
Η δευτερογενής αγορά ξηρού φορτίου το 2025 χαρακτηρίζεται από ισχυρή ρευστότητα, ωστόσο η έκθεση της ναυλομεσιτικής Xclusiv αποκαλύπτει δύο εκ διαμέτρου αντίθετες στρατηγικές σε ό,τι αφορά τα δύο κυρίαρχα κράτη της ναυτιλιακής βιομηχανίας, την Ελλάδα και την Κίνα. Η τελευταία ηγείται της κούρσας με 216 αγορές, επιβεβαιώνοντας τον ρόλο της ως κυρίαρχο παίκτη της επιθετικής επέκτασης του στόλου. Στον αντίποδα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες, με 126 αγορές αλλά και 139 πωλήσεις, κινούνται με σαφή διάθεση ποιοτικής αναδιάρθρωσης και όχι άκριτης μεγέθυνσης.
Η υψηλή δραστηριότητα στις πωλήσεις αφορά κυρίως παλαιότερες μονάδες Supramax και Panamax (ηλικίας 11-25 ετών), μια κλασική κίνηση «εκκαθάρισης» με στόχο τη μείωση της έκθεσης σε υψηλά λειτουργικά κόστη (OPEX). Τα κεφάλαια αυτά ανακυκλώνονται στοχευμένα σε νεότερο ηλικιακά τονάζ, με τα Handies, τα Ultramaxes και τα Kamsarmaxes να κυριαρχούν στις προτιμήσεις. Ειδικότερα, η εστίαση σε πλοία ηλικίας 6-15 ετών (και eco-tonnage 0-5 ετών) καταδεικνύει την επιδίωξη εμπορικής ευελιξίας και value for money κινήσεων, αποφεύγοντας το ρίσκο των ακριβών νεότευκτων σε ένα περιβάλλον εξαιρετικά χαμηλού orderbook.
Το σκηνικό συμπληρώνει η πειθαρχημένη στάση της Ιαπωνίας, με 114 πωλήσεις, ενώ η εμφάνιση 168 χωρίς περαιτέρω στοιχεία αγοραστών –κυρίως funds– σηματοδοτεί την ωρίμανση του επενδυτικού κύκλου. Όλες αυτές οι κινήσεις υποστηρίζονται από ένα πλαίσιο όπου οι κινεζικές εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος σημειώνουν άνοδο 7%, το εμπόριο σιτηρών παραμένει ανθεκτικό και τα τονομίλια ευνοούνται από τον γεωγραφικό κατακερματισμό των εμπορικών ροών.
Συμπερασματικά, οι Έλληνες δεν επεκτείνονται αλόγιστα, αλλά επανατοποθετούνται έξυπνα. Πωλούν δηλαδή σε μια ισχυρή αγορά και αγοράζουν επιλεκτικά, διατηρώντας τον στόλο τους ισορροπημένο και ανταγωνιστικό ενόψει ενός μεσοπρόθεσμα θετικού κύκλου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Την απόφαση να αναστείλει πλήρως κάθε εμπορική δραστηριότητα που συνδέεται με τη Ρωσία ανακοίνωσε η τουρκική Besiktas Shipping, επικαλούμενη «κινδύνους ασφαλείας». Η κίνηση αυτή…

Η εφοδιαστική αλυσίδα της Αυστραλίας βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της DP World, με την εταιρεία να επενδύει αδρά στις σιδηροδρομικές μεταφορές της χώρας.…

Τα βέλη της προς την ΕΕ εξαπέλυσε η SEA Europe, η Ένωση Ναυπηγείων και Ναυτιλιακού Εξοπλισμού της Ευρώπης. Αυτή τη φορά, στο στόχαστρο βρέθηκε…

Η Norden εξαγόρασε τις δραστηριότητες μεταφοράς φορτίων της Taylor Maritime στη Νότια Αφρική, οι οποίες προηγουμένως λειτουργούσαν υπό την επωνυμία IVS, ενισχύοντας έτσι τις…

Σημαντική πτώση κατέγραψε τον Νοέμβριο ο αριθμός των παραγγελιών για πλοία κατανάλωσης εναλλακτικών καυσίμων έναντι του Οκτωβρίου. Συγκεκριμένα, τον Νοέμβριο παραγγέλθηκαν δέκα πλοία κατανάλωσης…

Η Prime Green Recyclers είναι η πρώτη γιάρδα ανακύκλωσης του Πακιστάν που συμμορφώνεται πλήρως με τη Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ, με τον BV να…

Η τεχνολογία υπεράκτιας αποσυναρμολόγησης ενεργειακών υποδομών περιλαμβάνει τον ασφαλή καθαρισμό και την απομάκρυνση υποθαλάσσιων συστημάτων, με στόχο την περιβαλλοντική αποκατάσταση των θαλάσσιων οικοσυστημάτων. Η…

Η τεχνολογία αποσύνθεσης αμμωνίας (ammonia cracking) βρίσκεται στο επίκεντρο μιας νέας στρατηγικής συνεργασίας, που στοχεύει να καταστήσει το υδρογόνο ένα πραγματικά παγκόσμιο και περιβαλλοντικά…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ