
Καθώς η παγκόσμια αγορά πετρελαίου «ακροβατεί» σε τεντωμένο σχοινί, το τοπίο στον κλάδο των διυλίσεων παραμένει ρευστό. Αν και η παραγωγή των διυλιστηρίων κατέγραψε ιστορικό υψηλό τον Αύγουστο, με περισσότερα από 85 εκατ. βαρέλια ημερησίως, ο κλάδος εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σκοπέλους σε διεθνές επίπεδο. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Gibson εστιάζει στις μεταβαλλόμενες τάσεις της παγκόσμιας αγοράς διυλίσεων και στον αντίκτυπό τους στην αγορά των product tankers.
Καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, τα περιθώρια διύλισης καταγράφονται ισχυρά, εντούτοις ένας συνδυασμός παραγόντων προκαλεί «πονοκέφαλο» στον κλάδο των διυλίσεων. Συγκεκριμένα, το αυξημένο κόστος συμμόρφωσης με το ρυθμιστικό πλαίσιο, η ενίσχυση του ανταγωνισμού από νέα διυλιστήρια και η μεταβλητότητα της ζήτησης πετρελαίου εξακολουθούν να αυξάνουν την πίεση στις παλαιότερες, λιγότερο αποδοτικές, μονάδες διύλισης. Ως εκ τούτου, παρατηρείται μια ταυτόχρονη μεταβολή τόσο των ροών όσο και των όγκων των προϊόντων πετρελαίου.
Παρά τις προκλήσεις, βέβαια, η παγκόσμια παραγωγή των διυλιστηρίων αναμένεται να αυξηθεί κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως το επόμενο έτος. Ειδικότερα, η παραγωγή των χωρών εκτός ΟΟΣΑ εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως, με το 40% της αύξησης να προέρχεται από τη Μέση Ανατολή. Βραχυπρόθεσμα, αυτή η εξέλιξη ενδέχεται να τονώσει τις ροές από τη Μέση Ανατολή, ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου, οι παγκόσμιες εξαγωγές προϊόντων πετρελαίου αναμένεται να κορυφωθούν.
Σε κάθε περίπτωση, πολλά θα εξαρτηθούν και από τις επικείμενες γεωπολιτικές εξελίξεις. Η Ευρώπη προχωρά –από τον Ιανουάριο– σε απαγόρευση εισαγωγής διυλισμένων προϊόντων από την Ινδία και την Τουρκία, λόγω των εισαγωγών ρωσικού αργού από τις εν λόγω χώρες, ενώ τα διυλιστήρια και οι τερματικοί σταθμοί εξαγωγών της Ρωσίας βρίσκονται στο στόχαστρο των ουκρανικών επιθέσεων. Κατά συνέπεια, πιθανές μεταβολές στους όγκους ή/και στις ροές που σχετίζονται με τη Ρωσία θα μπορούσαν να ανατρέψουν εκ νέου το διά θαλάσσης εμπόριο προϊόντων πετρελαίου, επηρεάζοντας σημαντικά την αγορά των product tankers.
Πηγή: Gibson
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς τάσσεται υπέρ της πλήρους διαλεύκανσης της υπόθεσης που ξεσκέπασε η συντονισμένη έφοδος της ευρωπαϊκής εισαγγελίας και ζημιώνει την εικόνα του λιμανιού…
Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζεται η επέκταση του στόλου της Sea Pioneer Shipping Corporation. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, η Sea Pioneer γιόρτασε στο Ναγκασάκι…
Αύξηση 4,6% προκύπτει και στην επιβατική κίνηση για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας που διεξάγονται εμπορικές πτήσεις (39 αεροδρόμια:…
Με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίζονται οι συμφωνίες προμήθειας LNG στη διεθνή αγορά ενέργειας, με τις Woodside και Petronas να παίρνουν τη σκυτάλη. Συγκεκριμένα, η Woodside…
Για τον οικονομικό γίγαντα της Ασίας, η χαλυβουργία αποτελεί κορυφαία επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία εξυπηρετεί τόσο ίδιες ανάγκες της Κίνας όσο και άλλων οικονομιών,…
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης, τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης των πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση…
Η CMA CGM, πέρα από την επέκταση του στόλου της, ενισχύει την παρουσία της και στον κυβερνοχώρο. Πιο συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία μέσω…
Η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ επιχειρεί την αποδυνάμωση της κινεζικής επιρροής στις παγκόσμιες λιμενικές υποδομές, με στόχο να θέσει περισσότερους τερματικούς σταθμούς υπό δυτικό…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ