Page 116 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - Ιανουάριος 2023
P. 116

ΕΡΕΥΝΑ



































       σύνολο του στόλου αλλά και μεγαλύ-  ζόμενα, δίνουν μια πρώτη εικόνα των   μενόπλοια. Αντιθέτως, οι εταιρείες
       τερης ηλικίας. Ο στόλος των μικρών   βασικών δομικών χαρακτηριστικών   μεγάλου μεγέθους έχουν διευρύνει το
       εταιρειών έχει κατά μέσο όρο χωρη-  αυτής της ομάδας.         διαχειριστικό τους προφίλ, καθώς το
       τικότητα 59.196 dwt έναντι 85.004   Όσον αφορά τις μεγάλες εταιρείες,   76% του στόλου τους αποτελείται από
       dwt του συνόλου του στόλου. Μάλι-  διαχειρίζονται στόλους μικρότερης   bulk carriers και δεξαμενόπλοια, ενώ
       στα, τα  περισσότερα  πλοία του   ηλικίας, γεγονός που αντανακλά την   το 15% αποτελείται από πλοία μετα-
       στόλου των μικρών εταιρειών είναι   ικανότητα ανανέωσης των στόλων   φοράς εμπορευματοκιβωτίων.
       μικρότερα από 59.196 dwt, καθώς η   τους και διατήρησης της ανταγω-  Οι εταιρείες μικρού μεγέθους επικε-
       διάμεσος είναι επίσης μικρότερη του   νιστικότητάς τους στον παγκόσμιο   ντρώνονται περισσότερο στη μετα-
       μέσου όρου. Η τελευταία παρατή-  ναυτιλιακό στίβο. Ο μέσος όρος ηλι-  φορά χύδην ξηρών φορτίων, καθώς
       ρηση ισχύει για όλες τις κατηγορίες   κίας του στόλου που διαχειρίζονται   το 66% των πλοίων των στόλων τους
       μεγέθους εταιρειών αλλά και για το   οι εταιρείες μεγάλου μεγέθους είναι   είναι bulk carriers (550 από τα 835
       σύνολο του στόλου.             11,2 έτη, ενώ η διάμεσος 11 έτη.   πλοία). Από την άλλη, παρότι η μετα-
       Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η μέση   Η ανάλυση των κριτηρίων «χωρητι-  φορά πετρελαίου  και παραγώγων
       ηλικία του στόλου των εταιρειών. Οι   κότητα» και «ηλικία» πλοίων οδηγεί   συνιστά σημαντικό μέρος της δρα-
       μικρές εταιρείες διαχειρίζονται στό-  στη διαπίστωση της μεγαλύτερης  στηριοποίησής τους στις διεθνείς
       λους μεγαλύτερης ηλικίας: Ο μέσος   βαρύτητας των μεγάλων επιχειρή-  αγορές, μονάχα το 24% των πλοίων
       όρος της ηλικίας των πλοίων που  σεων στη διαμόρφωση των ποιοτι-  τους είναι δεξαμενόπλοια, έναντι 32%
       διαχειρίζονται οι εταιρείες μικρού  κών χαρακτηριστικών του στόλου.  επί του συνόλου του στόλου. Επι-
       μεγέθους είναι 15 έτη (έναντι 12,1                            πλέον, μόλις το 2% των πλοίων τους
       ετών επί του συνόλου του στόλου).  ΤΥΠΟΣ ΠΛΟΙΟΥ               είναι containerships, με το αντίστοιχο
       Ακόμη, η διάμεσος ηλικίας είναι  Ο κύριος όγκος του στόλου του Πει-  ποσοστό επί του συνόλου του στόλου
       μικρότερη του μέσου όρου, συνεπώς   ραιά/Αθήνας αποτελείται από bulk  των εταιρειών να ανέρχεται σε 9%.
       τα μισά πλοία είναι μικρότερα των  carriers (2.589 πλοία – 50% του στό-  Όσον αφορά τις εταιρείες μεσαίου
       13 ετών και η σημαντική απόκλιση  λου) και δεξαμενόπλοια (1.670 πλοία   μεγέθους, η εικόνα στη διαχείριση
       μέσου όρου και διαμέσου οφείλεται   – 32% του στόλου). Συνεπώς, το 82%   bulk carriers  και  containerships
       σε κάποια υπερήλικα πλοία, τα οποία   των πλοίων αφορά τη δραστηριοποί-  είναι παρόμοια με εκείνη των μικρών
       θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν  ηση των εταιρειών στις αγορές της   εταιρειών: το 61% των πλοίων που
       και ακραίες παρατηρήσεις.      μεταφοράς χύδην φορτίων.       διαχειρίζονται οι μεσαίες εται-
       Είναι, δηλαδή, εμφανές ότι οι εται-  Η εστίαση αυτή καθίσταται ακόμα  ρείες είναι bulk carriers και το 2%
       ρείες μικρού μεγέθους διαχειρίζο-  εντονότερη για τις εταιρείες μικρού  containerships. Ακόμη, το 32% των
       νται πλοία που αφενός είναι μικρό-  και μεσαίου μεγέθους: Το 90% του   πλοίων των μεσαίων εταιρειών είναι
       τερου μεγέθους από τα πλοία των  στόλου των εταιρειών μικρού μεγέ-  δεξαμενόπλοια (ίδιο ποσοστό με
       άλλων κατηγοριών εταιρειών και   θους και το 93% του στόλου των  το αντίστοιχο επί του συνόλου των
       αφετέρου μεγαλύτερης μέσης ηλι-  εταιρειών μεσαίου μεγέθους απαρ-  εταιρειών).
       κίας. Αυτά τα δύο στοιχεία, συνδυα-  τίζεται από bulk carriers και δεξα-  Στις μεγάλες εταιρείες, η διαχεί-


       114
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121