
Η πρόσφατη κατάπαυση πυρός μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς αναπτέρωσε τις ελπίδες για επιστροφή της ναυτιλιακής κίνησης στην Ερυθρά Θάλασσα. Το κατά πόσο η ναυτιλιακή βιομηχανία (πλοιοκτήτες, ασφαλιστές κ.λπ.) θα «εμπιστευτούν» εκ νέου τη συγκεκριμένη θαλάσσια οδό μένει να φανεί.
Με ανάλυσή της η Gibson επιχειρεί να σκιαγραφήσει τον αντίκτυπο μιας τέτοιας εξέλιξης στην αγορά των δεξαμενόπλοιων. Στα clean tankers, oι εκτροπές ταξιδιών μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας έχουν επηρεάσει ιδιαίτερα το εμπόριο διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου. Το 2024, πάνω από το 90% των ταξιδιών των clean tankers από τον Αραβικό Κόλπο και τη δυτική ακτή της Ινδίας προς την Ευρώπη πραγματοποιήθηκαν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, δίνοντας σημαντική ώθηση σε τονομίλια και ναύλους, με τα LR2s να είναι τα κύρια ωφελούμενα. Αργότερα μέσα στο έτος, τα VLCCs και τα Suezmaxes άρχισαν να μετατοπίζονται προς το συγκεκριμένο εμπόριο, με αποτέλεσμα να μειωθούν σημαντικά οι ναύλοι. Αν και αυτή η τάση έχει μετριαστεί από τότε, τα Suezmaxes ειδικά συνέχισαν να μεταφέρουν τακτικά καθαρά φορτία σε αυτή τη διαδρομή. Ωστόσο, καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025, οι όγκοι διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου από την Ανατολή προς την Ευρώπη μέσω του Σουέζ αυξήθηκαν απότομα, φτάνοντας κατά μέσο όρο το 40% των συνολικών ροών μέχρι στιγμής φέτος, ακολουθώντας μια επιταχυνόμενη τάση, εξηγεί η Gibson.
Αυτή η μερική επανέναρξη έχει οδηγήσει σε μείωση της ζήτησης για LR2, ενώ η πλήρης ομαλοποίηση των διαμετακομίσεων μέσω Ερυθράς Θάλασσας αναμένεται να οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση της ζήτησης για πλοία LR2. Τα LR1s και MRs, τα οποία έχουν χάσει μερίδιο αγοράς από τα LR2s, θα μπορούσαν να ανακτήσουν μέρος του χαμένου εδάφους. Την ίδια ώρα, όπως τονίζει η Gibson, τα MRs θα μπορούσαν να αυξήσουν το μερίδιό τους στο εμπόριο μεταξύ Μέσης Ανατολής και Ευρώπης, ιδίως για τις εκφορτώσεις στη Μεσόγειο. Ωστόσο, αυτό θα μπορούσε να αντισταθμιστεί από αντίστοιχη μείωση του εμπορίου μεταξύ US Gulf και Ευρώπης με MRs.
Στα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου, ο αντίκτυπος ήταν πολύ πιο περιορισμένος, καθώς επηρεάστηκε ένα πολύ μικρότερο μερίδιο των παγκόσμιων εξαγωγών. Η ομαλοποίηση του εμπορίου αργού πετρελαίου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας αναμένεται να οδηγήσει σε μείωση του εμπορίου με VLCCs προς την Ευρώπη, με περισσότερα βαρέλια να μεταφέρονται με Suezmaxes μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. Εάν υπάρξει σημαντική ανάκαμψη στις μεταφορές από τη Μαύρη Θάλασσα/Μεσόγειο προς την Ασία, αυτό θα μπορούσε επίσης να ωφελήσει τα Suezmaxes, σύμφωνα με την Gibson. Συνολικά, ο αντίκτυπος στα dirty αναμένεται να είναι περιορισμένος, με κάποια πιθανή ανοδική τάση για τα Suezmaxes. Ωστόσο, ένας βασικός κίνδυνος πτώσης για τα Aframaxes θα μπορούσε να είναι ο αυξημένος ανταγωνισμός από τα LR2s.
Εν κατακλείδι, μέχρι στιγμής, η κατάσταση στη Γάζα παραμένει ασταθής και οι επακόλουθες ενέργειες των Χούθι είναι δύσκολο να προβλεφθούν. Σε κάθε περίπτωση, θα απαιτηθεί χρόνος για να επανέλθει η κανονικότητα στα trade patterns και ενδέχεται να χρειαστεί μια πιο ασφαλής και μακροπρόθεσμη ειρηνευτική συμφωνία για την πλήρη ομαλοποίηση της κίνησης από την Ερυθρά Θάλασσα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Την ολοκλήρωση της εξαγοράς της SQLearn ανακοίνωσε η εταιρεία Mintra, σηματοδοτώντας το επόμενο βήμα στη δέσμευσή της για την υποστήριξη του ψηφιακού μετασχηματισμού της…

Η νέα σχεδίαση υπερμεγέθους πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας 21.700 TEU, με κύριο καύσιμο την αμμωνία, από τη συνεργασία MSC, Zhoushan Changhong International και…

Tελευταία ενημέρωση 14:00 – Έληξε ο αποκλεισμός στο λιμάνι του Βόλου Μετά από ώρες κινητοποίησης, οι αγρότες αποχώρησαν οργανωμένα από το εμπορικό λιμάνι του…

Σε συζητήσεις για την εξαγορά της LLOG Exploration Offshore, μιας εκ των κορυφαίων πετρελαϊκών που δραστηριοποιούνται στον Κόλπο του Μεξικού, βρίσκεται η Shell. Οι…

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε ότι ενέκρινε, υπό όρους, την εξαγωγή ορισμένων ημιαγωγών της εταιρείας Nvidia στην Κίνα, αφού συνομίλησε με τον…

Η τουρκική εταιρεία low-cost αερομεταφορών Pegasus απλώνει τα «φτερά» της, προχωρώντας στην πλήρη εξαγορά τουλάχιστον δύο άλλων αερομεταφορέων της Γηραιάς Ηπείρου. Πιο αναλυτικά, σύμφωνα…

Ένα νέο ερευνητικό project εκκινεί το World Maritime University, με στόχο την αντιμετώπιση της αυξανόμενης πρόκλησης εγκατάλειψης των ναυτικών. Στόχος του project, το οποίο…

Πιο δυσμενείς συνθήκες στην αγορά σιδηρομεταλλεύματος βλέπει η ING για το 2026, καθώς η ζήτηση από την Κίνα υποχωρεί, ενώ ταυτόχρονα η προσφορά αυξάνεται.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ