
Η τεχνολογία των κινητών μονάδων αποθήκευσης ενέργειας σε μορφή κοντέινερ, γνωστών ως ZESpacks, αποτελεί ένα από τα πιο καινοτόμα βήματα για τη μετάβαση της εσωτερικής ναυσιπλοΐας σε μοντέλο μηδενικών εκπομπών. Πρόκειται για ειδικά κοντέινερ 20 ποδών, εξοπλισμένα με μπαταρίες μεγάλης χωρητικότητας, που φορτίζονται αποκλειστικά με πράσινη ενέργεια σε λιμενικούς σταθμούς και επιτρέπουν στα ποταμόπλοια να λειτουργούν πλήρως ηλεκτρικά. Η δυνατότητα άμεσης αντικατάστασης ενός άδειου ZESpack με ένα πλήρως φορτισμένο εξαλείφει τους χρόνους αναμονής και καθιστά τη μετάβαση στην ηλεκτρική ναυσιπλοΐα πρακτική και οικονομικά βιώσιμη.
Σε αυτή τη λογική, ο Λιμένας Moerdijk, η εταιρεία τερματικών Combined Cargo Terminals (CCT) και η Zero Emission Services (ZES) ανακοίνωσαν τη συνεργασία τους για την κατασκευή ενός νέου σταθμού φόρτισης, ο οποίος θα αποτελέσει τον πέμπτο του εθνικού δικτύου της ZES. Ο σταθμός, που θα λειτουργήσει το 2026, θα φιλοξενεί δύο ZESpacks ισχύος 2,9 MWh το καθένα, με δυνατότητα πλήρους φόρτισης σε μόλις τρεις ώρες.
Το ορόσημο του έργου σημειώθηκε το 2021 με την άφιξη του «Alphenaar», του πρώτου ολλανδικού πλοίου που λειτούργησε με τέτοιου τύπου κοντέινερ. Η τεχνολογία της ZES βασίζεται στην αποκλειστική χρήση πράσινης ενέργειας, εξαλείφοντας τις εκπομπές CO₂, σωματιδίων και αζώτου, ενώ παράλληλα μειώνει αισθητά τον θόρυβο σε σύγκριση με τα πλοία ντίζελ. Η λύση δεν περιορίζεται μόνο στην πρόωση πλοίων καθώς τα ZESpacks μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν ως κινητές μονάδες παροχής ρεύματος στην ξηρά, για εργοτάξια ή για την αποσυμφόρηση του ηλεκτρικού δικτύου.
Σταθμοί φόρτισης λειτουργούν ήδη σε Alphen a/d Rijn, Den Bosch και Alblasserdam, ενώ κατασκευάζεται ακόμη ένας στη Waalhaven του Ρότερνταμ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η ενεργειακή μετάβαση στη Βαλτική αποκτά νέα δυναμική, καθώς το λιμάνι της Κλαϊπέντα προχωρά αποφασιστικά προς την ολοκλήρωση του φιλόδοξου έργου παραγωγής πράσινου υδρογόνου.…
Το διεθνές ναυτιλιακό στερέωμα επηρεάζεται έντονα από τις γεωπολιτικές εξελίξεις. Οι συνεχόμενες επιθέσεις των Χούθι, ειδικότερα, κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν επιμηκύνει…
Σε χαμηλές στροφές εξακολουθεί να κινείται η ναυλαγορά των LNG carriers, με την «ψαλίδα» ωστόσο Ανατολής-Δύσης να κλείνει σημαντικά την τελευταία εβδομάδα. Σύμφωνα με…
Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την πλήρη λειτουργία του FSRU Αλεξανδρούπολης; Έχουμε κοινοποιήσει το χρονοδιάγραμμα για την επαναλειτουργία του FSRU Αλεξανδρούπολης. Η σταδιακή επαναλειτουργία…
Με την παραγωγή φυσικού αερίου των ΗΠΑ να αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο και τις εξαγωγές LNG να «καλπάζουν», κορυφαίες αμερικανικές εταιρείες ενέργειας προσβλέπουν στην…
Εν αναμονή της έναρξης ισχύος των νέων μέτρων του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR), για την ανατροπή της κινεζικής θαλάσσιας κυριαρχίας και την αναβίωση…
Ο ναυτιλιακός κολοσσός Bahri φαίνεται πως ευθυγραμμίζεται πλήρως με τα φιλόδοξα σχέδια της Σαουδικής Αραβίας στον κλάδο της ναυπηγικής, καθώς πρόσφατα προχώρησε σε παραγγελία-ορόσημο…
Η ελβετική εταιρεία WinGD ανακοίνωσε, μετά από περισσότερο από μία δεκαετία έρευνας και ανάπτυξης, ότι το 2026 θα παρουσιάσει την πρώτη στον κόσμο δίχρονη…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ