
Στο επίκεντρο της δεύτερης ημέρας του Posidonia Sea Tourism Forum (PSTF) στο Ηράκλειο Κρήτης βρέθηκε η δύσκολη μετάβαση των παραδοσιακών λιμανιών στη σύγχρονη εποχή των τεράστιων κρουαζιερόπλοιων και των μαζικών αφίξεων τουριστών.
Εκπρόσωποι από μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες και αρχές λιμένων συζήτησαν πώς μπορούν οι λιμενικές υποδομές να ανταπεξέλθουν στις τεχνολογικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές απαιτήσεις της νέας εποχής.
Το βασικό ερώτημα του φόρουμ ήταν ξεκάθαρο: μπορούν τα παλαιά λιμάνια να ανταποκριθούν στη σύγχρονη ζήτηση; Η απάντηση, όπως προέκυψε από τη συζήτηση, απαιτεί συνδυασμό επενδύσεων, τεχνολογίας και συνεργασίας με τις τοπικές κοινότητες.
Ο Μανώλης Αλευρόπουλος (Celebrity Cruises), υπογράμμισε την ανάγκη για πλήρη αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, όχι μόνο για την εξυπηρέτηση των πλοίων αλλά και για την υποστήριξη της βιώσιμης λειτουργίας τους, αξιοποιώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Η Isabelle Côté (Virgin Voyages) έδωσε έμφαση σε άμεσες, πρακτικές λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν γρήγορα, ενώ ο Aziz Gungor (Global Ports Holding), επεσήμανε τη σημασία της τοπικής συμμετοχής και της ρυθμιστικής ευελιξίας.
Ο Μηνάς Παπαδάκης, επικεφαλής του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, παρουσίασε τις ελληνικές προκλήσεις, μιλώντας για την ανάγκη μετασχηματισμού των λιμανιών σε ενεργειακούς και βιώσιμους κόμβους, με συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών στον σχεδιασμό. Παράλληλα, ανακοίνωσε την πρόθεση επιβολής τελών για καθυστερημένες ακυρώσεις θέσεων ελλιμενισμού από εταιρείες κρουαζιέρας, ώστε να μειωθεί η οικονομική ζημιά για τα λιμάνια.
Ο Gianluca Suprani (MSC Cruises), σημείωσε την παράδοξη ταχύτητα με την οποία κατασκευάζονται τα πλοία σε σχέση με τις καθυστερήσεις στην ανάπτυξη λιμενικών εγκαταστάσεων. Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη για διαφανείς και προσβάσιμους μηχανισμούς κατανομής θέσεων ελλιμενισμού.
Η δεύτερη θεματική ενότητα του φόρουμ επικεντρώθηκε στη σχέση των εταιρειών κρουαζιέρας με τους προορισμούς.
Ο κοινός παρονομαστής ήταν η ανάγκη για πιο στενή και έντιμη συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες, ώστε να διασφαλιστεί ότι η τουριστική ανάπτυξη δεν βλάπτει τον κοινωνικό ιστό και το περιβάλλον.
Ο καθηγητής Θάνος Πάλλης από το Πανεπιστήμιο Πειραιά έκλεισε τη συζήτηση με ρεαλισμό: «Χρειαζόμαστε λιγότερα συνθήματα και περισσότερα δεδομένα», τόνισε, ζητώντας διαφάνεια και κοινή γνώση για να χτιστεί ένα βιώσιμο μοντέλο θαλάσσιου τουρισμού.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
33% ετήσια αύξηση στα περιστατικά εγκατάλειψης πλοίων δείχνουν τα στοιχεία της International Transport Workers’ Federation (ITF). Αναλυτικότερα, μέχρι τον Μάιο του τρέχοντος έτους, είχαν…
Η DryDel Shipping ανακοίνωσε την Παρασκευή 30 Μαΐου την επιτυχή ονοματοδοσία και παραλαβή του δεύτερου νεότευκτου για το τρέχον έτος. Ειδικότερα, πρόκειται για το…
Παραγγελίες για την κατασκευή 600 πλοίων έχουν τοποθετηθεί εντός του 2025. Ωστόσο, οι περισσότερες από αυτές (320) αφορούν πλοία άλλων τύπων και όχι bulk…
Η πρόοδος στην τεχνολογία καύσης της αμμωνίας αναβαθμίστηκε στον τετράχρονο κινητήρα Wärtsilä 25. Μετά την επίσημη παρουσίασή του τον Νοέμβριο του 2023, ακολούθησε μια…
Σε αιχμή του δόρατος της ευρωπαϊκής αποανθρακοποίησης εξελίσσεται ο λιμένας του Ρότερνταμ, καθώς η Αρχή του Λιμένα υπέγραψε πρόσφατα σημαντική συμφωνία με άρωμα Ινδίας.…
Στις 14 Απριλίου, μέλη της ναυτιλιακής κοινότητας που εστιάζουν στη διαχείριση Ro-Ro προχώρησαν σε ένα σημαντικό βήμα για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα,…
H πρόσφατα καταγραφείσα ανοδική πορεία της ναυλαγοράς των containerships συνεχίστηκε για ακόμα μία εβδομάδα, με τον σχετικό δείκτη της Drewry, WCI, να σημειώνει άνοδο…
Η ενσωμάτωση τεχνολογιών ψηφιακού διδύμου και έξυπνων συστημάτων διασφάλισης ποιότητας στις γραμμές παραγωγής ναυπηγείων είναι πλέον πραγματικότητα. Η HD Hyundai MIPO Dockyard (HMD) και…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ