
Καθώς η παγκόσμια αγορά πετρελαίου «ακροβατεί» σε τεντωμένο σχοινί, το τοπίο στον κλάδο των διυλίσεων παραμένει ρευστό. Αν και η παραγωγή των διυλιστηρίων κατέγραψε ιστορικό υψηλό τον Αύγουστο, με περισσότερα από 85 εκατ. βαρέλια ημερησίως, ο κλάδος εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σκοπέλους σε διεθνές επίπεδο. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Gibson εστιάζει στις μεταβαλλόμενες τάσεις της παγκόσμιας αγοράς διυλίσεων και στον αντίκτυπό τους στην αγορά των product tankers.
Καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, τα περιθώρια διύλισης καταγράφονται ισχυρά, εντούτοις ένας συνδυασμός παραγόντων προκαλεί «πονοκέφαλο» στον κλάδο των διυλίσεων. Συγκεκριμένα, το αυξημένο κόστος συμμόρφωσης με το ρυθμιστικό πλαίσιο, η ενίσχυση του ανταγωνισμού από νέα διυλιστήρια και η μεταβλητότητα της ζήτησης πετρελαίου εξακολουθούν να αυξάνουν την πίεση στις παλαιότερες, λιγότερο αποδοτικές, μονάδες διύλισης. Ως εκ τούτου, παρατηρείται μια ταυτόχρονη μεταβολή τόσο των ροών όσο και των όγκων των προϊόντων πετρελαίου.
Παρά τις προκλήσεις, βέβαια, η παγκόσμια παραγωγή των διυλιστηρίων αναμένεται να αυξηθεί κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως το επόμενο έτος. Ειδικότερα, η παραγωγή των χωρών εκτός ΟΟΣΑ εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως, με το 40% της αύξησης να προέρχεται από τη Μέση Ανατολή. Βραχυπρόθεσμα, αυτή η εξέλιξη ενδέχεται να τονώσει τις ροές από τη Μέση Ανατολή, ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου, οι παγκόσμιες εξαγωγές προϊόντων πετρελαίου αναμένεται να κορυφωθούν.
Σε κάθε περίπτωση, πολλά θα εξαρτηθούν και από τις επικείμενες γεωπολιτικές εξελίξεις. Η Ευρώπη προχωρά –από τον Ιανουάριο– σε απαγόρευση εισαγωγής διυλισμένων προϊόντων από την Ινδία και την Τουρκία, λόγω των εισαγωγών ρωσικού αργού από τις εν λόγω χώρες, ενώ τα διυλιστήρια και οι τερματικοί σταθμοί εξαγωγών της Ρωσίας βρίσκονται στο στόχαστρο των ουκρανικών επιθέσεων. Κατά συνέπεια, πιθανές μεταβολές στους όγκους ή/και στις ροές που σχετίζονται με τη Ρωσία θα μπορούσαν να ανατρέψουν εκ νέου το διά θαλάσσης εμπόριο προϊόντων πετρελαίου, επηρεάζοντας σημαντικά την αγορά των product tankers.
Πηγή: Gibson
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Το λιμάνι του Μπέλφαστ φιλοξένησε την πρώτη τελετή ονοματοδοσίας πλοίου, μετά από δύο δεκαετίες, με 200 προσκεκλημένους να δίνουν το «παρών». Το «Stena Futura»,…

Η παγκόσμια παραγωγή ακατέργαστου χάλυβα σημείωσε κάμψη για δεύτερο συνεχόμενο μήνα τον Οκτώβριο, οδηγούμενη εκ νέου από την επιβράδυνση της κινεζικής παραγωγής. Συγκεκριμένα, σύμφωνα…

Μεταβολές καταγράφονται στη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο κατώφλι του 2026. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δεδομένα της Xeneta, την εβδομάδα που μας πέρασε, οι…

Η εισαγωγή του νέου Port Community System (PCS) από την DP World στο λιμάνι της Μομπάσα αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό…

Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία επέκτασης του στόλου της σημείωσε πρόσφατα η Norwegian Car Carriers (NOCC), με τον όμιλο να γιορτάζει τα «βαφτίσια» ενός…

Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών προϊόντων αποτελούν το έναυσμα για τη σύσταση μιας νέας συμμαχίας στη Βόρεια Ευρώπη. Πιο συγκεκριμένα, η Odfjell SE και η…

Οι ιαπωνικές αρχές ενέκριναν, στις 21 Νοεμβρίου, την επανεκκίνηση του μεγαλύτερου πυρηνικού εργοστασίου παγκοσμίως, για πρώτη φορά μετά την καταστροφική πυρηνική κρίση της Φουκουσίμα…

Αύξηση 0,4% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Σεπτέμβριο εφέτος σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Σεπτεμβρίου 2024, ενώ αύξηση επίσης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ