
Η αναβολή του IMO Net-Zero Framework έφερε στην επιφάνεια τη διχογνωμία που επικρατούσε εντός των κύκλων της ναυτιλιακής βιομηχανίας αναφορικά με το εν λόγω πλαίσιο, υπενθυμίζοντας ταυτόχρονα το μέγεθος επιρροής των ΗΠΑ στις παγκόσμιες εξελίξεις. Αναντίρρητα, η αναβολή του ρυθμιστικού πλαισίου ξεπερνά τα όρια της ναυτιλιακής βιομηχανίας και εισέρχεται στη σφαίρα της γεωπολιτικής, με την εν λόγω εξέλιξη να αποτελεί σαφής επικράτηση του Τραμπ, στον εν εξελίξει «Ψυχρό Πόλεμο» με την Κίνα.
Στον απόηχο του αποτελέσματος οι αντιδράσεις των δρώντων της ναυτιλιακής κοινότητας, ήταν ανάμεικτες, με ορισμένες εφοπλιστικές ενώσεις και ναυτιλιακές προσωπικότητες να χαιρετίζουν την αναβολή ως μια ευκαιρία για περαιτέρω διαβούλευση και εν τέλει διαμόρφωση ενός νέου -καθολικά αποδεκτού- ρυθμιστικού πλαισίου που θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Στον αντίποδα, υπήρξαν «φωνές» που θεωρούν την αναβολή ως μείζον αρνητική εξέλιξη, που επιτείνει την αβεβαιότητα και λειτουργεί κατασταλτικά για την ανάπτυξη του κλάδου.
O Γενικός Γραμματέας του ICS, Θωμάς Καζάκος, με σχετική ανακοίνωση τόνισε ότι
«είμαστε απογοητευμένοι που τα κράτη μέλη δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν σε αυτή τη συνεδρίαση. Η βιομηχανία χρειάζεται σαφήνεια για να προχωρήσουν οι απαραίτητες επενδύσεις για την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας».
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε ο Γ.Γ. της ECSA, κ. Σωτήρης Ράπτης: «Λυπούμαστε για την αναβολή της υιοθέτησης του ρυθμιστικού πλαισίου. Το IMO Net-Zero είναι απαραίτητο για να δώσει στον κλάδο τη βεβαιότητα που χρειάζεται και να στείλει ένα ηχηρό μήνυμα στην αγορά να παράγει τα “καθαρά” καύσιμα που απαιτούνται για την επίτευξη του στόχου μηδενικών εκπομπών αέριων ρύπων».
Ο Δρ. Κώστας Γκόνης, Γενικός Γραμματέας της INTERCARGO, τόνισε μεταξύ άλλων: «Η INTERCARGO επιβεβαιώνει την υποστήριξή της στον ΙΜΟ ως τη μόνη παγκόσμια ρυθμιστική αρχή που είναι σε θέση να παρέχει αποτελεσματικά μέτρα για τη διεθνή ναυτιλία. Επιθυμούμε να δούμε την παρούσα αναβολή ως ευκαιρία για περαιτέρω διάλογο. Ο χρόνος που θα ακολουθήσει θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί εποικοδομητικά για να γεφυρωθούν οι διαφορετικές θέσεις μεταξύ των κρατών-μελών του ΙΜΟ και να διασφαλιστεί επίσης ότι η φωνή και η συμβολή του κλάδου θα ακουστούν και θα ληφθούν υπόψη».
O Managing Director της INTERTANKO, Tim Wilkins, δήλωσε: «Η αναβολή μας δίνει χρόνο να βελτιώσουμε το ενιαίο κανονιστικό πλαίσιο για τη μείωση των εκπομπών της ναυτιλίας»(…) Ο ίδιος προσθέτει ότι «υπάρχει μια λανθασμένη αντίληψη ότι ο κλάδος παραμένει αδρανής, περιμένοντας αυτή την απόφαση, ενώ στην πραγματικότητα, τα στοιχεία δείχνουν ότι ο κλάδος έχει μειώσει δραστικά τις εκπομπές του τα τελευταία 10-15 χρόνια και θα συνεχίσει να το κάνει, καθώς αυτό είναι απλά λογικό από επιχειρηματική και ηθική άποψη».
Ταυτόχρονα, η Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κ. Μελίνα Τραυλού, ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Η απόφαση αναβολής στον ΙΜΟ αποτελεί νέα ευκαιρία για τη διαμόρφωση ενός βιώσιμου και αποτελεσματικού διεθνούς πλαισίου, που θα οδηγήσει τη ναυτιλία με ασφάλεια και ρεαλισμό στην πράσινη μετάβαση. Η μη επίτευξη συμφωνίας ανέδειξε τον διχασμό που προκάλεσε ο υπό ψήφιση κανονισμός του Net-Zero Framework, στον οποίο οι θέσεις και οι προτάσεις της ναυτιλίας δεν ελήφθησαν επαρκώς υπόψη.
«Η ναυτιλία των Ελλήνων, παραμένει σταθερά προσηλωμένη στον κοινό στόχο της απανθρακοποίησης και θα πρωτοστατήσει τεκμηριωμένα και ενωτικά στον παγκόσμιο διάλογο, για τη διαμόρφωση ενός δίκαιου, ρεαλιστικού και εφαρμόσιμου πλαισίου, όπου όλοι οι εμπλεκόμενοι θα αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν στον κοινό δρόμο προς την πράσινη μετάβαση», δήλωσε χαρακτηριστικά η Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κ. Μελίνα Τραυλού.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Βασίλης Κικίλιας, ο οποίος δήλωσε μεταξύ άλλων:
«Η ναυτιλία χρειάζεται διεθνείς κανόνες αποδεκτούς από όλους και όχι τιμωρητικούς μηχανισμούς. Η Ελλάδα, ως η μεγαλύτερη δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλία, στήριξε διαχρονικά τον ΙΜΟ ως αποκλειστικό ρυθμιστή των κανόνων για τη ναυτιλία. Έθεσε νωρίς τον προβληματισμό της για το λεγόμενο “πλαίσιο μηδενικών εκπομπών”, προτείνοντας σημαντικές βελτιώσεις».
Από τη μεριά του ο Πάνος Κουρκουντής, Τεχνικός Διευθυντής, Sea Traders και Πρόεδρος της MARTECMA, δήλωσε στα Ναυτικά Χρονικά:
«Το NZF απαιτούσε μια άμεση μετάβαση σε καύσιμα που δεν υπάρχουν ακόμη και είναι αδύνατο να είναι διαθέσιμα τις επόμενες δεκαετίες. Ο κανονισμός ουσιαστικά θεσμοθετούσε ένα de facto φορολογικό σύστημα, επιβαρύνοντας τις θαλάσσιες μεταφορές με τεράστιο κόστος που απειλούσε ακόμα και την βιωσιμότητα κάποιων κλάδων. Πέρα από τα περιβαλλοντικά αδιέξοδα, η πρόταση δεν είχε την ευρεία αποδοχή που η ναυτιλία επιζητεί σε μια πραγματικά παγκόσμια ρύθμιση, ικανή να αντικαταστήσει περιφερειακούς κανονισμούς όπως το ETS και το Fuel EU. Αντίθετα είχε σοβαρές γεωπολιτικές προεκτάσεις και ήταν έντονα διχαστική. Τα ζητήματα αυτά επισημάνθηκαν εύστοχα από αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες, και ορθά στον IMO η διαδικασία επικύρωσης του NZF διακόπηκε προστατεύοντας τη ναυτιλία από έναν κακό κανονισμό, γεωπολιτικά συμφέροντα και αντιπαραθέσεις».
«Το αποτέλεσμα της σημερινής ψηφοφορίας στον ΙΜΟ, να μετατεθεί η απόφαση για το Net Zero Framework για ένα έτος, αποτελεί μείζονα αρνητική εξέλιξη για τον Οργανισμό αλλά και τη ναυτιλία γενικότερα. Είναι ένα σοκ που επιτείνει την αβεβαιότητα για το πως θα πρέπει να προχωρήσει η πράσινη μετάβαση, τινάζει στον αέρα τα χρονοδιαγράμματα, και θέτει σε αμφιβολία το κύρος και την αποτελεσματικότητα του ΙΜΟ. Ταυτόχρονα, αποτελεί νίκη των δυνάμεων εκείνων που δεν θέλουν την πράσινη μετάβαση για διάφορους λόγους. Η εμπεριστατωμένη ανάλυση των αιτιών της αποτυχίας αυτής και η διατύπωση προτάσεων με ποιο τρόπο και υπό ποιες προϋποθέσεις ο ΙΜΟ θα μπορέσει να ανασυνταχθεί για να προχωρήσει από εδώ και εμπρός, θα πρέπει να αποτελέσει άμεση προτεραιότητα της ναυτιλιακής κοινότητας», τονίζει στα Ναυτικά Χρονικά ο καθ. Χαρίλαος Ψαραύτης.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Αντίρροπες μεταβολές σημείωσαν κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025 οι εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Κίνας. Σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων,…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Οκτωβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία θα εφαρμοσθεί μέχρι το τέλος του 2027, εγκρίθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου…
Η κυματική ενέργεια αποτελεί μία από τις ακόμη αναξιοποίητες πηγές θαλάσσιας ανανεώσιμης ενέργειας, ικανή να προσφέρει σταθερή, χαμηλών εκπομπών ηλεκτροπαραγωγή. Η γαλλική νεοφυής επιχείρηση…
O Lloyd’s Register (LR) παρουσίασε τον Οκτώβριο 2025 τον πρώτο ολοκληρωμένο οδηγό πλοήγησης προς την πυρηνική πρόωση στη ναυτιλία, υπό τον τίτλο «Navigating Nuclear Energy in Maritime». Η νέα καθοδήγηση του LR,…
Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Τουρκία πρόκειται να εισέλθουν σύντομα σε τρίτο γύρο διαπραγματεύσεων για την εξασφάλιση μιας νέας και «ολοκληρωμένης» συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου…
Εκτός Ρωσίας φαίνεται να ωθούν το ρωσικό πετρέλαιο οι αυξανόμενες ουκρανικές επιθέσεις στα διυλιστήρια της χώρας, οι οποίες καθιστούν αναγκαστική την εκτροπή των φορτίων…
Σε μια σαφή επίδειξη εμπιστοσύνης προς την αγορά της Αφρικής, ο παγκόσμιος κολοσσός logistics, DHL Group, ανακοίνωσε ένα επενδυτικό πλάνο που υπερβαίνει τα 300…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ