
Η ναυτιλία, ως θεμέλιος λίθος του παγκόσμιου εμπορίου, καλείται να επανακαθορίσει τη θέση και τον ρόλο της σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον, όπου οι περιβαλλοντικές απαιτήσεις εντείνονται και η τεχνολογία εξελίσσεται με καταιγιστικούς ρυθμούς. Οι απαιτήσεις για παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας με ελαχιστοποιημένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, σύμφωνα με τις αυστηρές οδηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διαμορφώνουν ένα νέο απαιτητικό και γεμάτο προκλήσεις τοπίο, που όμως ανοίγει τον δρόμο για μια πιο πράσινη, έξυπνη και βιώσιμη ναυτιλία.
Βασικός μοχλός αυτής της μετάβασης είναι η αξιοποίηση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και ο εκτεταμένος εξηλεκτρισμός λιμένων και πλοίων, με στόχο τη μείωση των εκπομπών CO₂ κατά 55% έως το 2030 (πρωτοβουλία «Fit for 55»). Στο πλαίσιο αυτό, η εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτρικής διασύνδεσης ξηράς-πλοίου (Shore Side Electricity – SSE), γνωστή ως Cold Ironing, αποτελεί μία από τις πιο ώριμες και αποτελεσματικές λύσεις. Ήδη, μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια δρομολογούν σημαντικές επενδύσεις σε συστήματα Cold Ironing, για την εξυπηρέτηση επιβατηγών πλοίων, κρουαζιερόπλοιων και πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Η ομάδα «ΠΡΩΤΕΑΣ»: Εξειδίκευση και εμπειρία στον πυρήνα της ενεργειακής μετάβασης
Η επιτυχής υλοποίηση έργων τόσο υψηλής πολυπλοκότητας προϋποθέτει συνδυασμό διεπιστημονικής γνώσης, τεχνολογικής εξειδίκευσης και στρατηγικής συνεργασίας. Η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ (PROTEUS) αποτελεί ένα επιτυχημένο παράδειγμα συνέργειας ακαδημαϊκού και ιδιωτικού τομέα, με τη συμμετοχή των εταιρειών PROTASIS Engineering and Consulting S.A., HYDRUS Engineering S.A., GATES – Global Transport and Engineering Systems Ltd και του Εργαστηρίου Θαλάσσιων Μεταφορών του ΕΜΠ.
Με σχεδόν δέκα χρόνια εμπειρίας, η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες μελέτης, σχεδιασμού και υλοποίησης συστημάτων Cold Ironing, με απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Από την πιλοτική εγκατάσταση στο λιμάνι της Κυλλήνης το 2016, έως τις τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες σε κομβικά ελληνικά (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Ηγουμενίτσα) και διεθνή λιμάνια (Κωνστάντζα, Μπουργκάς), η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ στηρίζει ενεργά τη μετάβαση προς βιώσιμα, ψηφιακά και ενεργειακά αποδοτικά λιμάνια.
Καλύπτοντας ολόκληρο το φάσμα των απαραίτητων σταδίων για την υλοποίηση έργων ενεργειακής αναβάθμισης, η ομάδα προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες που περιλαμβάνουν την εξασφάλιση χρηματοδότησης για την εκπόνηση μελετών και την υλοποίηση έργων, αξιοποιώντας τόσο ευρωπαϊκούς όσο και εθνικούς πόρους. Επιπλέον, αναλαμβάνει την εκπόνηση όλων των απαραίτητων τεχνικών μελετών, όπως η ανάλυση και πρόβλεψη της μεταφορικής κίνησης του λιμένα, οι μελέτες FEED (Front-End Engineering Design), οι περιβαλλοντικές μελέτες και οι μελέτες σκοπιμότητας, οι αναλύσεις CBA (Cost-Benefit Analysis), καθώς και η σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών και τευχών δημοπράτησης. Παράλληλα, η ομάδα παρέχει υποστήριξη σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς σε θέματα κανονιστικής συμμόρφωσης και στην εφαρμογή διεθνών κανονισμών που σχετίζονται με την ενεργειακή αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών.
Η διεπιστημονική προσέγγιση της ομάδας ΠΡΩΤΕΑΣ δεν περιορίζεται στα πλοία που υπόκεινται σε υποχρεωτική εφαρμογή Cold Ironing (επιβατηγά, κρουαζιερόπλοια και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων), αλλά επεκτείνεται και σε εμπορικά πλοία γενικής χρήσης, δεξαμενόπλοια και φορτηγά πλοία, προσφέροντας εξειδικευμένες λύσεις για λιμένες με προφίλ πολλαπλών χρήσεων.
Στρατηγική προτεραιοποίησης και συγχρηματοδοτούμενα έργα Cold Ironing
Στο πλαίσιο συμμόρφωσης με τους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς και τη δέσμη μέτρων «Fit for 55», η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ ολοκλήρωσε επιτυχώς ένα έργο-ορόσημο για την προτεραιοποίηση των ελληνικών λιμένων που υποχρεούνται να διαθέτουν υποδομές Cold Ironing έως το 2030. Το έργο περιλάμβανε:
Τα αποτελέσματα της μελέτης θα αξιοποιηθούν από τους αρμόδιους φορείς για την εξασφάλιση χρηματοδότησης και την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών.
Παράλληλα, η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ έχει διαδραματίσει ενεργό ρόλο στην υλοποίηση πληθώρας συγχρηματοδοτούμενων έργων, τα οποία εντάσσονται σε ευρωπαϊκά προγράμματα, με κυριότερο το Connecting Europe Facility (CEF). Στο πλαίσιο αυτών των προγραμμάτων, η ομάδα συμμετείχε σε σημαντικές πρωτοβουλίες για την εφαρμογή του Cold Ironing σε ελληνικά και διεθνή λιμάνια.
Η νέα εποχή των λιμανιών: Καινοτομία και πράσινη μετάβαση
Αντιμετωπίζοντας τις προκλήσεις της ενεργειακής και περιβαλλοντικής μετάβασης, η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ δεν περιορίζεται στην εφαρμογή συμβατικών συστημάτων. Αντίθετα, επενδύει με αποφασιστικότητα στην ανάπτυξη έξυπνων λιμένων, αξιοποιώντας προηγμένα συστήματα μικροδικτύων, γνωστά ως smart grids.
Οι καινοτόμες λύσεις που σχεδιάζει και υλοποιεί ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις των λιμένων, καλύπτοντας την ιδιοπαραγωγή ενέργειας σε συνδυασμό με δυνατότητες αποθήκευσης, ενώ παράλληλα επιτρέπουν την αποτελεσματική διαχείριση και εξισορρόπηση των φορτίων με στόχο τη βέλτιστη διαχείριση των αιχμών. Επιπλέον, η ομάδα αναπτύσσει υποδομές για τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων, εφαρμόζει κεντρικά Συστήματα Διαχείρισης Ενέργειας (HEMCS) και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την υποδοχή νέων πράσινων καυσίμων και καινοτόμων τεχνολογιών.
Μέσα από αυτήν τη διευρυμένη και πολυδιάστατη προσέγγιση, η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ συμβάλλει ουσιαστικά στη μετάβαση προς μια πιο βιώσιμη, ευφυή και ανταγωνιστική ναυτιλία, αντανακλώντας πλήρως τους ενεργειακούς στόχους και τις δεσμεύσεις που προβλέπονται από την ευρωπαϊκή πράσινη συμφωνία.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η ενεργειακή μετάβαση στη Βαλτική αποκτά νέα δυναμική, καθώς το λιμάνι της Κλαϊπέντα προχωρά αποφασιστικά προς την ολοκλήρωση του φιλόδοξου έργου παραγωγής πράσινου υδρογόνου.…
Το διεθνές ναυτιλιακό στερέωμα επηρεάζεται έντονα από τις γεωπολιτικές εξελίξεις. Οι συνεχόμενες επιθέσεις των Χούθι, ειδικότερα, κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν επιμηκύνει…
Σε χαμηλές στροφές εξακολουθεί να κινείται η ναυλαγορά των LNG carriers, με την «ψαλίδα» ωστόσο Ανατολής-Δύσης να κλείνει σημαντικά την τελευταία εβδομάδα. Σύμφωνα με…
Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την πλήρη λειτουργία του FSRU Αλεξανδρούπολης; Έχουμε κοινοποιήσει το χρονοδιάγραμμα για την επαναλειτουργία του FSRU Αλεξανδρούπολης. Η σταδιακή επαναλειτουργία…
Με την παραγωγή φυσικού αερίου των ΗΠΑ να αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο και τις εξαγωγές LNG να «καλπάζουν», κορυφαίες αμερικανικές εταιρείες ενέργειας προσβλέπουν στην…
Εν αναμονή της έναρξης ισχύος των νέων μέτρων του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR), για την ανατροπή της κινεζικής θαλάσσιας κυριαρχίας και την αναβίωση…
Ο ναυτιλιακός κολοσσός Bahri φαίνεται πως ευθυγραμμίζεται πλήρως με τα φιλόδοξα σχέδια της Σαουδικής Αραβίας στον κλάδο της ναυπηγικής, καθώς πρόσφατα προχώρησε σε παραγγελία-ορόσημο…
Η ελβετική εταιρεία WinGD ανακοίνωσε, μετά από περισσότερο από μία δεκαετία έρευνας και ανάπτυξης, ότι το 2026 θα παρουσιάσει την πρώτη στον κόσμο δίχρονη…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ