
Εν μέσω συθέμελων μεταβολών στον χάρτη του παγκόσμιου εμπορίου, η στροφή της Κίνας από τον άνθρακα στον βωξίτη και στο σιδηρομετάλλευμα υψηλής ποιότητας φαίνεται να αναδιαμορφώνει τις ισορροπίες στην αγορά των χύδην ξηρών φορτίων.
Υπό αυτό το πρίσμα, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Allied εστιάζει στη μετατόπιση της κινεζικής ζήτησης, η οποία φέρνει στο προσκήνιο του παγκόσμιου εμπορίου χύδην ξηρών φορτίων την Αφρική.
Άνθρακας
Οι εισαγωγές άνθρακα της Κίνας μειώθηκαν κατά 11% σε ετήσια βάση το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2025. Ως εκ τούτου, η Ινδονησία –ο κορυφαίος προμηθευτής άνθρακα της Κίνας– «είδε» τις αποστολές της να υποχωρούν κατά 12% σε ετήσια βάση το ίδιο διάστημα. Πέραν της επιβράδυνσης της κινεζικής ζήτησης, η εξέλιξη αυτή αντανακλά και την προτίμηση της Κίνας για άνθρακα υψηλότερης ποιότητας από χώρες όπως η Ρωσία, η Νότια Αφρική και η Αυστραλία.
Σύμφωνα με την Allied, ο συνδυασμός ασθενέστερης ζήτησης για εισαγωγές άνθρακα, ισχυρής εγχώριας παραγωγής και επέκτασης των ΑΠΕ στην Κίνα ανατρέπει σταδιακά τη δυναμική του άνθρακα στο παγκόσμιο εμπόριο και ενδέχεται να πλήξει την αγορά των Panamaxes τους επόμενους μήνες.
Βωξίτης
Οι χώρες της Δυτικής Αφρικής, με πρωτοστάτη τη Γουινέα, διατηρούν τα ηνία των εξαγωγών βωξίτη. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια του α΄ εξαμήνου του 2025, η Γουινέα εδραίωσε τη θέση της ως κορυφαίος εξαγωγέας βωξίτη παγκοσμίως, με τις αποστολές της να αυξάνονται κατά 36% σε ετήσια βάση. Παράλληλα, λόγω της ισχυρής κινεζικής ζήτησης, οι εξαγωγές τη Γουινέας αναμένεται να αγγίξουν περίπου τους 199 εκατ. τόνους μέχρι το τέλος του έτους.
Σιδηρομετάλλευμα
Η επικείμενη εκκίνηση του έργου σιδηρομεταλλεύματος «Simandou» στη Γουινέα, που υποστηρίζεται κυρίως από κινεζικές εταιρείες, αναμένεται να αναδιαμορφώσει και το εμπόριο iron ore. Οι αποστολές αναμένεται να καταλήξουν σχεδόν αποκλειστικά στην Κίνα. Ποιοι θα απολέσουν, λοιπόν, μερίδιο αγοράς στην κινεζική αγορά σιδηρομεταλλεύματος;
Ο κλήρος πέφτει στην Αυστραλία και στη Βραζιλία, τα παλαιότερα ορυχεία των οποίων σταδιακά θα αποσυρθούν δίχως να αντικατασταθούν. Ωστόσο, το «Simandou» αποτελεί απειλή κυρίως για τα ορυχεία της Δυτικής Αυστραλίας, τα οποία ήδη αντιμετωπίζουν σκοπέλους από τη στάσιμη κινεζική ζήτηση χάλυβα.
Μαγγάνιο
Τέλος, η Νότια Αφρική εξακολουθεί να ηγείται των παγκόσμιων εξαγωγών μαγγανίου, προμηθεύοντας κυρίως τη βιομηχανία χάλυβα της Κίνας
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Απώλειες κατέγραψε για έκτη διαδοχική εβδομάδα η ναυλαγορά των containerships, με τις καθοδικές πιέσεις στους spot ναύλους να εντείνονται. Συγκεκριμένα, ο δείκτης World Container…
Η επανεκκίνηση των υδροπλάνων στην Ελλάδα είναι γεγονός, με την Hellenic Seaplanes να συνεχίζει τις πτήσεις της. Μετά την επιτυχημένη προσθαλάσσωση υδροπλάνου στο…
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες πρωτοστατούν στην πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, παρά τις δυσκολίες και τις αβεβαιότητες που αυτή ενέχει. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 1.421…
H Αρχή του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών του Ηνωμένου Βασιλείου (UK ETS), με απάντησή της στις διαβουλεύσεις της βιομηχανίας για την επέκταση του UK ETS…
Νέες κινήσεις στη «σκακιέρα» της ενέργειας προανήγγειλε η Τουρκία, η οποία καλοβλέπει την επίτευξη νέας συμφωνίας με το Ιράκ για έναν αγωγό πετρελαίου ανάμεσα…
Η Γαλλία θα αναγνωρίσει το κράτος της Παλαιστίνης στη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών, τον Σεπτέμβριο στη Νέα Υόρκη, ανακοίνωσε ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν…
Η Κομισιόν αρνήθηκε να επιβεβαιώσει δημοσιεύματα στον διεθνή Τύπο, σύμφωνα με τα οποία η ΕΕ και οι ΗΠΑ βρίσκονται πολύ κοντά σε συμφωνία τύπου…
Καθώς η αγορά αυτοκινήτων της Αιγύπτου επεκτείνεται, οδηγούμενη από την οικονομική και πληθυσμιακή ανάπτυξη της χώρας, ο πρώτος αιγυπτιακός τερματικός σταθμός οχημάτων πραγματοποίησε πρεμιέρα.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ