
To τελευταίο διάστημα, η πίεση στους αγοραστές του ρωσικού πετρελαίου έχει ενταθεί, με σκοπό τον περιορισμό των εσόδων της Μόσχας από τις εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η Ρωσία ωστόσο έχει δημιουργήσει στόλο δεξαμενόπλοιων-«φαντασμάτων» ‒για να παρακάμπτονται οι όποιες κυρώσεις‒, που εκτιμάται πως αριθμεί πάνω από 500 πλοία.
Πέραν αυτού, όμως, πρόσφατη έκθεση της Allied τονίζει τον τρόπο με τον οποίο η συνεχιζόμενη συνεργασία των Σερβίας και Ουγγαρίας με τη Ρωσία, με επίκεντρο τον αγωγό Balkan Stream, συνεχίζει να υπονομεύει τις προσπάθειες της Δύσης για απομόνωση του ρωσικού ενεργειακού κλάδου.
Ο διττός ρόλος της Σερβίας
Ειδικότερα η Σερβία, τη δεδομένη στιγμή, ακολουθεί μια στρατηγική «διπλού ταμπλό». Από τη μια συνεργάζεται με την ΕΕ, στους τομείς της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης και της ανάπτυξης των υποδομών, με στόχο την είσοδό της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ από την άλλη διατηρεί στενούς ενεργειακούς δεσμούς με τη Μόσχα. Μία από τις πιο σαφείς ενδείξεις της εξάρτησης της Σερβίας από τις ρωσικές ενεργειακές υποδομές αποτελεί το γεγονός πως η μεγαλύτερη εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου της χώρας, Naftna Industrija Srbije (NIS), παραμένει κατά πλειοψηφία στην ιδιοκτησία της ρωσικής Gazprom Neft. Αυτή η ιδιοκτησιακή δομή έχει μετατρέψει την NIS σε πεδίο γεωπολιτικής πίεσης, καθιστώντας τη Σερβία ευάλωτη σε έμμεσο έλεγχο, από τις αρχές τόσο των ΗΠΑ όσο και της ΕΕ.
Ο αγωγός Ουγγαρίας-Σερβίας
Το ρωσικό αργό διέρχεται μέσω του αγωγού Druzhba από την Ουκρανία προς την Ουγγαρία χωρίς νομικούς περιορισμούς. Παρά τον πόλεμο και τις κυρώσεις της ΕΕ, το πετρέλαιο που μεταφέρεται μέσω αγωγών εξακολουθεί να εξαιρείται, με την Ουκρανία να μην εμποδίζει τη μεταφορά του. Από την Ουγγαρία, ο ‒υπό σχεδιασμό ακόμη‒ αγωγός Ουγγαρίας-Σερβίας θα επεκταθεί νότια, για να τροφοδοτήσει το διυλιστήριο Pancevo της Σερβίας, δημιουργώντας ουσιαστικά έναν χερσαίο διάδρομο ρωσικού πετρελαίου προς τα Δυτικά Βαλκάνια. Το εν λόγω έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2027, με εκτιμώμενη ετήσια χωρητικότητα 4-5 εκατ. τόνων αργού.
Συμπερασματικά, αυτή η εξέλιξη όχι μόνο ανοίγει τον δρόμο για τη διατήρηση της ρωσικής επιρροής στα Βαλκάνια και στην Κεντρική Ευρώπη, αλλά θέτει και ερωτήματα σχετικά με την αποτελεσματικότητα των δυτικών κυρώσεων, που αποσκοπούν στον περιορισμό της παγκόσμιας ενεργειακής επιρροής της Μόσχας.
Πηγή: Allied
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται επιχείρηση έρευνας και διάσωσης στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Χίου και Οινουσσών, ύστερα από την πτώση κρατουμένου στη θάλασσα κατά τη διάρκεια προγραμματισμένης μεταγωγής με το…
Μια νέα εποχή ενεργειακής τεχνολογίας ξεκινάει, με την έναρξη της κατασκευής της μεγαλύτερης παγκοσμίως πλωτής μονάδας υγροποίησης φυσικού αερίου (Floating LNG – FLNG). Το…
Πολλαπλές συμφωνίες προμήθειας φυσικού αερίου εξασφάλισε πρόσφατα η Nigeria LNG Ltd (NLNG), ενισχύοντας τη σταθερότητα του εφοδιασμού και τα σχέδιά της για επέκταση των…
Νηνεμία επικρατεί τις τελευταίες εβδομάδες στη ναυλαγορά των LPG carriers, καθώς οι τάσεις σταθερότητας των ναύλων επιμένουν. Ειδικότερα, σύμφωνα με έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys,…
Στο ίδιο μήκος κύματος με τις Ηνωμένες Πολιτείες φαίνεται να κινείται και η κυβέρνηση του Μεξικού αναφορικά με τις δασμολογικές πολιτικές σε βάρος της…
Την Τετάρτη 18 Ιουνίου 2025, στην Αμερικανική Σχολή Κλασσικών Σπουδών στο κέντρο της Αθήνας, έλαβε χώρα η 17η τελετή απονομής των Βραβείων Ευκράντη. Tα…
Οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης ανακοίνωσαν σήμερα τον θάνατο του «πρωθυπουργού» τους και πολλών υπουργών σε επιδρομές που εξαπέλυσε το Ισραήλ την Πέμπτη στην…
Οι νέοι υψηλότεροι δασμοί του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ στις εισαγωγές από ξένες χώρες θα μπορούσαν να μειώσουν το εθνικό έλλειμμα κατά $4 τρισ. την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ