
Καθώς συθέμελες γεωπολιτικές μεταβολές αναδιαμορφώνουν τον χάρτη του διεθνούς εμπορίου πετρελαίου, η αγορά των δεξαμενόπλοιων δεν θα μπορούσε να μείνει στο «απυρόβλητο». Υπό αυτό το πρίσμα, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Allied εστιάζει στη σύνθεση του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, αναλύοντας τις τάσεις ανάπτυξης για όλα τα μεγέθη πλοίων.
Ενεργός στόλος vs Orderbook και παραδόσεις
Σύμφωνα με στοιχεία μέχρι το πέρας του α΄ εξαμήνου του 2025, ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων (πλοία άνω των 25.000 dwt) αριθμεί περίπου 6.000 πλοία, αθροιστικής χωρητικότητας άνω των 670 εκατ. dwt. Ειδικότερα, ο συνολικός στόλος των δεξαμενόπλοιων αποτελείται από:
Την ίδια στιγμή, το orderbook των δεξαμενόπλοιων αριθμεί 950 πλοία, τα οποία αντιστοιχούν στο 16% του υπάρχοντος στόλου. Όσον αφορά τις παραδόσεις νεότευκτων, εκείνες αναμένεται να αγγίξουν τις 247 το 2025, εν συνεχεία να αυξηθούν σε 380 το 2026 και ακολούθως να μειωθούν σε κάτω από 300 το 2027 και οριακά πάνω από 100 το 2028. Ως εκ τούτου, ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων εκτιμάται ότι θα σημειώσει αξιοσημείωτη ανάπτυξη βραχυπρόθεσμα.
Διαλύσεις: Η νωχελικότητα καλά κρατεί
Η δραστηριότητα στις γιάρδες διάλυσης παρέμεινε νωχελική κατά το α΄ εξάμηνο του 2025, ιδίως σε σύγκριση με τον ρυθμό παραδόσεων νεότευκτων δεξαμενόπλοιων. Παρά το γεγονός ότι ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων εμφανίζει σημάδια γήρανσης (19% του παγκόσμιου τονάζ είναι άνω των 20 ετών), οι διαλύσεις ανήλθαν σε μόλις 36 πλοία.
Aframaxes/LR2s και MRs «οδηγούν» την επέκταση του στόλου
Εν γένει, κατά το α΄ εξάμηνο του 2025, ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε κατά περίπου 1%. Συγκεκριμένα, ο στόλος επεκτάθηκε κατά 65 πλοία ή 5,4 εκατ. dwt.
Τα Aframaxes/LR2s και τα MRs «έκλεψαν» την παράσταση, προσθέτοντας 2,8 εκατ. dwt (+2,2%) και 1,8 εκατ. dwt (+1,4%) αντίστοιχα. Στον αντίποδα, τα VLCCs παρέμειναν σε γενικές γραμμές σταθερά, παρουσιάζοντας ελαφριά συρρίκνωση κατά 0,11%.
Πηγή: Allied Shipbroking
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένταση επικράτησε χθες βράδυ στο πλοίο «Knossos Palace» της MINOAN LINES, όταν δεν πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη ενδιάμεση στάση στο λιμάνι του Αδάμαντα στη Μήλο,…
Συνεχίζονται οι διχογνωμίες εντός της ναυτιλιακής κοινότητας ενόψει της υιοθέτησης του IMO Net Zero Framework τον ερχόμενο Οκτώβριο. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, μια…
Το παγκόσμιο ενεργειακό τοπίο διαμορφώνεται σήμερα από μια μείξη γεωπολιτικών και οικονομικών παραγόντων, με την πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Inermodal να επιχειρεί να ρίξει…
Τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, με ορίζοντα την ενεργειακή μετάβαση, ανέδειξαν, τόσο o Πρόεδρος της Ένωσης Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων…
Σημαντικές απώλειες κατέγραψε σε εβδομαδιαία βάση η ναυλαγορά των containerships, με τους spot ναύλους να υποχωρούν για 14η διαδοχική εβδομάδα. Συγκεκριμένα, ο δείκτης World…
Μια πρόσφατη εξέλιξη που σηματοδοτεί ένα ακόμα βήμα προς την εμπορική αξιοποίηση της αμμωνίας ως εναλλακτικού ναυτιλιακού καυσίμου ήρθε από τη συνεργασία των Kawasaki…
Στην έκθεση Gastech 2025, που διεξήχθη στο Μιλάνο, η Samsung Heavy Industries (SHI) ανακοίνωσε την πρώτη παγκοσμίως έγκριση τύπου (AiP) για υιοθέτηση πυρηνικού αντιδραστήρα…
Ισχυρό πλήγμα υπέστη η αυστραλιανή εταιρεία φυσικού αερίου Santos, μετά το «ναυάγιο» της εξαγοράς της από κοινοπραξία με επικεφαλής τον κολοσσό ADNOC. Συγκεκριμένα, την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ