
Η προσωρινή αναστολή των αμοιβαίων λιμενικών τελών μεταξύ ΗΠΑ-Κίνας φαίνεται πως απέτρεψε σοβαρές αναταράξεις στο θαλάσσιο εμπόριο του Ειρηνικού, προσφέροντας παράλληλα προσωρινή «ανάσα» σε πλήθος ναυτιλιακών εταιρειών.
Η Matson, Inc., με έδρα τη Χονολουλού, ανακοίνωσε ότι επιβαρύνθηκε με $6,4 εκατ., ένεκα των λιμενικών τελών μέσα στις τρεις πρώτες εβδομάδες εφαρμογής τους, προτού τεθεί σε ισχύ η συμφωνία αναστολής. Υπενθυμίζεται ότι τα μέτρα είχαν εκκινήσει στις 14 Οκτωβρίου.
Η ένταση αποκλιμακώθηκε ύστερα από συμφωνία που ανακοίνωσαν οι πρόεδροι Ντόναλντ Τραμπ και Σι Τζινπίνγκ στις 30 Οκτωβρίου. Το νέο εμπορικό και οικονομικό πλαίσιο προβλέπει αναστολή των τελών για διάστημα ενός έτους, με ισχύ από τις 10 Νοεμβρίου. Αν και η απόφαση χαρακτηρίζεται θετική, εκτιμάται ότι συνιστά περισσότερο προσωρινή ανακωχή παρά οριστική επίλυση, καθώς η ισχύς της λήγει τον Νοέμβριο του 2026.
Η Matson, που εξυπηρετεί το δίκτυο China-Long Beach Express (CLX) και Matson Asia Express (MAX), παρουσίασε καθαρά κέρδη $134,7 εκατ. το γ΄ τρίμηνο του 2025, σημειώνοντας ετήσια πτώση συγκριτικά με τα $199,1 εκατ.
Για το δ΄ τρίμηνο, η Matson προβλέπει σταθερότερη εμπορική δραστηριότητα, ως αποτέλεσμα της αποκλιμάκωσης, αλλά και μείωση λειτουργικών κερδών περίπου κατά 30% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της HSBC, η πίεση στα κινεζικά ναυτιλιακά συμφέροντα θα ήταν πολλαπλάσια εάν τα τέλη συνέχιζαν να ισχύουν: η COSCO θα μπορούσε να επιβαρυνθεί με έως $1,5 δισ. ετησίως –ποσό που αντιστοιχεί σχεδόν στα τρία τέταρτα των προβλεπόμενων λειτουργικών της κερδών για το 2026–, ενώ η Orient Overseas Container Line (OOCL) θα αντιμετώπιζε κόστος περίπου $654 εκατ. ή το 65% των αναμενόμενων ετήσιων κερδών της.
Αναλυτές εκτιμούν ότι, παρόλο που η συμφωνία αναστολής αποτρέπει προσωρινά μια νέα αναστάτωση στη γραμμή Ειρηνικού, η αβεβαιότητα γύρω από τη διάρκεια και το μέλλον του μέτρου εξακολουθεί να σκιάζει τις αποφάσεις επενδύσεων και χωρητικότητας των ασιατικών μεταφορέων, σε μια περίοδο κατά την οποία οι ναύλοι παραμένουν ευμετάβλητοι.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Σε βραχώδη σημείο, στην είσοδο του λιμανιού του Βόλου, αμέσως μετά τον κόκκινο φανό, έπεσε από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία, σκάφος του Λιμενικού Σώματος.…

Από το 2026, το λιμάνι του Όσλο θα εισαγάγει οικονομικά κίνητρα για καθαρότερα πλοία. Τα πλοία που λειτουργούν χωρίς εκπομπές ρύπων εντός και εκτός…

Η αμερικανική εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) OpenAI και αυστραλιανή εταιρεία διαχείρισης κέντρου δεδομένων ανακοίνωσαν σήμερα ότι υπέγραψαν πρωτόκολλο συμφωνίας ύψους δισεκατομμυρίων δολαρίων για να…

Την επέκταση της συνεργασίας τους με την υπογραφή συμβολαίου για την κατασκευή ενός τρίτου, αμιγώς ηλεκτρικού (100% battery-electric), ταχύπλοου ferry ανακοίνωσαν η Incat Tasmania…

Μια νέα νομοθεσία για την ασφάλιση των πλοίων έναντι κινδύνων πολέμου (Act on the War Risk Insurance of Ships ) ενέκρινε ομόφωνα το δανικό…

«Η “Ατζέντα 2030” προβλέπει ένα ισχυρό και σύγχρονο Πολεμικό Ναυτικό. Το πιο ισχυρό και το πιο σύγχρονο Πολεμικό Ναυτικό στη μακραίωνη ελληνική ιστορία. Προβλέπει…

Την επιχειρησιακή της εμβέλεια επεκτείνει δυναμικά η China Eastern Airlines, καθώς, σύμφωνα με την ίδια, εγκαινίασε τη μεγαλύτερη σε απόσταση απευθείας εμπορική πτήση στον…

Η μεγαλύτερη σε μήκος και βαθύτερη υποθαλάσσια οδική σήραγγα στον κόσμο κατασκευάζεται στη Νορβηγία, με σκοπό να μειώσει τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ των μεγάλων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ