια της
στρέφονται εκ νέου σε μία εκ των σημαντικότερων Μαλαισίας, θέλοντας να στείλει ένα ξεκάθαρο
συγκρούσεων που βρίσκεται στον ορίζοντα, εκείνη μήνυμα ότι δεν επιθυμεί κανενός είδους συνερ-
με επίκεντρο την Ταϊβάν. γασία με το Ισραήλ, ανέφερε στα τοπικά ΜΜΕ ο
Με αφορμή το πώς εκτυλίσσονται οι συγκρούσεις υπουργός Επικοινωνίας Fahmi Fadzil.
στην Ανατολική Ευρώπη και στη Μέση Ανατολή, Στην επίσημη ανακοίνωση της κυβέρνησης τονί-
πρόσφατο δημοσίευμα του Reuters αναλύει την ζεται ότι «η Μαλαισία είναι πεπεισμένη ότι η
ενδεχόμενη σύρραξη για την Ταϊβάν υπό ένα νέο απόφαση δεν θα επηρεάσει τις εμπορικές δρα-
πρίσμα. Αντί απλώς να εξετάσει κατά πόσο η κινε- στηριότητες της χώρας». Ο Μαλαισιανός πρω-
ζική στρατιωτική ισχύς θα είναι αρκετή για ένα θυπουργός γνωστοποίησε ότι πλοία της ZIM δεν
αποφασιστικό και καθοριστικό χτύπημα ή κατά θα ελλιμενίζονται σε κανένα λιμάνι της χώρας.
πόσο οι ΗΠΑ θα είναι σε θέση να αποτρέψουν τις Η εν λόγω απαγόρευση θα είναι μόνιμη και με
κινεζικές φιλοδοξίες, το δημοσίευμα εξετάζει ένα άμεση ισχύ, σύμφωνα με τον Anwar Ibrahim.
μέλλον στο οποίο η σύγκρουση για την Ταϊβάν θα
Στο πλαίσιο αυτό, ο Ινδικός Ωκεανός δύναται να ΓΑΛΑΖΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
έχει διάρκεια μηνών ή ακόμα και ετών.
αποτελέσει την «αχίλλειο πτέρνα» της Κίνας. Η
ανάλυση του Reuters φτάνει στο εν λόγω συμπέ- ΑΚΌΜΑ ΕΝΑ ΒΗΜΑ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΤΌΥ
ρασμα λαμβάνοντας υπόψη τον καθοριστικό ρόλο YACHTING ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΌΧΗ
του Ινδικού Ωκεανού για τις θαλάσσιες εισαγω- Σε λειτουργία τέθηκε από τις 29 Δεκεμ-
γές της Κίνας, καθώς και την ισχύ που κατέχουν βρίου 2023 η ηλεκτρονική εφαρμογή του
οι ΗΠΑ στα συγκεκριμένα ύδατα. e-CharterPermission στον ιστότοπο echarter.
Σχεδόν κάθε μέρα, εξήντα πλήρως έμφορτα yna.gov.gr, η οποία σηματοδοτεί ένα ακόμα
VLCCs πλέουν μεταξύ Αραβικού Κόλπου και κινε- βήμα μετάβασης του yachting στην ψηφιακή
ζικών λιμένων, μεταφέροντας περίπου το ήμισυ εποχή και το άνοιγμα της αγοράς.
του πετρελαίου που χρειάζεται η δεύτερη μεγα- Η εν λόγω εφαρμογή είναι μια απλοποιημένη
λύτερη οικονομία παγκοσμίως για να καλύψει τις διαδικασία, μέσω υπηρεσίας μιας στάσης,
ανάγκες της. Προτού τα πλοία αυτά εισέλθουν στη που θα διευκολύνει τη δραστηριοποίηση του
Νότια Σινική Θάλασσα, όπου η ισχύς της Κίνας yachting στην Ελλάδα. Παράλληλα, μέσω της
είναι σημαντική, διέρχονται μαζί με άλλα πλοία, λειτουργίας της, θα καταστούν εφικτά η κατα-
που προέρχονται από Αφρική και Βραζιλία, από γραφή, η παρακολούθηση και ο έλεγχος της
τον Ινδικό Ωκεανό. πραγματικής δραστηριοποίησης των πλοίων
Στην περίπτωση ενός πολέμου διαρκείας, οι ΗΠΑ που αφορά η συγκεκριμένη υπηρεσία.
θα μπορούσαν να επιλέξουν να πραγματοποι- Σημειώνεται ότι η απελευθέρωση των δυνάμεων
ήσουν μπλόκο στα πλοία αυτά και να μην επι- του θαλάσσιου τουρισμού θα συμβάλει καθορι-
τρέπουν τη διέλευση πλοίων από τα Στενά της στικά στην ανάπτυξη του εγχώριου cluster του
Μαλάκκα. Η εν λόγω επιλογή θεωρείται κίνηση yachting, στον πολλαπλασιασμό των θέσεων
με στόχο την άσκηση πίεσης στην Κίνα, ώστε να εργασίας, στην κινητροδότηση των commercial
μην προχωρήσει σε κάποια στρατηγική ενέργεια yachts για homeporting σε ελληνικούς λιμένες
με επίκεντρο την Ταϊβάν. Από την άλλη, εφόσον και γενικότερα στην οικονομική ανάπτυξη της
προχωρήσει, συνιστούν έναν τρόπο αύξησης του χώρας. Αυτό αποτελεί και πρωταρχικό στόχο του
κόστους μιας τέτοιας απόφασης. Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτι-
106