
Εν μέσω συθέμελων μεταβολών στον χάρτη του παγκόσμιου εμπορίου, η στροφή της Κίνας από τον άνθρακα στον βωξίτη και στο σιδηρομετάλλευμα υψηλής ποιότητας φαίνεται να αναδιαμορφώνει τις ισορροπίες στην αγορά των χύδην ξηρών φορτίων.
Υπό αυτό το πρίσμα, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Allied εστιάζει στη μετατόπιση της κινεζικής ζήτησης, η οποία φέρνει στο προσκήνιο του παγκόσμιου εμπορίου χύδην ξηρών φορτίων την Αφρική.
Άνθρακας
Οι εισαγωγές άνθρακα της Κίνας μειώθηκαν κατά 11% σε ετήσια βάση το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2025. Ως εκ τούτου, η Ινδονησία –ο κορυφαίος προμηθευτής άνθρακα της Κίνας– «είδε» τις αποστολές της να υποχωρούν κατά 12% σε ετήσια βάση το ίδιο διάστημα. Πέραν της επιβράδυνσης της κινεζικής ζήτησης, η εξέλιξη αυτή αντανακλά και την προτίμηση της Κίνας για άνθρακα υψηλότερης ποιότητας από χώρες όπως η Ρωσία, η Νότια Αφρική και η Αυστραλία.
Σύμφωνα με την Allied, ο συνδυασμός ασθενέστερης ζήτησης για εισαγωγές άνθρακα, ισχυρής εγχώριας παραγωγής και επέκτασης των ΑΠΕ στην Κίνα ανατρέπει σταδιακά τη δυναμική του άνθρακα στο παγκόσμιο εμπόριο και ενδέχεται να πλήξει την αγορά των Panamaxes τους επόμενους μήνες.
Βωξίτης
Οι χώρες της Δυτικής Αφρικής, με πρωτοστάτη τη Γουινέα, διατηρούν τα ηνία των εξαγωγών βωξίτη. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια του α΄ εξαμήνου του 2025, η Γουινέα εδραίωσε τη θέση της ως κορυφαίος εξαγωγέας βωξίτη παγκοσμίως, με τις αποστολές της να αυξάνονται κατά 36% σε ετήσια βάση. Παράλληλα, λόγω της ισχυρής κινεζικής ζήτησης, οι εξαγωγές τη Γουινέας αναμένεται να αγγίξουν περίπου τους 199 εκατ. τόνους μέχρι το τέλος του έτους.
Σιδηρομετάλλευμα
Η επικείμενη εκκίνηση του έργου σιδηρομεταλλεύματος «Simandou» στη Γουινέα, που υποστηρίζεται κυρίως από κινεζικές εταιρείες, αναμένεται να αναδιαμορφώσει και το εμπόριο iron ore. Οι αποστολές αναμένεται να καταλήξουν σχεδόν αποκλειστικά στην Κίνα. Ποιοι θα απολέσουν, λοιπόν, μερίδιο αγοράς στην κινεζική αγορά σιδηρομεταλλεύματος;
Ο κλήρος πέφτει στην Αυστραλία και στη Βραζιλία, τα παλαιότερα ορυχεία των οποίων σταδιακά θα αποσυρθούν δίχως να αντικατασταθούν. Ωστόσο, το «Simandou» αποτελεί απειλή κυρίως για τα ορυχεία της Δυτικής Αυστραλίας, τα οποία ήδη αντιμετωπίζουν σκοπέλους από τη στάσιμη κινεζική ζήτηση χάλυβα.
Μαγγάνιο
Τέλος, η Νότια Αφρική εξακολουθεί να ηγείται των παγκόσμιων εξαγωγών μαγγανίου, προμηθεύοντας κυρίως τη βιομηχανία χάλυβα της Κίνας
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Νέοι ορίζοντες ανοίγονται για τα δεξαμενόπλοια στον Καναδά, καθώς ένα σημαντικό λιμενικό έργο πρόκειται να αλλάξει τα δεδομένα φόρτωσης πετρελαίου στον λιμένα του Βανκούβερ.…
Η ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με ένα μέτρο από την πλευρά των ΗΠΑ που θα αλλάξει τη νόρμα των θαλάσσιων μεταφορών. Τα υπέρογκα τέλη…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ