
Η καινοτομία γύρω από τη μεταφορά υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (LCO₂) και συνθετικής μεθανόλης (e-methanol) εισέρχεται σε νέα εποχή, με την παρουσίαση του πρώτου στον κόσμο πλοίου διπλής μεταφοράς LCO₂ / μεθανόλης, το οποίο έλαβε πρόσφατα Έγκριση επί της Αρχής (AiP) από τον ClassNK. Το πλοίο, μια συνεργασία της Mitsui O.S.K. Lines (MOL) και της Mitsubishi Shipbuilding, συνδυάζει δύο τεχνολογίες για την ενεργειακή μετάβαση, τη μεταφορά δεσμευμένου CO₂ και τη διανομή συνθετικών καυσίμων χαμηλών εκπομπών.
Βασισμένο σε υφιστάμενο σχεδιασμό πλοίου μεταφοράς LCO₂ χαμηλής πίεσης, το νέο πλοίο επανασχεδιάστηκε ώστε να μπορεί να μεταφέρει CO₂ σε δρομολόγια εξόδου και να επιστρέφει μεταφέροντας e-methanol, χωρίς να απαιτούνται κενές διαδρομές. Αυτό εξαλείφει την αναποτελεσματικότητα που παρατηρείται σε εξειδικευμένα σκάφη μονού φορτίου, ενισχύοντας σημαντικά τη συνολική απόδοση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Επιπλέον, η μεταφορά δύο ευαίσθητων φορτίων απαιτεί ακριβή σχεδίαση δεξαμενών, έλεγχο πίεσης και θερμοκρασίας, καθώς και υψηλό επίπεδο ασφάλειας και συμβατότητας υλικών.
Το πλοίο προορίζεται να διασυνδέσει δύο κόμβους της κυκλικής οικονομίας του άνθρακα: τη δέσμευση CO₂ από βιομηχανικές πηγές ή πλοία εξοπλισμένα με συστήματα OCC (Onboard Carbon Capture) και τη χρήση του CO₂ ως πρώτης ύλης για την παραγωγή συνθετικής μεθανόλης μέσω αντιδράσεων με πράσινο υδρογόνο. Η e-methanol αναγνωρίζεται ήδη ως πιθανό ναυτιλιακό καύσιμο του μέλλοντος, χάρη στην ικανότητά της να μειώνει δραστικά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα. Το πλοίο αυτό δημιουργεί, ουσιαστικά, τον κρίσιμο κρίκο για τη σύνδεση των αλυσίδων CO₂ και e-fuels.
Το AiP επιβεβαιώνει ότι ο βασικός σχεδιασμός του πλοίου συμμορφώνεται με τις τεχνικές και κανονιστικές απαιτήσεις μεταφοράς επικίνδυνων χημικών και υγροποιημένων αερίων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε τροχιά ολοκλήρωσης βρίσκεται η εγκατάσταση των νέων φωτοβολταϊκών συστημάτων στον Λιμένα Βόλου, σηματοδοτώντας ένα ακόμη καθοριστικό βήμα προς την ενεργειακή αυτονομία και τη…
Οριακές μεταβολές σημειώθηκαν την περασμένη εβδομάδα στη spot ναυλαγορά των LNG carriers, με τους ναύλους να εξακολουθούν να κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα. Συγκεκριμένα, βάσει…
Την Τετάρτη 18 Ιουνίου 2025, στην Αμερικανική Σχολή Κλασσικών Σπουδών στο κέντρο της Αθήνας, έλαβε χώρα η 17η τελετή απονομής των Βραβείων Ευκράντη. Σημειώνεται…
Πρόσφατα, η σημαία των ΗΠΑ υψώθηκε σε ένα ακόμα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και συγκεκριμένα στο «CMA CGM Phoenix». H αλλαγή σημαίας στο πλοίο έλαβε…
Η Διεθνής Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (INTERMEPA) ανακοίνωσε τα αποτελέσματα των εκλογών της Εκτελεστικής Επιτροπής που πραγματοποιήθηκαν την 29η Ιουλίου 2025: Η κα Σεμίραμις…
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ είπε σήμερα πως έδωσε εντολή σε δύο πυρηνικά υποβρύχια να πάρουν θέση σε περιοχές κοντά στη Ρωσία, ως…
Τουλάχιστον δύο πλοία φορτωμένα με ρωσικό πετρέλαιο με προορισμό τα διυλιστήρια στην Ινδία έχουν εκτραπεί προς άλλους προορισμούς μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ,…
Την παραλαβή ενός Kamsarmax bulk carrier, του «MV CYMONA OCEAN», από τα ναυπηγεία της Oshima ανακοίνωσε η Alassia NewShips Management, συμφερόντων του κ. Νικόλα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ