
Τον κώδωνα του κινδύνου «κρούει» το Αζερμπαϊτζάν αναφορικά με την πτώση της στάθμης των υδάτων της Κασπίας Θάλασσας, η οποία εγείρει προβλήματα για τα θαλάσσια οικοσυστήματα, τις παράκτιες κοινότητες και τη ναυτιλιακή κίνηση στη μεγαλύτερη λίμνη του κόσμου.
Σύμφωνα με το Reuters, που επικαλείται δηλώσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Οικολογίας του Αζερμπαϊτζάν, Rauf Hajiyev, η στάθμη των υδάτων της Κασπίας μειώνεται εδώ και δεκαετίες. Ωστόσο, τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι ο ρυθμός μείωσης επιταχύνεται. Ειδικότερα, η στάθμη των υδάτων έχει μειωθεί κατά 0,93 μ. τα τελευταία πέντε χρόνια, κατά 1,5 μ. τα τελευταία δέκα χρόνια και κατά 2,5 μ. τα τελευταία τριάντα χρόνια. Βάσει εκτιμήσεων, ο τρέχων ρυθμός μείωσης αγγίζει τα 20-30 εκ. ετησίως.
Αζέροι αξιωματούχοι συνδέουν το φαινόμενο με την κατασκευή φραγμάτων στον ποταμό Βόλγα –που παρέχει το 80% του νερού της Κασπίας– από τη Ρωσία. Στον αντίποδα, η Ρωσία αποδίδει το πρόβλημα στην κλιματική αλλαγή.
Σε κάθε περίπτωση, η πτώση της στάθμης των υδάτων της Κασπίας έχει ήδη επηρεάσει τους λιμένες της περιοχής και τις αποστολές πετρελαίου. Σύμφωνα με τον κ. Hajiyev, τα δεξαμενόπλοια αντιμετωπίζουν αυξημένες δυσκολίες κατά την είσοδό τους στον λιμένα του Μπακού. Ως εκ τούτου, καθίσταται πλέον ανέφικτη η πλήρης φόρτωση των πλοίων, γεγονός που αυξάνει το κόστος μεταφοράς.
Ενδεικτικά, η μεταφορά πετρελαίου και προϊόντων του μέσω του αζερικού τερματικού σταθμού Dubendi στην Κασπία μειώθηκε από 880.000 τόνους κατά το α΄ εξάμηνο του 2024 στους 810.000 τόνους κατά το α΄ εξάμηνο του 2025. Η καθίζηση αυτή αποτελεί απότοκο της χαμηλής στάθμης των υδάτων και καθιστά αναγκαία την εκτέλεση εργασιών βυθοκόρησης, προκειμένου να διασφαλιστεί η σταθερή και αδιάλειπτη λειτουργία του λιμένα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Η Ρωσία επιτέθηκε στο λιμάνι Πιβντένι, στη νότια Ουκρανία, σήμερα, έγινε γνωστό από Ουκρανούς αξιωματούχους, καθώς κλιμακώνει τα πλήγματα στην περιφέρεια της Οδησσού κατά…

Διήμερη επίσκεψη πραγματοποίησε την Πέμπτη 18 και Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025 σε Λήμνο και Άγιο Ευστράτιο, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας.…

Την ένταξη του νεότευκτου «AEGEAN WINNER» στον στόλο της επισημοποίησε η Arcadia, συμφερόντων των αδελφών Αγγελόπουλου, σε ειδική τελετή ονοματοδοσίας που πραγματοποιήθηκε στις ναυπηγικές…

Αζέρικα καύσιμα εισήλθαν στην Αρμενία, στην πρώτη εμπορική συναλλαγή ύστερα από πάνω από τρεις δεκαετίες πολέμων μεταξύ των δύο χωρών, ανακοίνωσε την Παρασκευή 19…

Η αύξηση στις ουρές αναμονής των Capesizes έξω από τους κινεζικούς λιμένες αποτελεί ένδειξη πίεσης στην εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία ωστόσο παρουσιάζει συγκεκριμένα ποιοτικά…

Σε μια κίνηση στρατηγικής σημασίας, η Odfjell ανακοίνωσε την έναρξη του πρώτου λειτουργικού «πράσινου διαδρόμου» μεταξύ Βραζιλίας και Ευρώπης. Η πρωτοβουλία, η οποία βασίζεται…

Για «επενδύσεις στην ελληνική ναυτιλία με στόχο την ανάπτυξη, την ασφάλεια και το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας» έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής…

Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Δεκεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ