
Δύο από τις πιο αγαπημένες και θαυμαστές προσωπικότητες της σύγχρονης ελληνικής ναυτιλίας εντάχθηκαν στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας.
Η Αθηνά Μαρτίνου (1927-2024) και ο Σπύρος Μ. Πολέμης (1937-2024) ανακοινώθηκαν ως οι νέοι εισακτέοι σε μια κατάμεστη αίθουσα με 570 καλεσμένους που παραβρέθηκαν στην ετήσια Τελετή Εισαγωγής και Δείπνου.
Η Αθηνά Μαρτίνου, που έδωσε την επιχειρηματική «σπίθα» και το πάθος σε μια από τις πιο επιτυχημένες οικογενειακές δυναστείες του κλάδου, γίνεται η πρώτη γυναίκα που εισάγεται στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας, στις δέλτους του οποίου βρίσκονται ήδη πάνω από 40 άνδρες, στα 19 χρόνια από την ίδρυσή του. Ο Σπύρος Μ. Πολέμης, ακούραστος πρωταθλητής της ναυτιλίας, πρωταγωνίστησε σε πολλούς ελληνικούς και διεθνείς οργανισμούς και ήταν ο μοναδικός μέχρι σήμερα Έλληνας Πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS).
Η Αθηνά Μαρτίνου (1927-2024) ήταν μια μοναδική φυσιογνωμία στην ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας και ήταν ευρέως αναγνωρισμένη σε όλη τη ναυτιλιακή κοινότητα για το πάθος της για τη θάλασσα και τη ναυτιλία.
Συχνά γνωστή απλώς με το παρατσούκλι «Νουνού», η Α. Μαρτίνου γεννήθηκε στην Αθήνα αλλά προερχόταν από την οικογένεια Μεθενίτη, με καταγωγή από την Κεφαλλονιά. Μεγάλωσε δίπλα στη θάλασσα, στη Γλυφάδα, κι από μικρή λάτρευε την ιστιοπλοΐα και το ψάρεμα.
Με την αποφασιστικότητά της να ασχοληθεί με τη ναυτιλία, η Α. Μαρτίνου έπεισε τον σύζυγό της, Ιωάννη Μαρτίνο, να χρησιμοποιήσουν το κεφάλαιο που αποταμίευσαν από το παλαιοπωλείο τους για να αποκτήσουν το πρώτο πλοίο. Αποκτήθηκε το 1965 και ονομάστηκε προς τιμήν του πρωτότοκου γιου τους. Σύντομα μετά το «Thanasis» ακολούθησαν και άλλα πλοία, και το 1972 οι Μαρτίνοι είχαν ιδρύσει τη Thenamaris ως την εταιρεία διαχείρισης των πλοίων της οικογένειας.
Ο Σπύρος Μ. Πολέμης (1937-2024) καταγόταν από ναυτική οικογένεια της Άνδρου. Ο πατέρας του ήταν καπετάνιος κι ο παππούς του αρχιμηχανικός.
Με εκπαίδευση μηχανικού και ναυπηγού, ο Σπ. Πολέμης εργάστηκε στα γραφεία της οικογένειας στις ΗΠΑ πριν ξεκινήσει την δική του καριέρα ως εφοπλιστής στο Λονδίνο, όπου και δημιούργησε την Polesons το 1970, που μετονομάστηκε Seacrest Shipping. Την ίδια στιγμή, ιδρύθηκε η Remi Maritime στην Ελλάδα για να διαχειρίζεται τον στόλο. Τις επόμενες δεκαετίες, ο όμιλος κατείχε πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενοπλοίων.
Ο Σπ. Πολέμης διέθεσε επίσης τις δυνάμεις και την εμπειρία του σε μεγάλο αριθμό οργανώσεων του κλάδου. Συγκεκριμένα, ήταν ο πρώτος Έλληνας εκλεγμένος πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS), της παγκόσμιας «ομπρέλας» των εθνικών ναυτιλιακών ενώσεων. Κατά τη διάρκεια των δύο θητειών του, από το 2006 έως το 2012, αποδείχθηκε ισχυρός «τιμονιέρης» σε μια ταραχώδη περίοδο για τον κλάδο που περιλάμβανε τις επιπτώσεις της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης και την έξαρση των Σομαλών πειρατών.
Ένα άλλο σημαντικό κεφάλαιο στην παρακαταθήκη του Σπ. Πολέμη ήταν η επιτυχία του να εξασφαλίσει ένα πλοίο Liberty για την Ελλάδα, πραγματοποιώντας έτσι ένα προσωπικό του όνειρο. Αφού εντόπισε το SS Arthur M. Huddell στις ΗΠΑ, το φορτηγό πλοίο κατασκευής του 1943 μεταφέρθηκε στον Πειραιά, μετονομάστηκε σε SS Hellas Liberty και μετατράπηκε σε πλωτό μουσείο, συμβολίζοντας την ανάκαμψη της ελληνικής ναυτιλίας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Παρακάτω φωτογραφικό υλικό από την εκδήλωση:
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ