
Οι αλλεπάλληλες επιχειρήσεις των ΗΠΑ που έβαλαν στο στόχαστρο πλοία φορτωμένα πετρέλαιο της Βενεζουέλας απειλούν να προκαλέσουν ασφυξία στην οικονομία της, ενώ τροφοδοτούν την επωδό της κυβέρνησής της: ο Ντόναλντ Τραμπ επιδιώκει να ανατρέψει τον Νικολάς Μαδούρο για να τεθούν υπό αμερικανικό έλεγχο τα πλούτη της χώρας της Λατινικής Αμερικής.
Οι ΗΠΑ έχουν αναπτύξει αρμάδα πολεμικών πλοίων και υποβρυχίων και στρατιωτικά αεροσκάφη διαφόρων τύπων στην Καραϊβική στο πλαίσιο επιχείρησης που διατείνονται πως σκοπό έχει την καταπολέμηση της διακίνησης ναρκωτικών. Όμως πλέον συμπεριλαμβάνει την κατάσχεση manu militari δεξαμενόπλοιων με πετρέλαιο.
Aπό τα χρόνια του 1920 ως την εθνικοποίησή του το 1976, ήταν οι ΗΠΑ αυτές που εκμεταλλεύονταν το πετρέλαιο της Βενεζουέλας. Κατασκευάστηκαν πολλά αμερικανικά διυλιστήρια για να είναι σε θέση να επεξεργάζονται το αργό που αντλείται από το υπέδαφος της χώρας αυτής. Η Chevron είναι πλέον σήμερα η μοναδική αμερικανική επιχείρηση που επιτρέπεται να προμηθεύει με πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα την αμερικανική αγορά, με δεδομένο το εμπάργκο που είχε επιβληθεί από τον ίδιο τον Τραμπ κατά την πρώτη του θητεία, το 2019.
Πρόκειται για ποσότητα λίγο μεγαλύτερη από 200.000 βαρέλια την ημέρα, εξήγησε πηγή του τομέα στο Γαλλικό Πρακτορείο, η οποία μεταφέρεται με δεξαμενόπλοια τα οποία δεν υφίστανται αμερικανικές κυρώσεις και είναι κατά συνέπεια, τουλάχιστον στη θεωρία, προστατευμένα από τις αμερικανικές στρατιωτικές επιχειρήσεις.
Το πρώτο μεγάλο δεξαμενόπλοιο που συνελήφθη, τη 10η Δεκεμβρίου, το Skipper, οδηγήθηκε σε αμερικανικό λιμάνι και το φορτίο του κατασχέθηκε. Μετέφερε 1,9 εκατ. βαρέλια αργού, σύμφωνα με τον κ. Μαδούρο, ο οποίος κατήγγειλε την αμερικανική «πειρατεία» του. Η τύχη του δεύτερου, του Centuries, δεν είναι σαφής.
Ο Τραμπ διέταξε τον «πλήρη αποκλεισμό» των πλοίων που υφίστανται «κυρώσεις», εννοώντας αυτά που έχουν συμπεριληφθεί σε μαύρη λίστα του υπουργείου Οικονομικών στο πλαίσιο κυρώσεων και του εμπάργκο. Ωστόσο αναλυτές επισημαίνουν πως το μέτρο είναι πολύ αόριστα διατυπωμένο και μπορεί κατά συνέπεια να ερμηνευτεί πως αφορά κάθε πλοίο που μεταφέρει αργό από τη Βενεζουέλα, με μοναδική εξαίρεση αυτά της Chevron.
Για την ώρα, η πολιτική αυτή δεν εφαρμόζεται απαρέγκλιτα, αρκετά δεξαμενόπλοια πέρασαν ανεμπόδιστα. Όμως εγείρει κίνδυνο να αυξήσει τις τιμές των υδρομεταφορών ή να απωθήσει τις εφοπλιστικές εταιρείες σημείωσε ο Χουάν Σάμπο, σύμβουλος και πρώην πρόεδρος της κρατικής επιχείρησης πετρελαίου της Βενεζουέλας PdVSA.
Από το σύνολο της παραγωγής, που φθάνει περίπου το ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα, η Βενεζουέλα εξάγει κάπου 500.000 βαρέλια μέσω της μαύρης αγοράς, με προορισμό κυρίως την Ασία.«Αν υπάρξει αληθινός αποκλεισμός η παραγωγή θα σταματήσει πολύ γρήγορα, όπως όταν είχε γίνει η μεγάλη απεργία του 2002», εξήγησε πηγή του AFP στον τομέα, αναφερόμενη στις κινητοποιήσεις εναντίον του τότε προέδρου, του στο μεταξύ θανόντα σοσιαλιστή Ούγο Τσάβες.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Πλήγμα για τις εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας από τη Μαύρη Θάλασσα αποτελούν οι σφοδρές ρωσικές επιθέσεις σε λιμενικές εγκαταστάσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ουκρανικοί…

Η τεχνολογία θαλάσσιας μεταφοράς υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (LCO₂) αποτελεί κρίσιμο κρίκο στην αλυσίδα δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (Carbon Capture and Storage – CCS),…

Καθώς η υποβοήθηση πρόωσης από τον άνεμο έχει πλέον καθιερωθεί ως τεχνικά ώριμη λύση στη ναυτιλία, η εφαρμογή προηγμένων αεροδυναμικών τεχνολογιών, όπως τα αυτόνομα…

Η τεχνολογία του υγροποιημένου υδρογόνου αποκτά κομβικό ρόλο στη μετάβαση της Ευρώπης σε ένα καθαρό και ασφαλές ενεργειακό σύστημα. Αυτό οφείλεται στο ότι το…

Με ορμή διαφαίνεται πως θα εισέλθουν στο 2026 τα VLCCs, καθώς οι προοπτικές για τα θεμελιώδη μεγέθη προσφοράς και ζήτησης θα ευνοήσουν τη ναυλαγορά.…

Η τιμή του χρυσού έφθασε σήμερα στις αγορές της Ασίας τα 4.383,76 δολάρια ανά ουγγιά (31,10 γραμμάρια), ξεπερνώντας το προηγούμενο ιστορικό υψηλό που είχε…

Η μεταβλητότητα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Drewry, θα αποτελέσει τον κανόνα για τη ναυλαγορά των LPG carriers το 2026. Ο στόλος των gas carriers…

Δύο νέες συμφωνίες για τη χρηματοδότηση πλοίων της ανακοίνωσε η Okeanis Eco Tankers Corp. της οικογένειας Αλαφούζου. Συγκεκριμένα, στις 19 Δεκεμβρίου 2025, η εταιρεία…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ