
															Η Σαγκάη σημείωσε πρόσφατα μια σημαντική επιτυχία, ολοκληρώνοντας την πρώτη στον κόσμο μεταφορά υγρού CO₂ από πλοίο σε πλοίο. Η μεταφορά έλαβε χώρα στο λιμάνι Yangshan, με τη χρήση ενός εμπορευματοκιβωτιοφόρου πλοίου χωρητικότητας 14.000 TEUs, στο οποίο είχε εγκατασταθεί προηγμένο σύστημα OCCS που σχεδιάστηκε από το Ινστιτούτο Ναυτικών Πετρελαιοκινητήρων της Σαγκάης, φορέα της κρατικής China State Shipbuilding Corporation. Το σύστημα αυτό επιτυγχάνει αποδοτικότητα δέσμευσης άνω του 80% και καθαρότητα CO₂ 99,9%, προσφέροντας μια εξαιρετικά υψηλή τεχνική απόδοση. Το συνολικό κόστος μετασκευής του πλοίου υπολογίστηκε περίπου στα $10 εκατ., δηλαδή λιγότερο από το ήμισυ του κόστους που απαιτείται για μετατροπή σε πλοία μεθανόλης ή αμμωνίας.
Η καινοτομία δεν περιορίστηκε στον βαθμό καθαρότητας του δεσμευμένου CO₂. Η μεταφορά του από πλοίο σε πλοίο αποτέλεσε την πιο κρίσιμη τεχνική πρόκληση, δεδομένου ότι η εκφόρτωση του υγρού CO₂ συχνά εμποδίζεται από τη γεωγραφική ασυμβατότητα μεταξύ μεγάλων πλοίων και μικρών λιμένων όπου βρίσκονται οι τελικοί βιομηχανικοί χρήστες του αερίου. Η μεταφόρτωση σε πλοίο-φορέα CO₂ μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς την ανάγκη ειδικής λιμενικής υποδομής. Η μεταφορά μπορεί να γίνει εν πλω ακόμα και κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου δρομολογίου.
Η υγρή μορφή του δεσμευμένου CO₂ επιτρέπει όχι μόνο τη σταθερή αποθήκευσή του εν πλω, αλλά και την εμπορική του αξιοποίηση. Σε βιομηχανίες που χρησιμοποιούν CO₂ για χημικές ή γεωργικές εφαρμογές, η ποσότητα που μπορεί να παραχθεί και να μεταφερθεί ετησίως από ένα τέτοιο πλοίο δύναται να αποφέρει έως και $8 εκατ., μετατρέποντας το απόβλητο σε αξιόλογη εμπορεύσιμη πρώτη ύλη.
Η «λύση της Σαγκάης» αναδεικνύεται ως ρεαλιστική τεχνικά, οικονομικά βιώσιμη και διεθνώς επεκτάσιμη, δίνοντας στους πλοιοκτήτες τη δυνατότητα να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής του στόλου τους, να μειώσουν τις εκπομπές και τα κόστη συμμόρφωσης.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Ένοπλοι επιτέθηκαν σήμερα σε δεξαμενόπλοιο στα ανοικτά των ακτών της Μογκαντίσου, πυροβολώντας εναντίον του πλοίου αφού προσπάθησαν να επιβιβαστούν σε αυτό, στο πρώτο φερόμενο…

Εξ αφορμής της επικείμενης δημοσίευσης του STIP – Σχεδίου Επενδύσεων για Βιώσιμες Μεταφορές, η A4E και η European Shipowners | ECSA επαναλαμβάνουν το αίτημά…

Η WIMA διοργανώνει για δεύτερη συνεχή χρονιά την Έκθεση Εταιρειών & Ημερίδα Περιναυτιλιακού Ενδιαφέροντος, μετά την ιδιαίτερα επιτυχημένη πρώτη διοργάνωση, η οποία έτυχε θερμής…

Το 2025 έχει αποτελέσει μέχρι στιγμής έτος με σημαντικές γεωπολιτικές αναταράξεις, υπενθυμίζοντας εκ νέου τον αντίκτυπο των εξωτερικοτήτων στο διεθνές ναυτιλιακό στερέωμα. Ως εκ…

Η Ινδία κάνει ένα φιλόδοξο τεχνολογικό άλμα προς την ενεργειακή ανεξαρτησία και τη βιωσιμότητα, αναπτύσσοντας νέας γενιάς μικρούς πυρηνικούς αντιδραστήρες, ισχύος 200 MW. Η…

Σε στρατηγικές κινήσεις ανανέωσης του στόλου της προχώρησε πρόσφατα η ναυτιλιακή εταιρεία Yang Ming, με έδρα την Ταϊβάν. Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία, που δραστηριοποιείται…

Εν μέσω συθέμελων γεωπολιτικών και εμπορικών μεταβολών, η αγορά των δεξαμενόπλοιων παραμένει ανθεκτική, καθώς εισέρχεται στην τελική ευθεία του έτους. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη…

Οριστική φαίνεται να είναι η αλλαγή σελίδας για τα ελληνικά ναυπηγεία, τα οποία, ύστερα από περισσότερα από δέκα χρόνια στασιμότητας, παρουσιάζουν πλέον σαφή σημάδια…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ