
Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας έχει μεταβάλει θεμελιωδώς τις ροές των χύδην ξηρών φορτίων και ιδίως των σιτηρών. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Allied σκιαγραφεί τις νέες δυναμικές στον χάρτη του θαλάσσιου εμπορίου σιτηρών και εστιάζει στον αντίκτυπό τους στην αγορά των bulk carriers.
Ειδικότερα, οι εμπορικές τριβές ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες οικονομίες παγκοσμίως, οι επίμονοι δασμοί και οι ανησυχίες για πολιτικά αντίποινα έχουν αναγκάσει το Πεκίνο να σκληρύνει τη στάση του απέναντι στην Ουάσιγκτον. Υπό αυτό το πρίσμα, η Κίνα παραγκωνίζει τα αμερικανικά σιτηρά και στρέφει το ενδιαφέρον της σε φορτία από τη Νότια Αμερική και την Ευρασία, με γνώμονα τη στρατηγική διαφοροποίηση των προμηθειών της.
Ενδεικτικά, τον Αύγουστο του 2025, η Κίνα δεν προέβη σε παραγγελίες αμερικανικής σόγιας για αποστολή εντός του δ΄ τριμήνου. Αντ’ αυτού, το Πεκίνο εξασφάλισε φορτία από την Αργεντινή και την Ουρουγουάη για παράδοση το 2026. Την ίδια στιγμή, η Κίνα επιταχύνει τις εισαγωγές ρωσικού σιταριού και σιτηρών του Καζακστάν, επιβεβαιώνοντας την πρόθεσή της να μειώσει την έκθεση στους πολιτικούς κινδύνους των ΗΠΑ. Ακόμη, η Βραζιλία εξακολουθεί να αποτελεί «εγγύηση» για αποστολές σιτηρών χαμηλού κόστους καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, υποστηριζόμενη από τη συγκομιδή-ρεκόρ του 2024.
Η αποστασιοποίηση της Κίνας από τα αμερικανικά σιτηρά, αναγκάζει τους παραγωγούς των ΗΠΑ να ανακατευθύνουν τις ροές προς τη ΝΑ Ασία, τη Νότια Ασία και τη Μέση Ανατολή. Στις εν λόγω περιοχές, τα δασμολογικά κίνητρα, οι συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου, η ανάγκη διασφάλισης της επισιτιστικής ασφάλειας και η επιδίωξη απεξάρτησης από τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας αναδιαμορφώνουν ταχύτατα τη ζήτηση.
Η αναδιάρθρωση των ροών σιτηρών επηρεάζει δραστικά την αγορά των bulk carriers και αναδιαμορφώνει τις στρατηγικές των ναυτιλιακών εταιρειών. Ultramaxes, Supramaxes και Panamaxes υποβάλλονται σε δομική αναδιάταξη του τονάζ τους, στη βάση νέων γεωγραφικών προτύπων. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα γύρω από τους δασμούς, εντείνει τη μεταβλητότητα των ναυλαγορών και την αστάθεια του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού των εταιρειών.
Πηγή: Allied Shipbroking
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με τον Ντόναλντ Τραμπ να έχει διαμηνύσει επανειλημμένως την πρόθεσή του να αξιοποιήσει τους υδρογονάνθρακες των ΗΠΑ, ενεργειακοί κολοσσοί της Ευρώπης φαίνεται να «ποντάρουν»…
Τα LNG carriers κερδίζουν συνεχώς δημοτικότητα, με την ανάγκη μείωσης εκπομπών να διαμορφώνει τις τεχνολογικές επιλογές του μέλλοντος. Σε αυτό το πλαίσιο, η Everllence…
Αναρτήθηκε η προκήρυξη του διαγωνισμού για τις άγονες γραμμές, με την οποία το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προχωρά σε ένα νέο πλαίσιο για…
Ο ABS παρουσίασε στην Ελλάδα το ABS Wavesight Advantage. Πρόκειται για μια νέα ψηφιακή πλατφόρμα, που φιλοδοξεί να αλλάξει τα δεδομένα στη λειτουργία των…
Το δημοτικό συμβούλιο του Sauda στη Νορβηγία ενέκρινε το χωροταξικό σχέδιο για το έργο Iverson, ένα νέο εργοστάσιο παραγωγής αμμωνίας από ανανεώσιμες πηγές που…
Καθώς το LNG κερδίζει συνεχώς έδαφος ως εναλλακτικό καύσιμο για την πρόωση των πλοίων, η ανάπτυξη ολοκληρωμένων υπηρεσιών LNG bunkering τοποθετείται ψηλά στην ατζέντα…
Η αγορά των crude tankers σημείωσε ένα εντυπωσιακό ράλι τον Σεπτέμβριο, με τους ναύλους να «εκτοξεύονται» στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών. Η άνοδος…
Μεγαλεπήβολους στόχους έχει θέσει η Μόσχα για την παραγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) της Ρωσίας, παρά το γεγονός ότι αναθεώρησε προς τα κάτω τις…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ