
Τον κώδωνα του κινδύνου «κρούει» το Αζερμπαϊτζάν αναφορικά με την πτώση της στάθμης των υδάτων της Κασπίας Θάλασσας, η οποία εγείρει προβλήματα για τα θαλάσσια οικοσυστήματα, τις παράκτιες κοινότητες και τη ναυτιλιακή κίνηση στη μεγαλύτερη λίμνη του κόσμου.
Σύμφωνα με το Reuters, που επικαλείται δηλώσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Οικολογίας του Αζερμπαϊτζάν, Rauf Hajiyev, η στάθμη των υδάτων της Κασπίας μειώνεται εδώ και δεκαετίες. Ωστόσο, τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι ο ρυθμός μείωσης επιταχύνεται. Ειδικότερα, η στάθμη των υδάτων έχει μειωθεί κατά 0,93 μ. τα τελευταία πέντε χρόνια, κατά 1,5 μ. τα τελευταία δέκα χρόνια και κατά 2,5 μ. τα τελευταία τριάντα χρόνια. Βάσει εκτιμήσεων, ο τρέχων ρυθμός μείωσης αγγίζει τα 20-30 εκ. ετησίως.
Αζέροι αξιωματούχοι συνδέουν το φαινόμενο με την κατασκευή φραγμάτων στον ποταμό Βόλγα –που παρέχει το 80% του νερού της Κασπίας– από τη Ρωσία. Στον αντίποδα, η Ρωσία αποδίδει το πρόβλημα στην κλιματική αλλαγή.
Σε κάθε περίπτωση, η πτώση της στάθμης των υδάτων της Κασπίας έχει ήδη επηρεάσει τους λιμένες της περιοχής και τις αποστολές πετρελαίου. Σύμφωνα με τον κ. Hajiyev, τα δεξαμενόπλοια αντιμετωπίζουν αυξημένες δυσκολίες κατά την είσοδό τους στον λιμένα του Μπακού. Ως εκ τούτου, καθίσταται πλέον ανέφικτη η πλήρης φόρτωση των πλοίων, γεγονός που αυξάνει το κόστος μεταφοράς.
Ενδεικτικά, η μεταφορά πετρελαίου και προϊόντων του μέσω του αζερικού τερματικού σταθμού Dubendi στην Κασπία μειώθηκε από 880.000 τόνους κατά το α΄ εξάμηνο του 2024 στους 810.000 τόνους κατά το α΄ εξάμηνο του 2025. Η καθίζηση αυτή αποτελεί απότοκο της χαμηλής στάθμης των υδάτων και καθιστά αναγκαία την εκτέλεση εργασιών βυθοκόρησης, προκειμένου να διασφαλιστεί η σταθερή και αδιάλειπτη λειτουργία του λιμένα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ