
Με γνώμονα την άτονη δραστηριότητα στο μέτωπο των παραγγελιών για νεότευκτα, σε συνδυασμό με την αδράνεια που επικρατεί στα διαλυτήρια, υπάρχουν ενδείξεις για άνοδο της μέσης ηλικίας του παγκόσμιου στόλου bulk carriers.
Σύμφωνα με την ακτινογραφία της ναυλομεσιτικής εταιρείας Allied στην ευρύτερη αγορά των bulkers, ο υπό παραγγελία στόλος αντιστοιχεί στο 9% του υπάρχοντος στόλου. Έως το πέρας του 2025 θα έχουν παραδοθεί συνολικά 270 πλοία. Και ενώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Allied, οι παραδόσεις θα ξεπεράσουν τα 500 πλοία το 2026, το 2027 θα βρίσκονται κάτω από τις 300, αποτέλεσμα των λιγοστών παραγγελιών που τοποθετούνται το τρέχον διάστημα.
Από τα σχεδόν 13.000 bulk carriers που επιχειρούν στα διεθνή ύδατα, η πλειονότητά τους, δηλαδή τα 7.443 εξ αυτών, εντάσσονται στις κατηγορίες μεσαίων μεγεθών και κάτω, από Handysize έως Supramax/Ultramax. Παράλληλα, στα μικρότερα πλοία επικρατεί η τάση για τη διατήρησή τους στον στόλο, ακόμα και μετά την πάροδο 20 ετών από την κατασκευή τους. Πιο συγκεκριμένα, το 18% του συνόλου των Handysizes και το 15% των Supramaxes/Ultramaxes, τα οποία αθροίζουν 1.100 πλοία, ξεπερνά σε ηλικία τα 20 έτη. Στον αντίποδα, μόλις 139 Capesizes ξεπερνούν σε ηλικία τα 20 έτη, αν και το μεγαλύτερο μέρος του στόλου των Capesizes/VLOCs, κατά περίπου 60%, εντάσσεται στην ηλικιακή ομάδα από 10 έως 19 έτη.
Στο μέτωπο των ανακυκλώσεων, από τον Ιανουάριο έως και τον Ιούνιο του 2025, μόλις 36 bulk carriers με αθροιστική χωρητικότητα 2 εκατ. dwt ανακυκλώθηκαν. Αξίζει να αναφερθεί ότι, από τα ελάχιστα πλοία που πουλήθηκαν προς ανακύκλωση, τα περισσότερα εξ αυτών ανήκαν επίσης στις κατηγορίες Handysize και Supramax/Ultramax (σύνολο 22 πλοία). Όπως είναι λογικό, εάν ο ρυθμός των ανακυκλώσεων δεν επιταχυνθεί, ο στόλος των bulk carriers θα απαρτίζεται εν πολλοίς από υπερήλικα πλοία, αυξάνοντας σημαντικά τον μέσο όρο ηλικίας του στόλου.
Μόλις δύο Capesizes/VLOCs ανακυκλώθηκαν, καταδεικνύοντας την επιθυμία των πλοιοκτητών να τα διατηρήσουν στον στόλο τους. Η Allied αποδίδει την εν λόγω εξέλιξη στο μεγάλο κύμα εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα, δεδομένου ότι το εν λόγω εμπόρευμα μεταφέρεται με Capesizes. Τον περασμένο μήνα, οι συνολικές εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος ξεπέρασαν για τρίτο συνεχόμενο μήνα τους 100 εκατ. τόνους, ενώ ο –μακρινός– προμηθευτής του, η Βραζιλία, έσπασε ρεκόρ εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος για τον μήνα Ιούλιο, με 41 εκατ. τόνους.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο οργάνωσε την ημέρα έναρξης του Διεθνούς Συνεδρίου «Ναυτιλιακή Κύπρος 2025», στις 6 Οκτωβρίου 2025, συζήτηση πάνελ με θέμα «Navigating Disruption:…
Το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο παρέθεσε, με εξαιρετική επιτυχία και υψηλή προσέλευση, Δεξίωση ενόψει του Διεθνούς Συνεδρίου «Ναυτιλιακή Κύπρος 2025», την Κυριακή, 5 Οκτωβρίου, στο…
Ο χρυσός έσπασε για πρώτη φορά το φράγμα των 4.000 δολαρίων/ουγγιά (31,1 γραμμάρια), καθώς συνεχίζει να θεωρείται αξία-καταφύγιο στις χρηματαγορές, εν μέσω πολλών αβεβαιοτήτων,…
UMAR Shipping Services Ltd, part of the UW Group, is proud to announce that it has been awarded with the Corporate Social Responsibility (CSR)…
Τις απόψεις τους σχετικά με το ακανθώδες ζήτημα των εναλλακτικών καυσίμων, καθώς και τις λεπτές ισορροπίες μεταξύ αναβάθμισης του υπάρχοντος στόλου ή επέκτασης μέσω…
Τα Ναυπηγεία της ΟΝΕΧ στη Σύρο φιλοξένησαν από την 1η έως και την 3η Οκτωβρίου τις εργασίες δύο σημαντικών επιτροπών της Διεθνούς Ένωσης Ανεξάρτητων…
Υπέκυψε στα τραύματά του ένα μέλος του πληρώματος του υπό ολλανδική σημαία φορτηγού πλοίου «Minervagracht», το οποίο δέχθηκε επίθεση από τους αντάρτες Χούθι στον…
«Η στρατηγική σχέση της Ελλάδας με τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής είναι αναβαθμισμένη και σαφώς ισχυροποιημένη. Μελετούμε από κοινού ένα ρεαλιστικό και υλοποιήσιμο πλαίσιο, που…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ