
Καθώς η παγκόσμια αγορά πετρελαίου «ακροβατεί» σε τεντωμένο σχοινί, το τοπίο στον κλάδο των διυλίσεων παραμένει ρευστό. Αν και η παραγωγή των διυλιστηρίων κατέγραψε ιστορικό υψηλό τον Αύγουστο, με περισσότερα από 85 εκατ. βαρέλια ημερησίως, ο κλάδος εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σκοπέλους σε διεθνές επίπεδο. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Gibson εστιάζει στις μεταβαλλόμενες τάσεις της παγκόσμιας αγοράς διυλίσεων και στον αντίκτυπό τους στην αγορά των product tankers.
Καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, τα περιθώρια διύλισης καταγράφονται ισχυρά, εντούτοις ένας συνδυασμός παραγόντων προκαλεί «πονοκέφαλο» στον κλάδο των διυλίσεων. Συγκεκριμένα, το αυξημένο κόστος συμμόρφωσης με το ρυθμιστικό πλαίσιο, η ενίσχυση του ανταγωνισμού από νέα διυλιστήρια και η μεταβλητότητα της ζήτησης πετρελαίου εξακολουθούν να αυξάνουν την πίεση στις παλαιότερες, λιγότερο αποδοτικές, μονάδες διύλισης. Ως εκ τούτου, παρατηρείται μια ταυτόχρονη μεταβολή τόσο των ροών όσο και των όγκων των προϊόντων πετρελαίου.
Παρά τις προκλήσεις, βέβαια, η παγκόσμια παραγωγή των διυλιστηρίων αναμένεται να αυξηθεί κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως το επόμενο έτος. Ειδικότερα, η παραγωγή των χωρών εκτός ΟΟΣΑ εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως, με το 40% της αύξησης να προέρχεται από τη Μέση Ανατολή. Βραχυπρόθεσμα, αυτή η εξέλιξη ενδέχεται να τονώσει τις ροές από τη Μέση Ανατολή, ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου, οι παγκόσμιες εξαγωγές προϊόντων πετρελαίου αναμένεται να κορυφωθούν.
Σε κάθε περίπτωση, πολλά θα εξαρτηθούν και από τις επικείμενες γεωπολιτικές εξελίξεις. Η Ευρώπη προχωρά –από τον Ιανουάριο– σε απαγόρευση εισαγωγής διυλισμένων προϊόντων από την Ινδία και την Τουρκία, λόγω των εισαγωγών ρωσικού αργού από τις εν λόγω χώρες, ενώ τα διυλιστήρια και οι τερματικοί σταθμοί εξαγωγών της Ρωσίας βρίσκονται στο στόχαστρο των ουκρανικών επιθέσεων. Κατά συνέπεια, πιθανές μεταβολές στους όγκους ή/και στις ροές που σχετίζονται με τη Ρωσία θα μπορούσαν να ανατρέψουν εκ νέου το διά θαλάσσης εμπόριο προϊόντων πετρελαίου, επηρεάζοντας σημαντικά την αγορά των product tankers.
Πηγή: Gibson
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Η CEVA Logistics ανακοίνωσε στις 15 Δεκεμβρίου την υπογραφή συμφωνίας αγοράς μετοχών για την απόκτηση του 100% του Fagioli Group, που επίσης δραστηριοποιείται στα…

Σε τροχιά «στρατοσφαιρικής» ανόδου κινείται η αγορά του χαλκού, σύμφωνα με το CNBC, με τις τιμές spot στο London Metals Exchange (LME) να καταγράφουν…

Tη συμφωνία της για την απόκτηση της σκανδιναβικής ναυλομεσιτικής εταιρείας Grieg Shipbrokers ανακοίνωσε η SSY. Η Grieg Shipbrokers, η οποία θα ενταχθεί στην SSY…

Την υλοποίηση επένδυσης ύψους $7,4 δισ. για την κατασκευή μονάδας χυτηρίου (smelter) στις ΗΠΑ δρομολογεί η Korea Zinc, ούτως ώστε να παράγει κρίσιμα μέταλλα…

Η σόγια αναδεικνύεται σε έναν εκ των κρισιμότερων ρυθμιστών ζήτησης για τη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου και ειδικότερα για τα Kamsarmaxes που εξυπηρετούν τα…

Σε επίπεδα-ρεκόρ για τη μετά Covid εποχή κλείνει το 2025 για τη ναυλαγορά των containerships, με τη ζήτηση να παραμένει ισχυρή σε όλες τις…

Η τιμή του βαρελιού του πετρελαίου Brent, που αποτελεί τιμή αναφοράς για την Ευρώπη, έπεσε σήμερα κάτω από το όριο των $60 για πρώτη…

Την επίσημη προσθήκη του δεξαμενόπλοιου «Geneva Star» στον στόλο της Atlas Maritime, με επικεφαλής τον κ. Λέοντα Πατίτσα, σηματοδότησε η τελετή ονοματοδοσίας που πραγματοποιήθηκε…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ