
Η Σαγκάη σημείωσε πρόσφατα μια σημαντική επιτυχία, ολοκληρώνοντας την πρώτη στον κόσμο μεταφορά υγρού CO₂ από πλοίο σε πλοίο. Η μεταφορά έλαβε χώρα στο λιμάνι Yangshan, με τη χρήση ενός εμπορευματοκιβωτιοφόρου πλοίου χωρητικότητας 14.000 TEUs, στο οποίο είχε εγκατασταθεί προηγμένο σύστημα OCCS που σχεδιάστηκε από το Ινστιτούτο Ναυτικών Πετρελαιοκινητήρων της Σαγκάης, φορέα της κρατικής China State Shipbuilding Corporation. Το σύστημα αυτό επιτυγχάνει αποδοτικότητα δέσμευσης άνω του 80% και καθαρότητα CO₂ 99,9%, προσφέροντας μια εξαιρετικά υψηλή τεχνική απόδοση. Το συνολικό κόστος μετασκευής του πλοίου υπολογίστηκε περίπου στα $10 εκατ., δηλαδή λιγότερο από το ήμισυ του κόστους που απαιτείται για μετατροπή σε πλοία μεθανόλης ή αμμωνίας.
Η καινοτομία δεν περιορίστηκε στον βαθμό καθαρότητας του δεσμευμένου CO₂. Η μεταφορά του από πλοίο σε πλοίο αποτέλεσε την πιο κρίσιμη τεχνική πρόκληση, δεδομένου ότι η εκφόρτωση του υγρού CO₂ συχνά εμποδίζεται από τη γεωγραφική ασυμβατότητα μεταξύ μεγάλων πλοίων και μικρών λιμένων όπου βρίσκονται οι τελικοί βιομηχανικοί χρήστες του αερίου. Η μεταφόρτωση σε πλοίο-φορέα CO₂ μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς την ανάγκη ειδικής λιμενικής υποδομής. Η μεταφορά μπορεί να γίνει εν πλω ακόμα και κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου δρομολογίου.
Η υγρή μορφή του δεσμευμένου CO₂ επιτρέπει όχι μόνο τη σταθερή αποθήκευσή του εν πλω, αλλά και την εμπορική του αξιοποίηση. Σε βιομηχανίες που χρησιμοποιούν CO₂ για χημικές ή γεωργικές εφαρμογές, η ποσότητα που μπορεί να παραχθεί και να μεταφερθεί ετησίως από ένα τέτοιο πλοίο δύναται να αποφέρει έως και $8 εκατ., μετατρέποντας το απόβλητο σε αξιόλογη εμπορεύσιμη πρώτη ύλη.
Η «λύση της Σαγκάης» αναδεικνύεται ως ρεαλιστική τεχνικά, οικονομικά βιώσιμη και διεθνώς επεκτάσιμη, δίνοντας στους πλοιοκτήτες τη δυνατότητα να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής του στόλου τους, να μειώσουν τις εκπομπές και τα κόστη συμμόρφωσης.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για «πρόοδο αλλά όχι συμφωνία» έκαναν λόγο οι Ντόναλντ Τραμπ και Βλαντίμιρ Πούτιν, έπειτα από την ιστορική συνάντησή τους στην Αλάσκα, το βράδυ της…
Κίνα και Ινδία βρίσκονται σε συζητήσεις για την επανέναρξη του διασυνοριακού εμπορίου τους, πέντε χρόνια μετά τη διακοπή του. Σύμφωνα με αξιωματούχους των Υπουργείων…
Οι κυψέλες καυσίμου υδρογόνου πολλών μεγαβάτ, σε συνδυασμό με ηλεκτρική πρόωση και αρχιτεκτονική συνεχούς ρεύματος (Onboard DC Grid), αναδεικνύονται ως μία από τις πλέον…
Η έντονη γεωργική δραστηριότητα της Βραζιλίας αποτελεί πηγή ζήτησης για μεγάλες ποσότητες λιπασμάτων από τη χώρα. Ως εκ τούτου, οι διά θαλάσσης εισαγωγές λιπασμάτων…
Την Τετάρτη 18 Ιουνίου 2025, στην Αμερικανική Σχολή Κλασσικών Σπουδών στο κέντρο της Αθήνας, έλαβε χώρα η 17η τελετή απονομής των Βραβείων Ευκράντη. Σημειώνεται…
Συνέντευξη της ζωγράφου Μαρίας Φιλοπούλου
Δεκαπενταύγουστος. Οι ανέμελες διακοπές ή και το «σεργιάνι» στα αιγαιοπελαγίτικα νησιά έχουν την τιμητική τους. Παράλληλα ο εορτασμός της Κοίμησης της Θεοτόκου, καθώς και…
Τα τελευταία 24ωρα η Ελλάδα αντιμετωπίζει δασικές πυρκαγιές σε σημαντικό αριθμό μετώπων σε όλη την επικράτεια. Μεταξύ των περιοχών που έχουν πληγεί είναι και…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ