Page 116 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - Ιανουάριος 2023
P. 116
ΕΡΕΥΝΑ
σύνολο του στόλου αλλά και μεγαλύ- ζόμενα, δίνουν μια πρώτη εικόνα των μενόπλοια. Αντιθέτως, οι εταιρείες
τερης ηλικίας. Ο στόλος των μικρών βασικών δομικών χαρακτηριστικών μεγάλου μεγέθους έχουν διευρύνει το
εταιρειών έχει κατά μέσο όρο χωρη- αυτής της ομάδας. διαχειριστικό τους προφίλ, καθώς το
τικότητα 59.196 dwt έναντι 85.004 Όσον αφορά τις μεγάλες εταιρείες, 76% του στόλου τους αποτελείται από
dwt του συνόλου του στόλου. Μάλι- διαχειρίζονται στόλους μικρότερης bulk carriers και δεξαμενόπλοια, ενώ
στα, τα περισσότερα πλοία του ηλικίας, γεγονός που αντανακλά την το 15% αποτελείται από πλοία μετα-
στόλου των μικρών εταιρειών είναι ικανότητα ανανέωσης των στόλων φοράς εμπορευματοκιβωτίων.
μικρότερα από 59.196 dwt, καθώς η τους και διατήρησης της ανταγω- Οι εταιρείες μικρού μεγέθους επικε-
διάμεσος είναι επίσης μικρότερη του νιστικότητάς τους στον παγκόσμιο ντρώνονται περισσότερο στη μετα-
μέσου όρου. Η τελευταία παρατή- ναυτιλιακό στίβο. Ο μέσος όρος ηλι- φορά χύδην ξηρών φορτίων, καθώς
ρηση ισχύει για όλες τις κατηγορίες κίας του στόλου που διαχειρίζονται το 66% των πλοίων των στόλων τους
μεγέθους εταιρειών αλλά και για το οι εταιρείες μεγάλου μεγέθους είναι είναι bulk carriers (550 από τα 835
σύνολο του στόλου. 11,2 έτη, ενώ η διάμεσος 11 έτη. πλοία). Από την άλλη, παρότι η μετα-
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η μέση Η ανάλυση των κριτηρίων «χωρητι- φορά πετρελαίου και παραγώγων
ηλικία του στόλου των εταιρειών. Οι κότητα» και «ηλικία» πλοίων οδηγεί συνιστά σημαντικό μέρος της δρα-
μικρές εταιρείες διαχειρίζονται στό- στη διαπίστωση της μεγαλύτερης στηριοποίησής τους στις διεθνείς
λους μεγαλύτερης ηλικίας: Ο μέσος βαρύτητας των μεγάλων επιχειρή- αγορές, μονάχα το 24% των πλοίων
όρος της ηλικίας των πλοίων που σεων στη διαμόρφωση των ποιοτι- τους είναι δεξαμενόπλοια, έναντι 32%
διαχειρίζονται οι εταιρείες μικρού κών χαρακτηριστικών του στόλου. επί του συνόλου του στόλου. Επι-
μεγέθους είναι 15 έτη (έναντι 12,1 πλέον, μόλις το 2% των πλοίων τους
ετών επί του συνόλου του στόλου). ΤΥΠΟΣ ΠΛΟΙΟΥ είναι containerships, με το αντίστοιχο
Ακόμη, η διάμεσος ηλικίας είναι Ο κύριος όγκος του στόλου του Πει- ποσοστό επί του συνόλου του στόλου
μικρότερη του μέσου όρου, συνεπώς ραιά/Αθήνας αποτελείται από bulk των εταιρειών να ανέρχεται σε 9%.
τα μισά πλοία είναι μικρότερα των carriers (2.589 πλοία – 50% του στό- Όσον αφορά τις εταιρείες μεσαίου
13 ετών και η σημαντική απόκλιση λου) και δεξαμενόπλοια (1.670 πλοία μεγέθους, η εικόνα στη διαχείριση
μέσου όρου και διαμέσου οφείλεται – 32% του στόλου). Συνεπώς, το 82% bulk carriers και containerships
σε κάποια υπερήλικα πλοία, τα οποία των πλοίων αφορά τη δραστηριοποί- είναι παρόμοια με εκείνη των μικρών
θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ηση των εταιρειών στις αγορές της εταιρειών: το 61% των πλοίων που
και ακραίες παρατηρήσεις. μεταφοράς χύδην φορτίων. διαχειρίζονται οι μεσαίες εται-
Είναι, δηλαδή, εμφανές ότι οι εται- Η εστίαση αυτή καθίσταται ακόμα ρείες είναι bulk carriers και το 2%
ρείες μικρού μεγέθους διαχειρίζο- εντονότερη για τις εταιρείες μικρού containerships. Ακόμη, το 32% των
νται πλοία που αφενός είναι μικρό- και μεσαίου μεγέθους: Το 90% του πλοίων των μεσαίων εταιρειών είναι
τερου μεγέθους από τα πλοία των στόλου των εταιρειών μικρού μεγέ- δεξαμενόπλοια (ίδιο ποσοστό με
άλλων κατηγοριών εταιρειών και θους και το 93% του στόλου των το αντίστοιχο επί του συνόλου των
αφετέρου μεγαλύτερης μέσης ηλι- εταιρειών μεσαίου μεγέθους απαρ- εταιρειών).
κίας. Αυτά τα δύο στοιχεία, συνδυα- τίζεται από bulk carriers και δεξα- Στις μεγάλες εταιρείες, η διαχεί-
114