
Δύο από τις πιο αγαπημένες και θαυμαστές προσωπικότητες της σύγχρονης ελληνικής ναυτιλίας εντάχθηκαν στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας.
Η Αθηνά Μαρτίνου (1927-2024) και ο Σπύρος Μ. Πολέμης (1937-2024) ανακοινώθηκαν ως οι νέοι εισακτέοι σε μια κατάμεστη αίθουσα με 570 καλεσμένους που παραβρέθηκαν στην ετήσια Τελετή Εισαγωγής και Δείπνου.
Η Αθηνά Μαρτίνου, που έδωσε την επιχειρηματική «σπίθα» και το πάθος σε μια από τις πιο επιτυχημένες οικογενειακές δυναστείες του κλάδου, γίνεται η πρώτη γυναίκα που εισάγεται στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας, στις δέλτους του οποίου βρίσκονται ήδη πάνω από 40 άνδρες, στα 19 χρόνια από την ίδρυσή του. Ο Σπύρος Μ. Πολέμης, ακούραστος πρωταθλητής της ναυτιλίας, πρωταγωνίστησε σε πολλούς ελληνικούς και διεθνείς οργανισμούς και ήταν ο μοναδικός μέχρι σήμερα Έλληνας Πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS).
Η Αθηνά Μαρτίνου (1927-2024) ήταν μια μοναδική φυσιογνωμία στην ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας και ήταν ευρέως αναγνωρισμένη σε όλη τη ναυτιλιακή κοινότητα για το πάθος της για τη θάλασσα και τη ναυτιλία.
Συχνά γνωστή απλώς με το παρατσούκλι «Νουνού», η Α. Μαρτίνου γεννήθηκε στην Αθήνα αλλά προερχόταν από την οικογένεια Μεθενίτη, με καταγωγή από την Κεφαλλονιά. Μεγάλωσε δίπλα στη θάλασσα, στη Γλυφάδα, κι από μικρή λάτρευε την ιστιοπλοΐα και το ψάρεμα.
Με την αποφασιστικότητά της να ασχοληθεί με τη ναυτιλία, η Α. Μαρτίνου έπεισε τον σύζυγό της, Ιωάννη Μαρτίνο, να χρησιμοποιήσουν το κεφάλαιο που αποταμίευσαν από το παλαιοπωλείο τους για να αποκτήσουν το πρώτο πλοίο. Αποκτήθηκε το 1965 και ονομάστηκε προς τιμήν του πρωτότοκου γιου τους. Σύντομα μετά το «Thanasis» ακολούθησαν και άλλα πλοία, και το 1972 οι Μαρτίνοι είχαν ιδρύσει τη Thenamaris ως την εταιρεία διαχείρισης των πλοίων της οικογένειας.
Ο Σπύρος Μ. Πολέμης (1937-2024) καταγόταν από ναυτική οικογένεια της Άνδρου. Ο πατέρας του ήταν καπετάνιος κι ο παππούς του αρχιμηχανικός.
Με εκπαίδευση μηχανικού και ναυπηγού, ο Σπ. Πολέμης εργάστηκε στα γραφεία της οικογένειας στις ΗΠΑ πριν ξεκινήσει την δική του καριέρα ως εφοπλιστής στο Λονδίνο, όπου και δημιούργησε την Polesons το 1970, που μετονομάστηκε Seacrest Shipping. Την ίδια στιγμή, ιδρύθηκε η Remi Maritime στην Ελλάδα για να διαχειρίζεται τον στόλο. Τις επόμενες δεκαετίες, ο όμιλος κατείχε πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενοπλοίων.
Ο Σπ. Πολέμης διέθεσε επίσης τις δυνάμεις και την εμπειρία του σε μεγάλο αριθμό οργανώσεων του κλάδου. Συγκεκριμένα, ήταν ο πρώτος Έλληνας εκλεγμένος πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS), της παγκόσμιας «ομπρέλας» των εθνικών ναυτιλιακών ενώσεων. Κατά τη διάρκεια των δύο θητειών του, από το 2006 έως το 2012, αποδείχθηκε ισχυρός «τιμονιέρης» σε μια ταραχώδη περίοδο για τον κλάδο που περιλάμβανε τις επιπτώσεις της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης και την έξαρση των Σομαλών πειρατών.
Ένα άλλο σημαντικό κεφάλαιο στην παρακαταθήκη του Σπ. Πολέμη ήταν η επιτυχία του να εξασφαλίσει ένα πλοίο Liberty για την Ελλάδα, πραγματοποιώντας έτσι ένα προσωπικό του όνειρο. Αφού εντόπισε το SS Arthur M. Huddell στις ΗΠΑ, το φορτηγό πλοίο κατασκευής του 1943 μεταφέρθηκε στον Πειραιά, μετονομάστηκε σε SS Hellas Liberty και μετατράπηκε σε πλωτό μουσείο, συμβολίζοντας την ανάκαμψη της ελληνικής ναυτιλίας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Παρακάτω φωτογραφικό υλικό από την εκδήλωση:
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Την Τετάρτη 14 Μαΐου 2025, ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος – Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ, βράβευσε το πλήρωμα της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων (ΣΝΔ), που κατέκτησε…
Παρότι το μέλλον της παγκόσμιας οικονομίας παραμένει θολό, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου σκαρφαλώνει εντός του 2025. Ειδικότερα, όπως αναφέρει το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων TASS,…
Εντυπωσιακή πορεία διαγράφουν φέτος τα κορυφαία ναυπηγεία της Νότιας Κορέας, τα οποία βρίσκονται μια «ανάσα» από το ιστορικό ορόσημο των $146 δισ. σε εκκρεμείς…
Εν μέσω αυξανόμενης αβεβαιότητας γύρω από τις εμπορικές πολιτικές των κρατών, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) αναθεώρησε προς τα κάτω τις εκτιμήσεις…
Στα ιαπωνικά ναυπηγεία στρέφεται η Meadway Bulkers, με επικεφαλής τον κ. Γιώργο Δελαπόρτα, για την επέκταση του στόλου της. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση…
Σε μια εποχή προσπάθειας μείωσης του ανθρακικού αποτυπώματος από τη ναυτιλία, η Asyad Group εισάγει έναν νέο παίκτη στο προσκήνιο της αποανθρακοποίησης, το «Sohar…
H Merit France του Γάλλου δισεκατομμυριούχου Rodolphe Saadé απέκτησε μερίδιο 20% στη γαλλική αλυσίδα κινηματογράφων Pathé έναντι άγνωστου ποσού, ανακοίνωσε τη Δευτέρα 12 Μαΐου…
Η τεχνολογία της Wärtsilä για τη δέσμευση του διοξειδίου του άνθρακα (Carbon Capture Solution ‒ CCS) επέδειξε εξαιρετική απόδοση. Η λύση αυτή, η οποία…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ