
Σημαντικές αλλαγές έρχονται για την τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS), καθώς η παγκόσμια κοινότητα ενισχύει τις προσπάθειές της για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του DNV, αναμένεται τετραπλασιασμός της παγκόσμιας ικανότητας δέσμευσης και αποθήκευσης CO₂ έως το 2030, με τις συνολικές επενδύσεις να αγγίζουν τα 80 δισ. δολάρια.
Παρ’ όλα αυτά, η τεχνολογία βρίσκεται ακόμη μακριά από το να επιτύχει τους στόχους που έχουν τεθεί για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών έως το 2050. Η έκθεση αναφέρει ότι το CCS θα καλύψει περίπου το 6% των παγκόσμιων εκπομπών CO₂, δηλαδή περίπου 1.300 MtCO₂ τον χρόνο, ποσότητα που υπολείπεται σημαντικά από τις απαιτήσεις για επίτευξη ουσιαστικών στόχων για το κλίμα. Μέχρι σήμερα, η ανάπτυξη του CCS ήταν περιορισμένη, κυρίως σε πιλοτικά έργα. Ωστόσο, τώρα βρισκόμαστε σε κρίσιμο σημείο, καθώς η τεχνολογία βρίσκεται σε φάση δυναμικής επέκτασης, κυρίως στη Βόρεια Αμερική και στην Ευρώπη, με την επεξεργασία φυσικού αερίου να αποτελεί τον κύριο τομέα εφαρμογής αυτή τη στιγμή.
Μακροπρόθεσμα, η σημασία της τεχνολογίας CCS αυξάνεται, ειδικά για βιομηχανίες με υψηλή δυσκολία αποανθρακοποίησης, όπως η παραγωγή χάλυβα και τσιμέντου. Αυτοί οι τομείς προβλέπεται να ευθύνονται για το 41% της ετήσιας δέσμευσης CO₂ έως το 2050. Επιπλέον, η τεχνολογία αναμένεται να ενσωματωθεί ευρύτερα και στον ναυτιλιακό τομέα, κυρίως από τη δεκαετία του 2040. Η έκθεση του DNV επισημαίνει ότι, καθώς οι τεχνολογίες ωριμάζουν, το κόστος τους θα μειωθεί κατά μέσο όρο 40% έως το 2050. Ωστόσο, οι πρόσφατες οικονομικές και πολιτικές αναταραχές ενδέχεται να αποτελέσουν εμπόδιο στην ταχεία ανάπτυξη της τεχνολογίας, θέτοντας κινδύνους για τη διαθεσιμότητα της απαραίτητης χρηματοδότησης.
Σύμφωνα με τον DNV, οι μέθοδοι απομάκρυνσης διοξειδίου του άνθρακα (CDR) θα κατέχουν σημαντικό ρόλο, φτάνοντας τα 330 MtCO₂ το 2050, το ένα τέταρτο δηλαδή της συνολικής ποσότητας που θα δεσμεύεται. Οι οικονομικά πιο συμφέρουσες μέθοδοι, όπως η βιοενέργεια με CCS (BECCS), αναμένεται να επικρατήσουν. Αντίθετα, η άμεση δέσμευση από τον αέρα (DAC) παραμένει ακριβή, αλλά εξακολουθεί να διαδραματίζει ρόλο στις αγορές άνθρακα. Τέλος, ο DNV προειδοποιεί πως είναι απαραίτητη η επιτάχυνση όλων των λύσεων δέσμευσης άνθρακα, συμπεριλαμβανομένων των φυσικών μεθόδων, προκειμένου να επιτευχθούν οι κλιματικοί στόχοι.
Η επόμενη δεκαετία θεωρείται καθοριστική και απαιτεί άμεσες ενέργειες από κυβερνήσεις και βιομηχανίες, ώστε η τεχνολογία CCS να επιτύχει τους στόχους της.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Προσάραξη ιστιοφόρου σκάφους, με σημαία Νέας Ζηλανδίας, σημειώθηκε στη θαλάσσια περιοχή Καναπίτσας, νότια της Σκιάθου. Στο σκάφος επέβαιναν πέντε αλλοδαποί, όλοι καλά στην υγεία…
Η BIMCO, μέσω νέας πρωτοβουλίας της, ενισχύει τις προσπάθειες για διαφύλαξη του πληθυσμού των φαλαινών από συγκρούσεις με τα κύτη πλοίων που εκτελούν πλόες…
Το πρώτο υβριδικό ηλεκτρικό πλοίο μεγάλης εμβέλειας μπαίνει πλέον σε φάση σχεδιασμού, με τη Fleetzero και την Glosten να συνεργάζονται για μια τέτοια πρωτοβουλία. Σε…
Η πράσινη μετάβαση του ναυτιλιακού κλάδου συνεχίζει δυναμικά στο Ηνωμένο Βασίλειο. Πρόσφατα, η κυβέρνηση του ΗΒ παρείχε οικονομική ενίσχυση σε κοινοπραξία με σκοπό την…
Μετά από δεκαετίες προσδοκιών και άκαρπων προσπαθειών, η Ελλάδα απέκτησε έναν σύγχρονο Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου (Ν. 5020/2023), ο οποίος έρχεται να καλύψει τα…
Ένα διαστημικό μη επανδρωμένο εναέριο όχημα του αμερικανικού στρατού, κατασκευασμένο για να παραμένει σε τροχιά εκατοντάδες ημέρες συνεχώς, εκτοξεύθηκε την Πέμπτη 21 Αυγούστου, το…
Σταθερές είναι οι πρόσφατες τάσεις στη ναυλαγορά των LPG carriers, καθώς η περασμένη εβδομάδα ολοκληρώθηκε δίχως μεταβολές στους ναύλους. Ειδικότερα, σύμφωνα με έκθεση της…
Δύο ακόμα σημαντικά ορόσημα στον δρόμο προς την οικοδόμηση του μεγαλύτερου στόλου πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (LCO₂ carriers) σημείωσε η Northern Lights…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ