
Τον κώδωνα του κινδύνου «κρούει» το Αζερμπαϊτζάν αναφορικά με την πτώση της στάθμης των υδάτων της Κασπίας Θάλασσας, η οποία εγείρει προβλήματα για τα θαλάσσια οικοσυστήματα, τις παράκτιες κοινότητες και τη ναυτιλιακή κίνηση στη μεγαλύτερη λίμνη του κόσμου.
Σύμφωνα με το Reuters, που επικαλείται δηλώσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Οικολογίας του Αζερμπαϊτζάν, Rauf Hajiyev, η στάθμη των υδάτων της Κασπίας μειώνεται εδώ και δεκαετίες. Ωστόσο, τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι ο ρυθμός μείωσης επιταχύνεται. Ειδικότερα, η στάθμη των υδάτων έχει μειωθεί κατά 0,93 μ. τα τελευταία πέντε χρόνια, κατά 1,5 μ. τα τελευταία δέκα χρόνια και κατά 2,5 μ. τα τελευταία τριάντα χρόνια. Βάσει εκτιμήσεων, ο τρέχων ρυθμός μείωσης αγγίζει τα 20-30 εκ. ετησίως.
Αζέροι αξιωματούχοι συνδέουν το φαινόμενο με την κατασκευή φραγμάτων στον ποταμό Βόλγα –που παρέχει το 80% του νερού της Κασπίας– από τη Ρωσία. Στον αντίποδα, η Ρωσία αποδίδει το πρόβλημα στην κλιματική αλλαγή.
Σε κάθε περίπτωση, η πτώση της στάθμης των υδάτων της Κασπίας έχει ήδη επηρεάσει τους λιμένες της περιοχής και τις αποστολές πετρελαίου. Σύμφωνα με τον κ. Hajiyev, τα δεξαμενόπλοια αντιμετωπίζουν αυξημένες δυσκολίες κατά την είσοδό τους στον λιμένα του Μπακού. Ως εκ τούτου, καθίσταται πλέον ανέφικτη η πλήρης φόρτωση των πλοίων, γεγονός που αυξάνει το κόστος μεταφοράς.
Ενδεικτικά, η μεταφορά πετρελαίου και προϊόντων του μέσω του αζερικού τερματικού σταθμού Dubendi στην Κασπία μειώθηκε από 880.000 τόνους κατά το α΄ εξάμηνο του 2024 στους 810.000 τόνους κατά το α΄ εξάμηνο του 2025. Η καθίζηση αυτή αποτελεί απότοκο της χαμηλής στάθμης των υδάτων και καθιστά αναγκαία την εκτέλεση εργασιών βυθοκόρησης, προκειμένου να διασφαλιστεί η σταθερή και αδιάλειπτη λειτουργία του λιμένα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα σημαντικό ορόσημο στη διαδικασία ναυπήγησης ενός καινοτόμου LNG carrier ανακοίνωσε η Minerva Gas. Συγκεκριμένα, βάσεις σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το Σάββατο…
Με δυναμικούς ρυθμούς βαίνει το πρόγραμμα επέκτασης του στόλου containerships της εισηγμένης στον Nasdaq Euroseas Ltd. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής ανακοίνωσης, η Euroseas προέβη πρόσφατα στην…
Η διαχείριση πολύπλοκων και υπερμεγέθων φορτίων, όπως γερανοί, τουρμπίνες και ειδικά οχήματα, αποτελεί εδώ και χρόνια μια μεγάλη πρόκληση για τα λιμάνια. Σε αντίθεση…
Ένα σημαντικό ορόσημο στον δρόμο προς την αποανθρακοποίηση της Γηραιάς Ηπείρου και την ανάδειξη της βιομηχανίας δέσμευσης, μεταφοράς και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CCS)…
Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία ενίσχυσης των υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας της στη Νοτιοανατολική Ασία κατέγραψε πρόσφατα η CMA CGM. Ειδικότερα, βάσει σχετικής ανάρτησης στα…
Συνέχεια στο μπαράζ συμφωνιών προμήθειας αμερικανικού LNG έδωσαν πρόσφατα ConocoPhillips και Sempra. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 21 Αυγούστου, ConocoPhillips και Sempra υπέγραψαν μακροπρόθεσμη συμφωνία πώλησης…
Το λιμάνι του Πειραιά καταλαμβάνει τη 13η θέση, μεταξύ των 40 πρώτων λιμανιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ό,τι αφορά τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια μικρών…
Η εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών Airbus διέρχεται από ένα έντονο κύμα αναταράξεων ελέω ενδοεταιρικών εντάσεων. Οι εντάσεις αυτές απορρέουν από την απόφαση μεγάλου μέρους του…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ