
Καθώς η παγκόσμια αγορά πετρελαίου «ακροβατεί» σε τεντωμένο σχοινί, το τοπίο στον κλάδο των διυλίσεων παραμένει ρευστό. Αν και η παραγωγή των διυλιστηρίων κατέγραψε ιστορικό υψηλό τον Αύγουστο, με περισσότερα από 85 εκατ. βαρέλια ημερησίως, ο κλάδος εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σκοπέλους σε διεθνές επίπεδο. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Gibson εστιάζει στις μεταβαλλόμενες τάσεις της παγκόσμιας αγοράς διυλίσεων και στον αντίκτυπό τους στην αγορά των product tankers.
Καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, τα περιθώρια διύλισης καταγράφονται ισχυρά, εντούτοις ένας συνδυασμός παραγόντων προκαλεί «πονοκέφαλο» στον κλάδο των διυλίσεων. Συγκεκριμένα, το αυξημένο κόστος συμμόρφωσης με το ρυθμιστικό πλαίσιο, η ενίσχυση του ανταγωνισμού από νέα διυλιστήρια και η μεταβλητότητα της ζήτησης πετρελαίου εξακολουθούν να αυξάνουν την πίεση στις παλαιότερες, λιγότερο αποδοτικές, μονάδες διύλισης. Ως εκ τούτου, παρατηρείται μια ταυτόχρονη μεταβολή τόσο των ροών όσο και των όγκων των προϊόντων πετρελαίου.
Παρά τις προκλήσεις, βέβαια, η παγκόσμια παραγωγή των διυλιστηρίων αναμένεται να αυξηθεί κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως το επόμενο έτος. Ειδικότερα, η παραγωγή των χωρών εκτός ΟΟΣΑ εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως, με το 40% της αύξησης να προέρχεται από τη Μέση Ανατολή. Βραχυπρόθεσμα, αυτή η εξέλιξη ενδέχεται να τονώσει τις ροές από τη Μέση Ανατολή, ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου, οι παγκόσμιες εξαγωγές προϊόντων πετρελαίου αναμένεται να κορυφωθούν.
Σε κάθε περίπτωση, πολλά θα εξαρτηθούν και από τις επικείμενες γεωπολιτικές εξελίξεις. Η Ευρώπη προχωρά –από τον Ιανουάριο– σε απαγόρευση εισαγωγής διυλισμένων προϊόντων από την Ινδία και την Τουρκία, λόγω των εισαγωγών ρωσικού αργού από τις εν λόγω χώρες, ενώ τα διυλιστήρια και οι τερματικοί σταθμοί εξαγωγών της Ρωσίας βρίσκονται στο στόχαστρο των ουκρανικών επιθέσεων. Κατά συνέπεια, πιθανές μεταβολές στους όγκους ή/και στις ροές που σχετίζονται με τη Ρωσία θα μπορούσαν να ανατρέψουν εκ νέου το διά θαλάσσης εμπόριο προϊόντων πετρελαίου, επηρεάζοντας σημαντικά την αγορά των product tankers.
Πηγή: Gibson
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Αναβλήθηκαν για έναν χρόνο οι διαπραγματεύσεις στον IMO για το Net Zero Framework, μετά από μια επεισοδιακή συνεδρίαση που έλαβε χώρα σε περιβάλλον διαμάχης.…
Ο στόλος της εταιρείας Golden Star Ferries της οικογένειας Στεφάνου, ενισχύθηκε πρόσφατα με ένα ακόμη πλοίο, το οποίο και ολοκλήρωσε το παρθενικό του ταξίδι.…
Η τεχνολογία των ημιβυθιζόμενων γερανοφόρων σκαφών (SSCV) αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία στα μεγάλα υπεράκτια έργα. Αυτό οφείλεται στο ότι συνδυάζει προηγμένες δυνατότητες ανύψωσης…
Η ανάπτυξη μιας νέας γενιάς υποδομών για τον ανεφοδιασμό πλοίων με καθαρή αμμωνία παίρνει σάρκα και οστά στα λιμάνια του Ρότερνταμ και του Βελγίου,…
Έπειτα από μία παρατεταμένη περίοδο κατακόρυφης πτώσης των ναύλων των containerships, η ναυλαγορά εμφάνισε σημάδια ζωής την τελευταία εβδομάδα. Συγκεκριμένα, ο δείκτης World Container…
Ασταμάτητη είναι η πίεση της ΗΠΑ κατά του νέου ρυθμιστικού πλαισίου του IMO, Net-Zero Framework, η ψήφιση του οποίου βρίσκεται στο τελικό στάδιο, με…
Ένα υπηρεσιακό σκάφος που μετέφερε μέλη του πληρώματος για να επιβιβαστούν σε δεξαμενόπλοιο ανατράπηκε στα ανοιχτά της Μοζαμβίκης στις 16 Οκτωβρίου. Σύμφωνα με πληροφορίες,…
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δημοσίευσε την Ενδιάμεση Έκθεση επί της Κλαδικής Έρευνας στην Ακτοπλοΐα, η οποία ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2025. Η Ενδιάμεση Έκθεση παρουσιάζει…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ