
To τελευταίο διάστημα, η πίεση στους αγοραστές του ρωσικού πετρελαίου έχει ενταθεί, με σκοπό τον περιορισμό των εσόδων της Μόσχας από τις εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η Ρωσία ωστόσο έχει δημιουργήσει στόλο δεξαμενόπλοιων-«φαντασμάτων» ‒για να παρακάμπτονται οι όποιες κυρώσεις‒, που εκτιμάται πως αριθμεί πάνω από 500 πλοία.
Πέραν αυτού, όμως, πρόσφατη έκθεση της Allied τονίζει τον τρόπο με τον οποίο η συνεχιζόμενη συνεργασία των Σερβίας και Ουγγαρίας με τη Ρωσία, με επίκεντρο τον αγωγό Balkan Stream, συνεχίζει να υπονομεύει τις προσπάθειες της Δύσης για απομόνωση του ρωσικού ενεργειακού κλάδου.
Ο διττός ρόλος της Σερβίας
Ειδικότερα η Σερβία, τη δεδομένη στιγμή, ακολουθεί μια στρατηγική «διπλού ταμπλό». Από τη μια συνεργάζεται με την ΕΕ, στους τομείς της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης και της ανάπτυξης των υποδομών, με στόχο την είσοδό της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ από την άλλη διατηρεί στενούς ενεργειακούς δεσμούς με τη Μόσχα. Μία από τις πιο σαφείς ενδείξεις της εξάρτησης της Σερβίας από τις ρωσικές ενεργειακές υποδομές αποτελεί το γεγονός πως η μεγαλύτερη εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου της χώρας, Naftna Industrija Srbije (NIS), παραμένει κατά πλειοψηφία στην ιδιοκτησία της ρωσικής Gazprom Neft. Αυτή η ιδιοκτησιακή δομή έχει μετατρέψει την NIS σε πεδίο γεωπολιτικής πίεσης, καθιστώντας τη Σερβία ευάλωτη σε έμμεσο έλεγχο, από τις αρχές τόσο των ΗΠΑ όσο και της ΕΕ.
Ο αγωγός Ουγγαρίας-Σερβίας
Το ρωσικό αργό διέρχεται μέσω του αγωγού Druzhba από την Ουκρανία προς την Ουγγαρία χωρίς νομικούς περιορισμούς. Παρά τον πόλεμο και τις κυρώσεις της ΕΕ, το πετρέλαιο που μεταφέρεται μέσω αγωγών εξακολουθεί να εξαιρείται, με την Ουκρανία να μην εμποδίζει τη μεταφορά του. Από την Ουγγαρία, ο ‒υπό σχεδιασμό ακόμη‒ αγωγός Ουγγαρίας-Σερβίας θα επεκταθεί νότια, για να τροφοδοτήσει το διυλιστήριο Pancevo της Σερβίας, δημιουργώντας ουσιαστικά έναν χερσαίο διάδρομο ρωσικού πετρελαίου προς τα Δυτικά Βαλκάνια. Το εν λόγω έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2027, με εκτιμώμενη ετήσια χωρητικότητα 4-5 εκατ. τόνων αργού.
Συμπερασματικά, αυτή η εξέλιξη όχι μόνο ανοίγει τον δρόμο για τη διατήρηση της ρωσικής επιρροής στα Βαλκάνια και στην Κεντρική Ευρώπη, αλλά θέτει και ερωτήματα σχετικά με την αποτελεσματικότητα των δυτικών κυρώσεων, που αποσκοπούν στον περιορισμό της παγκόσμιας ενεργειακής επιρροής της Μόσχας.
Πηγή: Allied
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Διεθνής Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (INTERMEPA) ανακοίνωσε τα αποτελέσματα των εκλογών της Εκτελεστικής Επιτροπής που πραγματοποιήθηκαν την 29η Ιουλίου 2025: Η κα Σεμίραμις…
Την παραλαβή ενός Kamsarmax bulk carrier, του «MV CYMONA OCEAN», από τα ναυπηγεία της Oshima ανακοίνωσε η Alassia NewShips Management, συμφερόντων του κ. Νικόλα…
Σταθερός στο 2% παρέμεινε ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ευρωζώνη τον Ιούλιο, σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση της Eurostat. Στην Ελλάδα εκτιμάται ότι αυξήθηκε στο…
Τάσεις σταθεροποίησης καταγράφονται στη ναυλαγορά των containerships, καθώς οι καθοδικές πιέσεις στους spot ναύλους φαίνεται να αποκλιμακώνονται, παρά την οριακή εβδομαδιαία πτώση. Συγκεκριμένα, ο…
Το παρατεταμένο κύμα καύσωνα που σαρώνει την Ευρώπη «ροκανίζει» τα αποθέματα φυσικού αερίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), τα οποία έχουν υποχωρήσει σε χαμηλό πενταετίας…
Η CMA CGM, ο γαλλικός κολοσσός των μεταφορών, αποτελεί τον νέο επενδυτή στη νεοφυή επιχείρηση Hycamite TCD Technologies Ltd. Η Hycamite, που δραστηριοποιείται στις…
Ο αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε χθες 31 Ιουλίου εκτελεστικό διάταγμα το οποίο αυξάνει από το 25% στο 35% τους δασμούς σε καναδικά προϊόντα…
Τον ζωτικό ρόλο που διαδραματίζει η Ναυτιλία των Ελλήνων για την παγκόσμια, την ευρωπαϊκή, καθώς και την εθνική οικονομία, αλλά και κοινωνία υπογραμμίζει η…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ