
Η ναυτιλία, ως θεμέλιος λίθος του παγκόσμιου εμπορίου, καλείται να επανακαθορίσει τη θέση και τον ρόλο της σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον, όπου οι περιβαλλοντικές απαιτήσεις εντείνονται και η τεχνολογία εξελίσσεται με καταιγιστικούς ρυθμούς. Οι απαιτήσεις για παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας με ελαχιστοποιημένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, σύμφωνα με τις αυστηρές οδηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διαμορφώνουν ένα νέο απαιτητικό και γεμάτο προκλήσεις τοπίο, που όμως ανοίγει τον δρόμο για μια πιο πράσινη, έξυπνη και βιώσιμη ναυτιλία.
Βασικός μοχλός αυτής της μετάβασης είναι η αξιοποίηση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και ο εκτεταμένος εξηλεκτρισμός λιμένων και πλοίων, με στόχο τη μείωση των εκπομπών CO₂ κατά 55% έως το 2030 (πρωτοβουλία «Fit for 55»). Στο πλαίσιο αυτό, η εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτρικής διασύνδεσης ξηράς-πλοίου (Shore Side Electricity – SSE), γνωστή ως Cold Ironing, αποτελεί μία από τις πιο ώριμες και αποτελεσματικές λύσεις. Ήδη, μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια δρομολογούν σημαντικές επενδύσεις σε συστήματα Cold Ironing, για την εξυπηρέτηση επιβατηγών πλοίων, κρουαζιερόπλοιων και πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Η ομάδα «ΠΡΩΤΕΑΣ»: Εξειδίκευση και εμπειρία στον πυρήνα της ενεργειακής μετάβασης
Η επιτυχής υλοποίηση έργων τόσο υψηλής πολυπλοκότητας προϋποθέτει συνδυασμό διεπιστημονικής γνώσης, τεχνολογικής εξειδίκευσης και στρατηγικής συνεργασίας. Η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ (PROTEUS) αποτελεί ένα επιτυχημένο παράδειγμα συνέργειας ακαδημαϊκού και ιδιωτικού τομέα, με τη συμμετοχή των εταιρειών PROTASIS Engineering and Consulting S.A., HYDRUS Engineering S.A., GATES – Global Transport and Engineering Systems Ltd και του Εργαστηρίου Θαλάσσιων Μεταφορών του ΕΜΠ.
Με σχεδόν δέκα χρόνια εμπειρίας, η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες μελέτης, σχεδιασμού και υλοποίησης συστημάτων Cold Ironing, με απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Από την πιλοτική εγκατάσταση στο λιμάνι της Κυλλήνης το 2016, έως τις τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες σε κομβικά ελληνικά (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Ηγουμενίτσα) και διεθνή λιμάνια (Κωνστάντζα, Μπουργκάς), η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ στηρίζει ενεργά τη μετάβαση προς βιώσιμα, ψηφιακά και ενεργειακά αποδοτικά λιμάνια.
Καλύπτοντας ολόκληρο το φάσμα των απαραίτητων σταδίων για την υλοποίηση έργων ενεργειακής αναβάθμισης, η ομάδα προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες που περιλαμβάνουν την εξασφάλιση χρηματοδότησης για την εκπόνηση μελετών και την υλοποίηση έργων, αξιοποιώντας τόσο ευρωπαϊκούς όσο και εθνικούς πόρους. Επιπλέον, αναλαμβάνει την εκπόνηση όλων των απαραίτητων τεχνικών μελετών, όπως η ανάλυση και πρόβλεψη της μεταφορικής κίνησης του λιμένα, οι μελέτες FEED (Front-End Engineering Design), οι περιβαλλοντικές μελέτες και οι μελέτες σκοπιμότητας, οι αναλύσεις CBA (Cost-Benefit Analysis), καθώς και η σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών και τευχών δημοπράτησης. Παράλληλα, η ομάδα παρέχει υποστήριξη σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς σε θέματα κανονιστικής συμμόρφωσης και στην εφαρμογή διεθνών κανονισμών που σχετίζονται με την ενεργειακή αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών.
Η διεπιστημονική προσέγγιση της ομάδας ΠΡΩΤΕΑΣ δεν περιορίζεται στα πλοία που υπόκεινται σε υποχρεωτική εφαρμογή Cold Ironing (επιβατηγά, κρουαζιερόπλοια και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων), αλλά επεκτείνεται και σε εμπορικά πλοία γενικής χρήσης, δεξαμενόπλοια και φορτηγά πλοία, προσφέροντας εξειδικευμένες λύσεις για λιμένες με προφίλ πολλαπλών χρήσεων.

Στρατηγική προτεραιοποίησης και συγχρηματοδοτούμενα έργα Cold Ironing
Στο πλαίσιο συμμόρφωσης με τους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς και τη δέσμη μέτρων «Fit for 55», η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ ολοκλήρωσε επιτυχώς ένα έργο-ορόσημο για την προτεραιοποίηση των ελληνικών λιμένων που υποχρεούνται να διαθέτουν υποδομές Cold Ironing έως το 2030. Το έργο περιλάμβανε:
Τα αποτελέσματα της μελέτης θα αξιοποιηθούν από τους αρμόδιους φορείς για την εξασφάλιση χρηματοδότησης και την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών.
Παράλληλα, η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ έχει διαδραματίσει ενεργό ρόλο στην υλοποίηση πληθώρας συγχρηματοδοτούμενων έργων, τα οποία εντάσσονται σε ευρωπαϊκά προγράμματα, με κυριότερο το Connecting Europe Facility (CEF). Στο πλαίσιο αυτών των προγραμμάτων, η ομάδα συμμετείχε σε σημαντικές πρωτοβουλίες για την εφαρμογή του Cold Ironing σε ελληνικά και διεθνή λιμάνια.

Η νέα εποχή των λιμανιών: Καινοτομία και πράσινη μετάβαση
Αντιμετωπίζοντας τις προκλήσεις της ενεργειακής και περιβαλλοντικής μετάβασης, η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ δεν περιορίζεται στην εφαρμογή συμβατικών συστημάτων. Αντίθετα, επενδύει με αποφασιστικότητα στην ανάπτυξη έξυπνων λιμένων, αξιοποιώντας προηγμένα συστήματα μικροδικτύων, γνωστά ως smart grids.
Οι καινοτόμες λύσεις που σχεδιάζει και υλοποιεί ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις των λιμένων, καλύπτοντας την ιδιοπαραγωγή ενέργειας σε συνδυασμό με δυνατότητες αποθήκευσης, ενώ παράλληλα επιτρέπουν την αποτελεσματική διαχείριση και εξισορρόπηση των φορτίων με στόχο τη βέλτιστη διαχείριση των αιχμών. Επιπλέον, η ομάδα αναπτύσσει υποδομές για τη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων, εφαρμόζει κεντρικά Συστήματα Διαχείρισης Ενέργειας (HEMCS) και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την υποδοχή νέων πράσινων καυσίμων και καινοτόμων τεχνολογιών.
Μέσα από αυτήν τη διευρυμένη και πολυδιάστατη προσέγγιση, η ομάδα ΠΡΩΤΕΑΣ συμβάλλει ουσιαστικά στη μετάβαση προς μια πιο βιώσιμη, ευφυή και ανταγωνιστική ναυτιλία, αντανακλώντας πλήρως τους ενεργειακούς στόχους και τις δεσμεύσεις που προβλέπονται από την ευρωπαϊκή πράσινη συμφωνία.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Η τεχνολογία τηλεχειρισμού και τεχνητής νοημοσύνης κάνει ένα αποφασιστικό άλμα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, καθώς η ADNOC Logistics & Services (ADNOC L&S) παρουσιάζει τα…

Η νέα γενιά δίχρονων κινητήρων αμμωνίας ME-LGIA της Everllence αποτελεί ένα τεχνολογικό άλμα για τη ναυτική πρόωση, συνδυάζοντας την αρχή Diesel με εξελιγμένη τεχνολογία…

Ο αντιστράτηγος Ιωάννης Μπούρας, γενικός διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ), και ο Pierre Éric Pommellet, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Naval Group,…

Υπεγράφη η δήλωση προθέσεων μεταξύ της ΔΕΠΑ Εμπορίας και της Naftogaz για την προμήθεια αμερικανικού LNG στην Ουκρανία ήδη από τον Δεκέμβριο του 2025…

Ένα σημαντικό ορόσημο έλαβε χώρα για τη μεγάλη επένδυση στην αποθήκευση CO2 στον Πρίνο, καθώς με την Α. Π.: ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/97416/6779 απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος…

Η Γαλλία υπέγραψε το Jeddah Amendment to the Djibouti Code of Conduct (DCoC-JA), μια περιφερειακή πρωτοβουλία για την καταπολέμηση της πειρατείας, των ένοπλων ληστειών…

Σημαντικές οικονομικές επιβαρύνσεις αντιμετωπίζουν πλέον οι πλοιοκτήτες που δραστηριοποιούνται σε λιμάνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς το λειτουργικό τους κόστος αυξάνεται αισθητά σε σχέση με…

Οι δράσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης επιβραδύνονται, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ (Climate Action Monitor 2025), η οποία καταγράφει την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ