
Καθώς συθέμελες γεωπολιτικές μεταβολές αναδιαμορφώνουν τον χάρτη του διεθνούς εμπορίου πετρελαίου, η αγορά των δεξαμενόπλοιων δεν θα μπορούσε να μείνει στο «απυρόβλητο». Υπό αυτό το πρίσμα, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Allied εστιάζει στη σύνθεση του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, αναλύοντας τις τάσεις ανάπτυξης για όλα τα μεγέθη πλοίων.
Ενεργός στόλος vs Orderbook και παραδόσεις
Σύμφωνα με στοιχεία μέχρι το πέρας του α΄ εξαμήνου του 2025, ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων (πλοία άνω των 25.000 dwt) αριθμεί περίπου 6.000 πλοία, αθροιστικής χωρητικότητας άνω των 670 εκατ. dwt. Ειδικότερα, ο συνολικός στόλος των δεξαμενόπλοιων αποτελείται από:
Την ίδια στιγμή, το orderbook των δεξαμενόπλοιων αριθμεί 950 πλοία, τα οποία αντιστοιχούν στο 16% του υπάρχοντος στόλου. Όσον αφορά τις παραδόσεις νεότευκτων, εκείνες αναμένεται να αγγίξουν τις 247 το 2025, εν συνεχεία να αυξηθούν σε 380 το 2026 και ακολούθως να μειωθούν σε κάτω από 300 το 2027 και οριακά πάνω από 100 το 2028. Ως εκ τούτου, ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων εκτιμάται ότι θα σημειώσει αξιοσημείωτη ανάπτυξη βραχυπρόθεσμα.
Διαλύσεις: Η νωχελικότητα καλά κρατεί
Η δραστηριότητα στις γιάρδες διάλυσης παρέμεινε νωχελική κατά το α΄ εξάμηνο του 2025, ιδίως σε σύγκριση με τον ρυθμό παραδόσεων νεότευκτων δεξαμενόπλοιων. Παρά το γεγονός ότι ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων εμφανίζει σημάδια γήρανσης (19% του παγκόσμιου τονάζ είναι άνω των 20 ετών), οι διαλύσεις ανήλθαν σε μόλις 36 πλοία.
Aframaxes/LR2s και MRs «οδηγούν» την επέκταση του στόλου
Εν γένει, κατά το α΄ εξάμηνο του 2025, ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε κατά περίπου 1%. Συγκεκριμένα, ο στόλος επεκτάθηκε κατά 65 πλοία ή 5,4 εκατ. dwt.
Τα Aframaxes/LR2s και τα MRs «έκλεψαν» την παράσταση, προσθέτοντας 2,8 εκατ. dwt (+2,2%) και 1,8 εκατ. dwt (+1,4%) αντίστοιχα. Στον αντίποδα, τα VLCCs παρέμειναν σε γενικές γραμμές σταθερά, παρουσιάζοντας ελαφριά συρρίκνωση κατά 0,11%.
Πηγή: Allied Shipbroking
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Το λιμάνι του Μπέλφαστ φιλοξένησε την πρώτη τελετή ονοματοδοσίας πλοίου, μετά από δύο δεκαετίες, με 200 προσκεκλημένους να δίνουν το «παρών». Το «Stena Futura»,…

Η παγκόσμια παραγωγή ακατέργαστου χάλυβα σημείωσε κάμψη για δεύτερο συνεχόμενο μήνα τον Οκτώβριο, οδηγούμενη εκ νέου από την επιβράδυνση της κινεζικής παραγωγής. Συγκεκριμένα, σύμφωνα…

Μεταβολές καταγράφονται στη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο κατώφλι του 2026. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δεδομένα της Xeneta, την εβδομάδα που μας πέρασε, οι…

Η εισαγωγή του νέου Port Community System (PCS) από την DP World στο λιμάνι της Μομπάσα αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό…

Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία επέκτασης του στόλου της σημείωσε πρόσφατα η Norwegian Car Carriers (NOCC), με τον όμιλο να γιορτάζει τα «βαφτίσια» ενός…

Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών προϊόντων αποτελούν το έναυσμα για τη σύσταση μιας νέας συμμαχίας στη Βόρεια Ευρώπη. Πιο συγκεκριμένα, η Odfjell SE και η…

Οι ιαπωνικές αρχές ενέκριναν, στις 21 Νοεμβρίου, την επανεκκίνηση του μεγαλύτερου πυρηνικού εργοστασίου παγκοσμίως, για πρώτη φορά μετά την καταστροφική πυρηνική κρίση της Φουκουσίμα…

Αύξηση 0,4% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Σεπτέμβριο εφέτος σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Σεπτεμβρίου 2024, ενώ αύξηση επίσης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ